selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 12, 2005 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag är bara intresserad av sträckan mellan uttag o burk.
Jag har dragit 15m särskild elkabel till uttaget som går helt fritt från
övriga kablar. Däremot bakom stereon är det för jäkligt med hur
mycket kabel som helst som korsar och tvärar. Därför är jag intresserad
av och tror att det kanske kommer att vara vettigt att ge sig på
elkabeln. Men som sagt jag är lika intresserad av att få bort störningar
från som till elkabel. Jag skall roa mig med att mäta på en höft hur mycket kablage jag har i min hembio o Hifi för att se hur många meter
det blir.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 12, 2005 23:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag säger bara prova och byt!

Min el dragen 1952 mådde bra av att byta sista metern.

Naturligtvis blir det allra bäst med att byta hela vägen från proppskåpet och in! :D

Lyssna bara på skillnaden på ljudet på natten och på en lördag em!!!

Men viktigast är nog ändå att ha jordat. Hoppas att det inte finns någon som lyssnar ojordat på detta forum - och ja även Linn med brilliant låter avsevärt, avsevärt bättre jordat! :evil:

"The force is in the electricity" :D

/ Zeedje

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Det känns ju som att ha man först 20 meter gamla och dåliga ledningar och nätuttag så spelar det inte så stor roll om den sista metern är bra eller super bra eftersom det är inte där flaskhalsen är
Jo, så säger alla tekniska människor jag diskuterat det här med. Sist fick jag av en skeptiker en genomgång av vilka "audiofilkablar" som går mellan husen - de är tydligen av aluminium(!). Men som Jan skrev så är inte gammalt elsystem=dåligt. Vissa elsystem låter bättre än andra och jag är inte helt på det klara med varför. Många skruvade övergångar är inte så bra (speciellt om skruvarna sitter löst) och riktningen på kabeln spelar roll (bra att kolla den innan man drar en separat kabel till stereon), men vad som gör att vissa kontakter och vissa kablar låter klart bättre än andra som ser nästan likadana ut är ett mysterium.

Och konstigt nog så är det så att även hos de som säger att deras elsystem är jättedåligt så hör man skillnad på den där sista metern och de sista två kontakterna (vägg-sladd och sladd-apparat). Supra anser att en faktor är sladdens störfält (de ligger ju vanligtvis nära signalkablar) och det verkar ju inte helt orimligt. Jag har lyssnat på deras skärmade kablar och de är rätt bra men det finns oskärmade som är bättre. Så det kan inte vara hela förklaringen...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hoppsan, dubbelpost...

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lejonklou jag förstår inte riktigt ditt resonemang? olika kablar låter naturligtvis olika bra beroende på vilket system dom är inkopplade på...det finns liksom inte "den är bättre" (om man naturligtvis inte jämför med lakritstrådarna från classe ohlsson)

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
olika kablar låter naturligtvis olika bra beroende på vilket system dom är inkopplade på...
Jag hävdar med bestämdhet motsatsen; en bättre kabel är alltid en bättre kabel, oavsett vilken apparat man kopplar den till.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje wrote:
Men viktigast är nog ändå att ha jordat. Hoppas att det inte finns någon som lyssnar ojordat på detta forum
Jag gör nog tyvärr det. Varför? jag bor i ett hus som är för gammalt, sent 50-tal tidigt 60-tal. Vad ska man göra?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Allt kan bara försämra...
Så även om det är dåliga kablar i huset - ska man göra det ÄNNU sämre med en dålig elkabel, eller ska man försöka förstöra så lite som möjligt?
(o vad säger att bara för husets kablage är gammalt, så låter det kass?)
Svar på dina frågor:
1. Min poäng var väl snarast, jag är dock total lekman när det gäller el, att flaskhalsen i elsystemet gör att det är där begränsningen sitter. Inte i den sista metern.

2. Jag bara tog för givet att ett gammalt elsystem är sämre en ett nytt. Men jag kan mycket väl ha fel och det beror säkert på massor av andra faktorer också.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 13, 2005 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Haakan wrote:
olika kablar låter naturligtvis olika bra beroende på vilket system dom är inkopplade på...
Jag hävdar med bestämdhet motsatsen; en bättre kabel är alltid en bättre kabel, oavsett vilken apparat man kopplar den till.
intressant det där...för hur en kabel kommer låta (signal samt htalarkabel iaf) har ju till stor del med cdspelarens utimpedans att göra? (med mera med mera) dvs den kommer absolut inte låta likadant i olika system...

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
hur en kabel kommer låta (signal samt htalarkabel iaf) har ju till stor del med cdspelarens utimpedans att göra? (med mera med mera) dvs den kommer absolut inte låta likadant i olika system...
Jo, jag tycker det. Den grundläggande karaktären är densamma oavsett vad man kopplar den till. Utimpedanser varierar ju vanligtvis inte särskilt mycket (från ett par ohm till några hundra) och även när de gör det, som i passiva försteg, så blir det ändå samma ljudmässiga skillnader mellan olika kablar.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åter till Linn, finns det linn kablar att få tag på eller finns de märken Linn har använt sig av att köpa löst. Och vilka ska man kolla efter i så fall.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 14, 2005 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Haakan wrote:
hur en kabel kommer låta (signal samt htalarkabel iaf) har ju till stor del med cdspelarens utimpedans att göra? (med mera med mera) dvs den kommer absolut inte låta likadant i olika system...
Jo, jag tycker det. Den grundläggande karaktären är densamma oavsett vad man kopplar den till. Utimpedanser varierar ju vanligtvis inte särskilt mycket (från ett par ohm till några hundra) och även när de gör det, som i passiva försteg, så blir det ändå samma ljudmässiga skillnader mellan olika kablar.
jo absolut blir det ljudmässiga skillnader eftersom endel anläggningar har en ganska "mörk" karaktär å vissa väldigt ljus? för mig gäller det bara att matcha olika komponenter (dock är jag väldigt obrydd i kablar eftersom jag gärna lägger dom pengarna på annat) :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 01, 2005 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min senaste inköpta Linn produkt innehöll en TONGYUAN nätsladd.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Somewhat related...det finns ju tydligen "hifi-säkringar" om man vill spinna vidare på det hela... ;)
Jag har provat ett par sk hifi-säkringar och de är till salu :?
Allt blev sämre. Jag känner mig lurad men vad gör man inte i jakten på bättre musik.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik, det var inga jättepengar får vi hoppas :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00