selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1557 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

70 talet suger ju :D tacka vet jag 50-tal musiken dog ju när skalbaggarna från Liverpool dök upp sedan har det bara gått utför :wink: . nä allvarligt alla tider har bra artister men de är svåra som tusan att hitta idag. men helt klart är min favorit musik 50-tal och modernare musik som går på 50 tals stilen.

Apropå skivor som som man kan avgöra så kan jag ju säga att det finns mängder som man inte kan höra vilket år de är inspelade t.ex Jack Baymoore and The Bandits - Diggin out inspelad 2004 men låter som den är inspelad på RCA 1957.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Ajajaj. Jag har aldrig fel!

Visst är det så att 70-tals musiken inte är det enda som är bra. Jag var lite raljant. Fast jag tycker det gjordes riktigt mycket bra då.

Du Bill får gärna ge några exempel på all bra ny musik som du nämner.
Bra musik?
Damien Rice, Nightwish, Lacrimosa, Heather Nova, Janes Addiction, Christian Kjellwander, Kajsa Grytt, Norah Jones, Sigur Rose, Emiliana Torrini (spelar på Nalen den 18:e!), Jane Birkin, Muse, Teddybears Stockholm, Wir Sind Helden, Within Temptation, Madrugada, Montys Loco, Nicolai Dunger, Ane Brun, Bertine Zetlitz, Bugge Wesseltoft, Songs Ohia, Stina Nordenstam, Jeff Buckley, Karl Bartos, Le Tigre, Garmarna, Iodine Jupiter, Green Day - för att ta några exempel....

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror vi i vissa fall är lite "påverkade" av att det är något nytt och ibland kanske inne med viss musik. Om 20 år kanske många av oss har våra favoriter i mellan 1995 - 2005?

Kan mycket väl tänka mig att spela Norah Jones eller Sophie Zelmani som komplement till liknande musik 2025... Sen skiljer det mycket i ljudet där många av dagens skivor verkligen inte håller måttet. Fast det är väl även så på äldre alster.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var bara en handfull av det du räknade upp som jag ens vet vad det är. Och Green Day faller inte inom mina ramar för bra musik, smaken är delad. Nordenstam får jag väl erkänna kan göra musik.

Problemet för mig är nog så att visst finns det musiker idag som kan göra musik, som är duktiga rent musikaliskt. Men tyvärr spelas det in väldigt lite musik som jag tycker är bra rent sett till materialet.

Att säga att en fame factory artist är duktig för att han/hon kan sjunga är helt ointressant i mina öron. Så länge en sångare väljer att framföra dåligt och tråkigt material så är det dåligt och tråkigt. Varför ska en sångare komma undan med att bara vara bra på sjunga när tex, Yngwie skall sågas av samma anledning, "han är ju bara bra på att spela rent tekniskt"?

Nu måste jag förtydliga mig, jag jämställer inte musikerna du räknade upp Bill med Bert Karlsson produkter. Inte dom jag vet vilka det är i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Att säga att en fame factory artist är duktig för att han/hon kan sjunga är helt ointressant i mina öron. Så länge en sångare väljer att framföra dåligt och tråkigt material så är det dåligt och tråkigt. Varför ska en sångare komma undan med att bara vara bra på sjunga när tex, Yngwie skall sågas av samma anledning, "han är ju bara bra på att spela rent tekniskt"?
Alltså, jag lyssnar hellre på Lesbo Pigs eller The Moldy Peaches som låter som dom spelar in sin musik i vardagsrummet, än att jag lyssnar på slickade produktioner med hjärndöd musik. Och det produceras alldeles för mycket skit idag, heter dom Whitney, Lopez - who cares?

/ b

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja nu är vi i alla fall överens. För mig är materialet som en artist väljer att framföra mycket viktigare än hur det framförs. Naturligtvis vill jag att det skall framföras på ett bra sätt. Det är lite som med stereoapparater, först och främst det musikaliska om det sen också har ”hifi” egenskaper så är det ett plus.

Sen råkar jag lyssna på mycket sådan musik som anklagas för att vara musik för musikens egen skull, musiker musik. Men som sagt det är inte därför jag lyssnar på Zappa, Yes, Miles Davis, Genesis, och så vidare. Jag kan dessutom inte avgöra i någon större utsträckning om det är en skicklig gitarrist jag lyssnar på eller inte.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 01:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Sen råkar jag lyssna på mycket sådan musik som anklagas för att vara musik för musikens egen skull, musiker musik. Men som sagt det är inte därför jag lyssnar på Zappa, Yes, Miles Davis, Genesis, och så vidare. Jag kan dessutom inte avgöra i någon större utsträckning om det är en skicklig gitarrist jag lyssnar på eller inte.
Nu tycker jag inte att de grupper du nämner är goda representanter för "musiker musiker", kolla istället in Michael Ruff, Daniel Lanois - musiker som är skitduktiga men inte klarar sig på egen hand.

Att man är duktig och kreativ ingenjör betyder inte att man är lämpad att chefa över ett gäng utvecklingsingenjörer. Samma är det med studiomusiker. Bara för att man är en duktig musiker betyder inte det att man är en lämplig "chef" (dvs band-ledare) eller en bra kompositör.

Kortsiktigt blir det ofta bra (som nu när jag lyssnar på David Lindley) men det ger inget i längden....

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker inte heller att de musiker jag räknade upp lirar musik bara för musikens skull så att säga. Jag tycker visst att dom har "känsla" och allt vad det nu är. Men fråga Per Bjurman tex, han verkar ju tycka att melodifestivalens deltagare är bättre än ovan nämnda. När Yes lirade i Globen förra våren fick dom en etta av Aftonbladet, ingen fame factory artist får ens en etta när dom åker land och rike upp och sjunger till playback inför 14-åringar. Så ska man se strikt på deras betyg är Sandra Dahlberg bättre än gubbarna i Yes. Vidare är Lena PH (huvva) och övriga i schlager träsket avsevärt mycket bättre.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 18:18 
Site Admin
Site Admin

Var på stan en sväng och skulle köpa två biljetter till Anna Tannerheim eftersom ev. fler biljetter skulle finnas på morgonen. Fanns inga men köpte två skivor:

Anna Ternheim - Somebody outside
Marit Bergman - Baby dry your eye

Förhoppnigsvis blir spelningen med Ternheim bra, tråkigt bara när inte alla som man tänkt gå med fått tag i biljetter - som vanligt är man för dålig på att planera.. :(

Marit har jag ingen skiva med men har hört henne nämnas både här och på hf, var tvåsiffrigt pris så klart värt att testa. Första intrycket är positivt iallafall..

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lisa Ekdahl - Olyckssyster
Johnny Cash - American Recordings
Johnny Cash - Unchained
Johnny Cash - The man comes around
Toto - Past to present 1970-1990
Damien Rice - O
Ray Lamontagne - Trouble

Om ni inte redan känner till Damien Rice eller Ray Lamontagne tycker jag att ni ska kolla upp dom.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Undrar hur ljudkvaliteen är på de däringa Cash plattorna? :?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag gillar ljudet mycket, han har mycket olika bra på olika utgåvor. Men dom senaste skivorna är jätte trevliga.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 21:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En riktig höjdare: 10CC Sheet Music. Kan var kul om man hittar den billigt.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror det är mitt första inlägg på denna tråd.
Har inte tyckt det va nån ide att lista alla plattor man köper (lathet) men då det damp ned ett paket med över 50 CD's så..
=High Fidellity ref CD nr 28-80
Gillar skarpt de första 27 o 15kr/st är inte farligt.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Undrar hur ljudkvaliteen är på de däringa Cash plattorna? :?
Helt OK. Jag har inte tänkt på att dom skulle vara sämre än andra skivor. Cash röst distar vid vissa tillfällen när han tar i. :evil:
Dålig mikrofon eller överstyrd signal, jag har ingen aning.

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1557 Next

All times are UTC+02:00