selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo ett A-B-C-test på Fraim, Mana & Pagode vore en upplevelse. :!:

Dock är det ju alltid problem med var på golvet prylarna står. Ett betonggolv eller motsvarande med identiska egenskaper för alla tre krävs nog för att dra några "vetenskapliga" slutsatser. Men då återstår ju problematiken med vilken som låter bäst hemma på just ens egna specifika golv. Karaktären på hyllorna borde väl i alla fall framgå i ett jämförande test.

Sedan tillkommer ju det här med ekonomi; instegspriset på ett Pagode ger ju en rätt schysst beggad Linn eller Naimrigg :shock:

Skillnaderna på ett parkettgolv är ju minst sagt stora beroende på bjälklag mm eller hur :wink: . Själv möblerade jag om och ställde racket där golvet var stadigast även om det inte var mest estetiskt tilltalande.

För mig är det liksom lättare att förklara min galenskap i "lådor med sladd" om det låter bra = ljudet viktigast!

/ Zeedje

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 10:29 
Site Admin
Site Admin

Quote:
På frågan vid vilken apparatnivå det är dags att skaffa bra hylla gissar jag att en Ikemi på vanlig vardagsrumsbänk är betydligt sämre än en Genki på bra hylla.
Jösses. Det låter som ett intressant test att göra. Ska försöka göra det förutsättningslöst, men det är svårt att bortse från att jag känner mig MYCKET skeptisk till påståendet :?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skepsis är bra, det leder framåt!

Med bra menar jag Fraim eller Mana :D

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 11:44 
Site Admin
Site Admin

Ayn wrote:
Jösses. Det låter som ett intressant test att göra. Ska försöka göra det förutsättningslöst, men det är svårt att bortse från att jag känner mig MYCKET skeptisk till påståendet :?
Exakt vad jag också tycker, men visst skulle det vara intressant.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir trött bara av att läsa tråden :D som tur var hör jag ingen skillnad vad man än har grejerna på. Nu har jag iofs inte "hört" någon av hyllorna som nämns i tråden, men för mig väljs en hylla enbart utifrån det estetiska. Ingen som har funderat på om ni är lurade och allt bara är placebo?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Blir trött bara av att läsa tråden :D som tur var hör jag ingen skillnad vad man än har grejerna på. Nu har jag iofs inte "hört" någon av hyllorna som nämns i tråden, men för mig väljs en hylla enbart utifrån det estetiska. Ingen som har funderat på om ni är lurade och allt bara är placebo?
Om du hör en verkligt BRA hylla så fattar du.
"Vanliga" hyllor är ju inte så bra att det blir någon större skillnad om man byter...bara lite annolunda...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Det finns de som säger att de inte hör skillnad på en Sony cd-spelare för 900kr och en CD12a.

Och varför över huvud taget se till att allt står i våg, att fasen är rätt och att högtalarna inte vickar; bara jobbigt att kolla. :D

/Erik

edit: stavfel

Last edited by Erik on Fri Mar 11, 2005 14:42, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
Om du hör en verkligt BRA hylla så fattar du.
"Vanliga" hyllor är ju inte så bra att det blir någon större skillnad om man byter...bara lite annolunda...
Ok då ska jag verkligen undvika att testa en bra hylla :wink: skämt och sido har jag knappast era guldöron så att jag hör någon skillnad. Hursomhelst är jag supernöjd med min hylla. Hellre en snygg hylla som döljer kablar etc än en som låter fantastiskt men ser ut som %&£* (lägg in valfritt nedsättande kraftuttryck) Men smaken är ju delad det är ju många som gillar hifi-hyllor.

Men i ditt fall Jan så har du ju en snygg lösning även fast du skulle ha nån mindre snygg hylla.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Men i ditt fall Jan så har du ju en snygg lösning även fast du skulle ha nån mindre snygg hylla.
Precis, jag skulle helst ha osynliga grejjer, men gömda i ett skåp funkar.
Har även lekt med tanken att ha racken i ett annat rum

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 15:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Ingen som har funderat på om ni är lurade och allt bara är placebo?
Det är INTE placebo!!! Jag vill hävda att alla hör skillnad dock måste var och en bestämma vad han/ hon tycker är bättre. Vanliga möbler tillför ofta konstigheter till ljudet. En hylla konstruerad med tanke på ljudet måste vara bättre även om den inte enligt vissa är lika snygg.

Smak skall man väl inte diskutera men tyckte alla lika vore livet trist :D .
Jag tycker dock funktionalitet har en skönhet i sig - sådant som är designat bara för syns skull tycker jag är trist.

/ Zeedje

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zeedje wrote:
don Tomaso wrote:
Ingen som har funderat på om ni är lurade och allt bara är placebo?
Det är INTE placebo!!! Jag vill hävda att alla hör skillnad dock måste var och en bestämma vad han/ hon tycker är bättre. Vanliga möbler tillför ofta konstigheter till ljudet. En hylla konstruerad med tanke på ljudet måste vara bättre även om den inte enligt vissa är lika snygg.

Smak skall man väl inte diskutera men tyckte alla lika vore livet trist :D .
Jag tycker dock funktionalitet har en skönhet i sig - sådant som är designat bara för syns skull tycker jag är trist.

/ Zeedje
hehe man måste ju få fråga :D. Jag är bara lite skeptisk men håller inget för omöjligt säger ni att det är skillnad så är det så.

Håller med om att funktionalitet har en skönhet i sig, jag köper snygga (i mina ögon) prylar men givetvis ska dom vara funktionella också. lIte därför jag har valt Linn snyggt och bra.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 11, 2005 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är sunt att vara skeptisk. Jag köper i princip ingenting förrän jag utrett vilken
skillnad det gör hemma hos mig. Förutom i ett par fall då det blivit förälskelse
vid demo i affären, måste ha! Hemlån gäller för det mesta, i fallet med möbler är det
ju rejält bökigt att låna hem och installera dom dock. Mitt val här byggde på förtroende
för min handlare och andra nöjda kunder, jag lånade aldrig hem hyllan innan.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 22, 2005 23:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Symposium Rollerblocks Series 2 with Tungsten Carbide balls

nu inköpta och installerade...låter suveränt. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag håller också med om att det kan vara bra att vara lite skeptisk till olika tweaks som ständigt introduceras. Om man tittar tillbaka lite så har det ju alltid funnits det ena efter det andra man ska göra med sina skivor eller utrustning. Ett tag för några år sedan hade man tex för sig att man skulle måla sina cd-skivor gröna. Det presenteras ofta som en stor revolutionerande nyhet men efter två år så är det helt borta.

Innan jag spenderar pengar och tid på tweaks så vill jag nog allt lyssna själv alternativt höra en väldigt övertygande förklaring.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2005 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

n fråga jag ofta vill ställa mig själv är: varför? Varför låter det bättre med kablarna åt rätt håll, varför skulle lack vara så bra eller varför ska man blanda flera material i en hyllkonstruktion.
Om jag har förstått det hela rätt så är den så kallade harmoni hyllan byggd av något träfiber baserat material (typ mdf) som så många andra möbler medan den andra sidan av de populäraste lösningarna är av glas. Två material som har ganska olika egenskaper? Om man ska gå efter principen lätt och styvt så förstår jag själv inte varför glas skulle vara så bra? När jag lägger handen på mitt rack så känner jag vibrationer som kommer från luften när jag spelar. Men jag vet också att det kommer vibrationer som fortplantar sig mellan apparaterna. Borde man inte därför se på det hela som att varje hyllplan i sig borde var tungt så att de inte berörs av vibrationer, men att de ska vara individuellt upphängt så att inte vibrationer kan fortplantas i mellan?

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00