selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 25, 2004 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnum "kingdom of madness" från -78 är prog så det heter duga.
Långtifrån deras plattor från mitten av -80 (som heller inte är dåliga men låtrr annorlunda.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 23:58 
Site Admin
Site Admin

Ny upptäckt, kanske mer Radiohead än ren prog, men jaja :)

Fick tipset från folk på ett Porcupine Tree-forum: Pineapple Thief! Mycket mycket bra. Låter som jag hade önskat att Radiohead varit, eller nåt. Gillar man Porcupine Tree kan jag tänka mig att man gillar detta. equi, hört dessa?

Finns en hel del låtar att streama från http://www.pineapplethief.com

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 01, 2005 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej inte hört men nyttjar dagens teknik för en provlyssning om en stund. Hittade även en för mig okänd Riverside EP som måste kollas upp. Dagens teknik = :D

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Nej inte hört men nyttjar dagens teknik för en provlyssning om en stund. Hittade även en för mig okänd Riverside EP som måste kollas upp. Dagens teknik = :D
Ar inte Riverside ett band fran Polen?? Har for mig att jag last nagot om dem pa missingpiece........

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, Riverside är från Polen och igår kväll lyssnade jag igenom deras skiva och f-n den är bra. Tror den kom i Polen 2003, men släpptes först i europa året efter. Hur som helst att det är den en av de bästa skiva jag upptäckte 2004.

Lyssnade på nån låt av Pinapple Thief och en av deras äldre skivor lät väl musikalisk sådär, men mindre roligt inspelat. Några låtar på deras senaste skiva lyssnade jag också på och det lät helt klart bättre. Blev inte "kär", men ska kolla upp dom lite mer. Kändes som att dom var nära vissa delar av Porcupine Trees musik, men att dom saknade det hårda och svänget.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 03, 2005 16:30 
Site Admin
Site Admin

Jo, de är inte lika tunga som PT är nuförtiden åtminstone. Det melodiösa känns igen på något vis dock. Låten "Pray for me" från senaste skivan som tydligen kommer i maj har snurrat 5-6 gånger senaste timmen nu, kan inte sluta lyssna på den. Tidigare material var väl lite sådär halvkul dock. Nåja, ska upptäcka vidare jag också. :)

Lyssnade lite på Riverside förresten. Lät klart lovande!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För nästan ett halvår sedan köpte jag en massa skivor däribland The Strawbs Hero and heroine. Nu verkar det ta närmare att halvår för mig att hinna lyssna in mig på allt jag köpt den senaste tiden, ett närmast sjukt beteende.

The Strawbs är delvis kända i progkretsar för att Rick Wakeman var med på några album. På Hero and heroine medverkar han dock inte och inte låter det som Yes heller för den delen.

Plattan inleds med den fina Autumn, skivans enda längre spår (8:27). Inledningsvis låter det en hel del King Crimsons In court of the crimson king, mycket tackvare mellotronen och den pampiga lugna uppbyggnaden. Det är en bra, snygg låt, lugn och försiktig som sakta växer och blir allt mer pampig mot slutet.

Strawbs brukar tituleras folk-prog och visst finns influenserna där, exempelvis på Shine on silver sun. Komplett med en sån där folk-rock-60tals-protest-sång. På titelspåret dyker lite country – western sväng upp mellan de svulstiga keyboard partierna och den distinkta sången. Ganska charmigt.

Skivans sjunde och åttonde spår är tillsammans med Autumn höjdpunkterna. Först Out in the cold en lugnare låt som inleds med munspel och akustisk gitarr. Inte för att det nu finns något munspel upptagit bland instrumenteringen så det är väl en keyboard. Hur som är det en bra låt, snygg melodi, bra trummor och pianospel. Som övergår i skivans bästa spår, Round and round. Här går farten upp. Tung, dovt groovig keyboard och lite käck sång som övergår ett flummigare jamigare parti.

På det hela sammantaget många lugna stunder med några färre rockigare inslag. Det här är inte en prog skiva i Yes eller ELP skolan utan lite mer sansad om vi säger så. Ingen låt är dålig, några få av medelkaraktär medan de flesta spåren håller hög klass och några är riktigt bra. Kan rekommenderas till en person med min typ av musiksmak.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 20:44 
Site Admin
Site Admin

Riverside har tydligen kommit med uppföljaren till sin debut. Har nån hört den ännu? Är lite nyfiken - första plattan var väl okej men det kändes lite väl mycket debut över det hela eller vad man ska säga. Det kanske blivit riktigt bra nu? :)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 24, 2005 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den har inte kommit ännu (bara som mp3 än så länge).

Jag har beställt den direkt från Polen, men vet inte om jag får den då deras "reserverat köp" har försvunnit från mitt kontoutdrag (alltså inga pengar). Det fungerade dock klockrent förra gången jag beställde från samma butik.

Lyssnat på singeln lite och vet inte om jag fastnade för det på samma sätt som deras debutskiva gjorde. Men blir väl en annan sak att höra det på CD framöver!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade nånstans på internet tipset att om gruppen Echolyn och laddade ner det jag hittade. Visade sig att senaste skivan "The End is Beautiful" från 2005 var riktigt intressant. Lyssnar första lyssningen just nu och det här låter ju som Porcupine Tree, kanske lite Flower Kings och sen lite jazz på ett sätt.

Gör en provlyssning om ni är intresserade av genren.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Echolyn är faktiskt riktigt bra, rekomenderas varmt.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 03:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ides of march är tidig progrock som deep purples 3 första plattor men med blås också.
Kanoncover på elenor rigby i 10 min tappning, rekommenderas starkt.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att fler upptäckt Echolyn. En grupp som fåt stå i skuggan av Spock´s beard och Flower kings. Enligt mig är de då bättre än förstnämnda grupp och minst lika bra som sistnämnda. As the world och Suffocating the bloom är dock deras bästa alster enligt mig. Missing piece saluför även en grupp som heter Frogg cafe vilkas senaste album Fortunate observer of time svänger riktigt bra. Inslag av jazz med sax. Det jag saknar hos ex. Spocks är just deras avsaknad av sväng och skoj.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stämmer nog... Spocks Beard gör väl okay musik, men jag tycker ofta det bara blir tråkigt. Jag har då aldrig kunnat "lyssna in" mig på deras musik, eftersom jag tröttnat under alla mina försök.

Echolyn fastnade desto lättare och jag vill lyssna mera. Synd bara att den mesta prog. rock/metal tycks ständigt ligga i fullpris segmentet eller även ännu högre. Går ju nästan aldrig att fynda en skiva.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 16, 2006 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det får bli begagnat då. Missingpiece säljer gång ibland sådana skivor begagnat. Köpte Echolyns box A little nonsense för 340:- kostar någon hundring till ny.

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00