selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

Vilket är viktigast för dig? 2-kanal eller hemmabio?
Poll ended at Sun Mar 27, 2005 13:02
Stereo är fortfarande prio 1 för mig! 79%  79%  [ 26 ]
Flerkanalssystem (film+musik i flerkanalsformat) är det som gäller för mig! 6%  6%  [ 2 ]
Svårt att bestämma mig... 15%  15%  [ 5 ]
Total votes: 33
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 22:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Min Ekwal smiskar Katan:arna rejält i dialoger, det blir inte samma grej liksom. Spelar ingen roll om man sitter i sweetspoten.

Sen kan jag inte alls hålla med om
Quote:
DVD - kör du vanlig TV kan du köpa risig DVD
. Visst, det skiljer vanligtvis inte lika mkt på bildkvaliten mellan en billigare och dyrare, men nog är det allt en grym skillnad i ljud på min DVD30 (primare) och tidigare H/K-spelare... :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 20, 2005 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
daniel N hur motiverar du centerkanalens prioritet? jag tycker det är oviktigast i en hemmabio om man inte är flera än 2 som kollar....sitter man bara i sweetspot är den ju helt överflödig (om frontarna är korrekt uppställda)
hehe har inte plats för en center just nu men känner inte att det är superviktigt.
Har en kanal över i 5125 som kan användas till center.
bak har jag unik + lk100 = duger! :)

kör med fantomfront från min dvd genom exotik.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 21, 2005 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså om din ekwal piskar katanarna kanske det är dags för bättre frontar?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 21, 2005 09:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inte sagt att de är bättre på musik, men dialoger fixar den iallfall bättre än Katan. Jörgen på Stereokompaniet mumlade ngn gång att det var folk som föredrog två Ekwal med dubbla Melodik framför Keltik
:lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 21, 2005 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan: jag tycker att det är stor skillnad, även när jag sitter i mitten. Sen ser jag minst 80% av filmerna med sällskap..

Rent teoretiskt finns ytterligare skäl; av samma anledning som du inte bygger en högtalare med två diskanter som sitter två meter ifrån varandra så vill man inte återge en diskret signal med två högtalare.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 21, 2005 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Haakan: jag tycker att det är stor skillnad, även när jag sitter i mitten. Sen ser jag minst 80% av filmerna med sällskap..

Rent teoretiskt finns ytterligare skäl; av samma anledning som du inte bygger en högtalare med två diskanter som sitter två meter ifrån varandra så vill man inte återge en diskret signal med två högtalare.
mjao det skadar ju absolut inte med en center, men viktigast nej :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med Daniel, centern är hemmabions viktigaste högtalare. Phantomlägen är helt okej med bra frontar och noggrann injustering, men när man testar en riktigt bra center (som ju är betydligt billigare att införskaffa än ett par riktigt bra frontar) så är det en makalös skillnad.

Speciellt gäller detta om man lyssnar mycket på hur saker sägs. Om man ser en film på ett helt okänt språk och förstår sammanhanget enbart genom den svenska textningen så kommer nog centerns betydelse att minska en del.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lejonklou då kan man ju iofs också ifrågasätta 2kanalsljudet? varför inte mixa för 3kanaler? om det nu skulle vara bättre?

fördelen som jag ser det med center är att man får bredare sweetspot, man ser ju sällan film själv...själv "satsar" jag främst på 2kanals ljud, men vill ändå inte missa ljudbiten, å då prioriterar jag surroundare före center

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att komma med ett inlägg i debatten :D

Det kanske räcker med en högtalare till stereo och hemmabio.. ? :roll:
http://www.ljudkompaniet.se/Download/Si ... schure.pdf

När kommer Linn med en sådan?? :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek det där var ju lösningen på min stugstereo, behövs bara ett slutsteg så jag där :D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 01:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan: generellt tips: det blir sämre ljud om man försöker bryta upp en kanal på fler än en högtalare. Enda undantaget (stensäker åsikt här igen :P), det enda undantaget, det är att rent teoretisk kan du hitta ganska mycket "mono-information" i stereoljud, detta borde funka bra att tuta ut i en centerhögtalare. Dolby-3 eller vad det kallades jobbade ungefär så tror jag. En Linn-lösning på det borde kunna bli riktigt bra.

Ja, det är stor skillnad på att ta identisk monoinfo från LR å lägga i C motför att ta C och splitta mellan LR. Splitta bad, kombinera OK.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
varför inte mixa för 3kanaler? om det nu skulle vara bättre?
Jag utgår från signalen. Med inspelning i 2 kanaler ska det givetvis återges i 2 kanaler. Tvivlar på att en mixning till 3 med center i mitten blir bättre, men man vet ju aldrig...

I fallet hemmabio har vi 5 diskreta kanaler från skivan. Rent informationsmässigt tror jag det finns starka argument för att centerkanalen innehåller mest. Iallafall gör den störst skillnad, tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Haakan wrote:
varför inte mixa för 3kanaler? om det nu skulle vara bättre?
Jag utgår från signalen. Med inspelning i 2 kanaler ska det givetvis återges i 2 kanaler. Tvivlar på att en mixning till 3 med center i mitten blir bättre, men man vet ju aldrig...

I fallet hemmabio har vi 5 diskreta kanaler från skivan. Rent informationsmässigt tror jag det finns starka argument för att centerkanalen innehåller mest. Iallafall gör den störst skillnad, tycker jag.
det beror ju mycket på hur bra signalkällan är på att dirigera ut centersignalen till frontarna :wink: jag säger absolut inte att det på något sätt skulle vara sämre med center tvärom klart bättre...men som det ser ut nu så funkar det alldeles utmärkt utan center med en bra anläggning? däremot är det ju svårt att va utan surroundarna? eftersom utom dom inget ljud bakifrån :/

prion för mig ser alltså ut så här frontare-surroundare-center-sub (om subben ens behövs, beror mycket på frontarnas kapacitet samt om filmen dirigerar all bas till lfe kanalen)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

2-kanal.

Multikanal är fult. Sladdar runt hela rummet och högtalare på väggen, usch.
Jag håller med övriga om att centern är viktigast.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lutar nog åt att man behåller sina 2 kanaler tills vidare... :?

Sitte och är rätt nöjd med återgivningen i dag och ett bättre slutsteg eller aktivt skulle förmodligen öka filmupplevelsen rätt så mycket!
Och en lite billigare DVD typ Sherwood får duga.
Okej att den bara når upp i klass med en Mimik eller Arcam CD72 i tune dem... men på film spelar det nog inte så stor roll :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00