selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad ska man satsa på i sommarstugan?

Grunden blir min Genki och senare förmodligen Kolektor II

Diskreta högtalare är ett måste (svärmor blir galen annars)

använda kollektorns inbyggda försteg?
integrerad förstärkare Majik/Naim/...?
max ett slutsteg

pris = billigt
begagnat = självklart

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kan inte ha skött dina kort väl när du måste dra med svärmor ut till stugan...? :(

I din situation skulle jag då välja hörlurar.. :lol:

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe :D det är svärmors/svärfars stuga men vi är nog där mer än dom. Nejdå vi går alla bra ihop och det finns ganska bra med plats.

Jo hörlurar har jag funderat på med tex Naims lurförstärkare nån som testat

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Genkis inbyggda försteg + en LK280 för 1500:- och ett par 5110 för 1500:- (?). De är det billigaste jag kan komma på. Det blir ju bättre med kolektor och om du komer på bättre fot med svärmor så kan du ju byta ut 5110 mot ett par Index2/Helix/Nexus för bara lite mer (typ 2000 - 2500) Eller ett par Kaber för 4-5000:- (går att hitta för det priset ganska ofta) LK280:n är ju väldigt stark, så den klarar att driva dom passivt.

mvh /Henrik

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Henrik det lät som ett bra förslag var nog nått sånt jag hade tänkt mig. Ska spana efter ett LK280 + 5110/Unik eller nån annan Linn-burk

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag testar just nu vad som kanske är lösningen. Jag har en Tivoli audio model one i köket, som jag kopplade in Genkin på via aux in. Måste tyvärr gå via försteget på Genkin också annars blir nivån in för hög. Låter jäkligt bra tune-mässigt visst saknas det lite bastryck, stereo och så men det svänger :D. Sen har Tivolin hörlursuttag också som jag ska testa. Blir nog att Köpa en Tivoli till stugan också. "Enda" nackdelen verkar vara att jag måste dra ut signalkabeln från Tivolin för att lyssna på radio men det får man ta.

Visst måste det här vara "rejäl" source first? :) Fast visst var det nån som kopplat in sin CD12 till köksradion?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan bli en Tivoli audio "PAL" istället så kan man ha med den på stranden också, fast då får väl Genkin stanna i stugan. :D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 13:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tyckerduärelakmotgenkinnudenförtjänarnågotbättreäntivoliköplk280ochettparlinnstativaresomdusätterpåväggenochsomdärförintestörsvärmorheller

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
tyckerduärelakmotgenkinnudenförtjänarnågotbättreäntivoliköplk280ochettparlinnstativaresomdusätterpåväggenochsomdärförintestörsvärmorheller
Det var inte meningen att vara elak jag gillar min Genki skarpt, just därför jag ska behålla den. Tycker att den är löjligt prisvärd särskilt begagnad, så det lilla man får för den, gör det givet att behålla den istället

PostPosted: Wed Mar 23, 2005 15:47 
Site Admin
Site Admin

don Tomaso wrote:
Vad ska man satsa på i sommarstugan?
Nu svarar jag fritt utifrån hur jag tänker mig en sommarstuga. Den är liten och det ska rymmas en hel del personer emellanåt. Eftersom vardagsrummet inte direkt är så stort är det ingen höjdare med högtalarna 1m ut i rummet.

Classik och någon högtalare som funkar bra nära väggen...Tukan kanske skulle passa. Lär låta fullt tillräckligt bra till vardags och syns lite dvs ger knappast inbrottsrisk. Radio finns med också vilket jag gärna lyssnar på när jag är ledig och man tar knappast med sig en hel väska med skivor heller...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 16:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok,

sony: håller med dig.
Tycker dock att han ska slopa tanken att ha högtalare som överhuvudtaget är i kontakt med golvet. Satsa på tex katan med tillhörande väggstativ. Låter faktiskt riktigt riktigt bra dessutom.
genki+lk85+katan som stugstereo...ojoj vilka sköna sommarkvällar man skulle få uppleva

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo högtalarna på väggen eller möjligen på ett lång sideboard är det enda tänkbara

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo Katan är fina möjligen lite stora. Kan går väl inte att få tag på?

Genki, LK85 och Unik torde väl inte vara så dumt heller? För att sen uppgradera med min Kolektor när jag köper Exotik

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag inser nu att jag kanske var lite entusiastisk när jag skrev 1500:- för LK280. Dom brukar kanske kosta lite mer än så.

Och visst; Katan är såklart mycket bättre än 5110. Men mycket dyrare också... Tukan är ju också super, men det var över ett år sedan jag såg ett par till salu i sverige nu.

Det är svårt att ge en rekomendation om man inte vet hur mycket det får kosta :wink:

Men bäst ut svärmorsynpunkt är naturligtvis Classik. Det blir ju bara en låda. Vad kan man sälja en Genki för? 6500? En Classik K Går väl att hitta för knappt 10', så det blir ju inte så himla dyrt.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja vad får det kosta säg max 8000:-

En Classik är inget bra alternativ, jag tror utan att ha testat att Genki och LK85/100 låter bättre, sen har jag ju Kolektor som kommande uppgradering också. jag förlorar mer på att sälja. Upp till tre LK-lådor är nog lugnt för svärmor det är högtalarna hon skulle reagera på.

Så 5110/Unik är nog rätta medicinen sen ett begagnat slutsteg.

Iofs en CMS av äldre snitt skulle dock inte vara fel en sån får man väl för en 16 000:- blir lite över budgeten, men då får jag ju DVD också och man ser ju en del film i stugan hmmmm kanske Classik var ett bra förslag ändå men inte en Classik som hittills föreslagits

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00