Dock så är man inte lika fokuserad på kvalitetsskillnader i ljudet när man ser film som nrä man ser musik. Om nu inte filmmusiken råkar vara fruktansvärt bra och man kommer på sig själv med att blunda och njuta

. Bilden stjäl lite fokus. Därför tycker jag att prioritering av tvåkanalsprestanda är klart vettigt. När det gäller hembioljudet så tycker jag ..
centern - viktig nåt fruktansvärt. Aktiv Ekwal är inte overkill för någon.
surroundisar - viktiga att ha, och att placera väl, men inte vad det är för något. Ett par småhögtalare för tusenlappen funkar hyggligt även om du kör aktiva Espek framtill, faktiskt! Bara du placerar dom rätt!
frontarna - behöver väl inte kommenteras, dom lirar man ju musik på också..
slutsteg - bortsett från frontarna är det vettigt att imho aktivera centern, men surroundisarna klarar sig fint på en receivers inbyggda steg.
sub - klart kul tillägg, skulle inte vilja vara utan. Men jag kör inte min till musik..
receiver - tveeggade känslor .. det ÄR en schysst lösning att hänga på en receiver utanpå sin befintliga anläggning som jag gjort .. men det kliar i uppgraderingstarmen något oerhört efter en Unidisk SC ... vet inte vad jag ska säga här egentligen.
DVD - kör du vanlig TV kan du köpa risig DVD. Ingen idé att elda för kråkorna (tvärtemot source-first .. oj). Med projektor/gigantisk väggTV gör det dock rejäl skillnad med bra DVD-spelare,
om du lär dig tillräckligt om att kalibrera bild och köper kalibreringsskivor etc. Tänker du bara plugga in och köra är en bra DVD-spelare igen helt bortkastat.
rummet - EXTREMT viktigt. För att det ens ska vara lönt att fundera på projektor bör man man (IMHO, förstås) iaf kunna mörklägga från utifrån infallande ljus. Att man sen inte ids måla taket svart går att åtgärda genom att välja rätt duk. Den blaskiga svärtan som uppstår om man inte tänker på sånt här kan väl i ljudtermer beskrivas som att din stereo hade ett så högt bakgrundsbrus att det i tysta partier på musik helt och hållet dränkte ut musiken.
Varför snacket om projektor? Jo, min högst personliga och subjektiva åsikt i ämnet är att film på TV är tråkigt, hur bra TV'n än är. I jämförelse med en filmduk är det ungefär lika kul som att lira sin stereo på lägsta volymsteget. Det är roligare än att INTE se film förstås

, men storlek spelar roll i det här fallet.