selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:twisted: En fundering: varför låter olika underlag så olika även vid hörlurslyssning? Det är inte bara luftburna vibrationer som spelar roll!

/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
:twisted: En fundering: varför låter olika underlag så olika även vid hörlurslyssning? Det är inte bara luftburna vibrationer som spelar roll!

/Erik
Ja, det kan man fråga sig. Hemkommen med ny intrimmad och uppgraderad LP12:a ställdes denna direkt på golvet, parkett som ligger MYCKET stadigt på underlaget. Det lät kass både via högtalare och hörlurar. Inte bara lät kass, spårade uruselt också. Några vanliga vinyler gick helt enkelt inte att spela. Efter ett par veckor gav jag upp och ställde LP12:an på en träskiva som lades på 3 plastbackar. Se där, nu spårade spelaren alldeles utmärkt! Ja, nästan alltså, men magnituder bättre än på golvet.

Nu, ett år senare, så spårar LP12:an även en del svårare vinyler... Men varför det var så kass när skivspelaren stod på golvet kan man bara spekulera i, utan bra mätutrustning i alla fall....

Underlaget betyder, som jag ser det, oändligt mycket mer än bara som en förklaring till eventuell återkoppling.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Om jag har förstått det hela rätt så är den så kallade harmoni hyllan byggd av något träfiber baserat material (typ mdf) som så många andra möbler medan den andra sidan av de populäraste lösningarna är av glas.
Tonlägets harmonihylla är i massivt trä med metallben o fjädrande brickor emellan varje del.
Anders vet inte varför den låter så bra, han har testat det mesta o som den är nu... svänger det bäst

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 07:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej då hade jag missförstått det hela lite. Vet någon om det är av estetiska skäl eller ljud skäl, som de har valt massivt trä i stället för mdf?
Det låter som en mycket bra lösning för övrigt.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 11:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

annars så finns ju Spider-racken och Pagode............för att inte tala om Symposium Isis racket, eller deras värsta rack med ultra platforms etc (finns på hemsidan)........tror priset var 35k + svensk moms pga dess höga vikt.........kring 150kg :twisted:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Okej då hade jag missförstått det hela lite. Vet någon om det är av estetiska skäl eller ljud skäl, som de har valt massivt trä i stället för mdf?
Anders erbjöd under någon period tidigare en budgetversion i, tror jag, MDF. Den lät
sämre men var billigare. Sedan satsade han på att sälja bästa möjliga hylla och inget annat.
Det där med massivt trä handlar om dess resonanser, jämför med musikinstrument.
Aluminium har också musikaliskt gynnsamma resonanser (har använts i bl a gitarrer)
plus att det är omagnetiskt.

Vibrationer och resonanser är ju inte samma sak. En Soundstyle-hylla är grymt stabil
men slå på den så sjunger den rejält.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 24, 2005 23:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lupus wrote:
Om man väljer tex att stavlimma ett hårt träslag som björk eller bok ökar man styvheten och spänsten i materialet. Ett hyllplan som är relativt brett blir ju känsligt för låga frekvenser och svänger med i dessa. Genom att styva upp hyllplanet tex genom limning av flera smala eller tunna lameller ändras svängningsfrekvensen. På något sätt upplever vi färgningar högre upp i frekvensområdet som mindre störande. Genom att flytta upp de låter det bättre. Jag har aldrig knackat på en Harmony-hylla men kan tänka mig att den upplevs rätt stum och hård om man knackar på den. Med en ganska träig hög svängning :?:

När det gäller att ringa i rack och hyllor skall man inte förakta detta. Det kan vara en konstruktionsprincip tex Mana Acoustics hyllor, ju mer det ringer desto bättre sväng och tydligare bas... konstigt men sant! :D

/ Zeedje

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vibrationer och resonanser är till viss mån visst samma sak. Det är bara att resonanserna är i luften men sprid också som vibrationer i ett medium. Menar ni då att vissa resonanser skulle vara att föredra?
Det kanske är två diskussioner, jag har svårt att tro att en skivspelare mår bäst av att stå på precis samma underlag som ett slutsteg eller en cdspelare.
Som jag har förstått det hela så borde man se på det hela som att det ultimata underlaget för en skivspelare skulle vara ett trumskinn. Något med jätte hög svängnings frekvens. Eller?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 25, 2005 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Men vibrationer och resonanser är till viss mån visst samma sak. Det är bara att resonanserna är i luften men sprid också som vibrationer i ett medium. Menar ni då att vissa resonanser skulle vara att föredra?
Det kanske är två diskussioner, jag har svårt att tro att en skivspelare mår bäst av att stå på precis samma underlag som ett slutsteg eller en cdspelare.
Som jag har förstått det hela så borde man se på det hela som att det ultimata underlaget för en skivspelare skulle vara ett trumskinn. Något med jätte hög svängnings frekvens. Eller?
Trampolin ska man ha ett stumt underlag, med Solid helst ett ursågat Ikea Lack som man kan säga påminner om ett stort trumskinn. På ToT sa de en gång att Trampolin gör det de gamla ursågade Ikea Lack gör.

PostPosted: Mon Aug 08, 2005 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har en Genki som jag har kört på Ikeas Lack samt på ett Spider rack. Har iofs en silverkabel mellan källa och Kolektor men jag måste tillstå att visst är det skillnad !! Jag har vidare en stavlimmad träskiva under Genki´n och nog är det skillnad alltid.
När jag körde med Ikeas lack så fortplantade sig vibrationer i golvet ngt som jag inte har när jag använder Spider racket. Båda konstruktionerna står på ett parkettgolv.

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00