selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 03:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vilken av dessa 3 tror ni blir bäst i kombination med en Cirkus LP12 med LVII arm?

1) Adikt
2) AT-OC9
3) Sumiko blue point special EVO III

(Snart är min gamla K9 slut)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vild gissning av de alternativen är
1. AT-OC9
2. Adikt
3. Sumiko

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
Vilken av dessa 3 tror ni blir bäst i kombination med en Cirkus LP12 med LVII arm?

1) Adikt
2) AT-OC9

Jag har i två omgångar, och under många år, haft en LP12:a och försökte i början att ha ett komplett system med även en Linn pickup. Min budget sträckte sig inte så högt, så det blev att prova Basik (Basic?) och K9. Ingen var jag speciellt nöjd med. Jag lyssnade till och från på dyrare alternativ från Linn men det lät aldrig övertygande. Inte förrän jag för två år sedan lyssnade på kombinationen Arkiv/Linto, då föll bitarna på plats.

Men, min favve innan det var just en Blue Point Special. Det har inte samma drag som vissa av Linns pickuper, men spårar långt bättre och låter väldigt "snyggt". Den ger även Arkiv en match i vissa lägen, framför allt om man tar med prisskillnaden.

Adikten har jag lyssnat på för lite för att kunna jämföra med och AT har jag aldrig hört.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för att ni svarar!

Bill50, den Blue Pointen som du hade är det samma som är "aktuell" nu? (Arkiven är utanför min prisnivå...)

Hepcat, din "vilda gissning" är den baserad på vad andra har sagt eller har du nå't inside testmaterial eller nå't spännande?

Hoppas att fler som har använt nå'n av dessa 3 aktuella pickuper svarar!

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Vild gissning av de alternativen är
1. AT-OC9
2. Adikt
3. Sumiko
Jag har kört en AT-OC7 en lägre tid på en 12:a och det lät bra.
Adikt har jag aldrig jämfört mot en MC-pickup.

/mvh
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="joakimw"]Bill50, den Blue Pointen som du hade är det samma som är "aktuell" nu? (Arkiven är utanför min prisnivå...)quote]

Nix, detta är några år sedan, och åren går fort i min ålder :-)
Men produkter från samma tillverkare brukar behålla samma karaktär även genom olika modellserier. Min första Blue Point var inte ens en "special" utan den hade plasthölje som alla andra pu´s. Jag tog bort höljet och limmade fast alla komponenter. Det lät mycket bättre, men strax därefter kom "Special" som var naken och med lite andra förbättringar, så det blev ett inköp av denna. Den ligger för övrigt fortfarande i min bokhylla och tittar på mig :-)

Annars har jag goda erfarenheter av Grado-pickuperna. Tonläget i Gbg har två modeller för 700 resp 1200 kronor och låter dessa lika bra som cheapness-modellerna från mitten av 80-talet så är det bra grejor!

Nu vet inte jag var du bor, men jag har stort förtroende för Anders på Tonläget i Göteborg, ring å kolla med honom!

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 02:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

joakimw wrote:
Tack för att ni svarar!

Bill50, den Blue Pointen som du hade är det samma som är "aktuell" nu? (Arkiven är utanför min prisnivå...)

Hepcat, din "vilda gissning" är den baserad på vad andra har sagt eller har du nå't inside testmaterial eller nå't spännande?

Hoppas att fler som har använt nå'n av dessa 3 aktuella pickuper svarar!
Tyvärr har jag inget spännande på det utan det är en vild gissning. jag har bara hört en sumiko en gång och den imponerade inte då men det var på någon annan skivspelare kommer ej ihåg vilken. AT-OC9 tillsammans med ittok brukar räknas som klassiker och Adikten tycker jag är en extremt privärd och rolig pickup klart bättre än K18II. mer än så är det inte så det säger ju tyvärr egentligen ingenting. Men det är ju ofta så med pickuper att man får chansa en del då det kan vara svårt att få dem demonstreade numera.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 03:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Men det är ju ofta så med pickuper att man får chansa en del då det kan vara svårt att få dem demonstreade numera.
Det är just det. Det tar timmar att få en pickup perfekt inmonterad och trimmad, bara en masochist till handlare ger sig på sådana saker numera. I mitt fall var det så att jag hörde, och uppskattade, kombinationen Arkiv/Linto. Och till slut när jag fick råd slog jag till. Men jag är helt medveten om, att för de 18+15 tusen den kombinationen kostar finns det helt säkert mycket bättre. Men hur ska jag bära mig åt för att hitta denna heliga graal?

Jag ska villigt erkänna att i början var jag mycket besviken på Arkivens dåliga spårningsegenskaper, det hjälps lixom inte att Beatlesplattor från -65 låter bra om modernare skivor distar och pickupen landar på skivetiketten med högre utstyrda skivor. Men med tiden har pickupen sakta men säkert blivit bättre och är nu riktigt hygglig även om den inte klarar av mina värstingskivor.

Normalt sett skulle jag inte rekommendera någon att lägga mer än 2-3 tusen på en pickup. En bra monterad och trimmad pickup i den prisklassen slår förmodligen en väsentligt dyrare som inte är 100-procentigt monterad. Och skulle man vilja sälja vidare för att man hittat något bättre blir förlusten inte så stor....

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 14:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min K9 har ju kvaliteter men vad den inte kan är att spela klassisk musik...
Nu lyssnar jag ungefär till 80% på symfonisk musik så det där med "tracking" är viktigt,
man kan säga att jag är dödstrött på distandet med K9'an utan att överdriva.

Vilken av dessa 3 tror ni kan spåra t.ex Alpsymfonin bäst så att man slipper sitta och gissa vilka instrument som spelar när det stormar?

Hittade Sumikon för under 3tusen i england men de skickar inte utomlands, vem säljer Sumiko i sverige?

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 05, 2005 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har haft K9, K18, OC9, Troika och Arkiv2 i nämnd ordning. OC9 är tyst, spårar bra och är överlägsen K18 så för vad den kostar från USA är det ett superfynd. Sen är Arkiven fantastisk och jag bävar för när den är slut.
Annars tror jag på Lyras nya serie!

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 08, 2005 17:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag beställt Audio Technica AT-OC9ML MKII från USA, priset blev 2082:- så även om det blir normal moms och tull hamnar den nog lägre än priset här hemma?

(vad jag förstår så låter MicroLine mk2 lite annorlunda än äldre OC9 som fått pris - spännande)

Tusen tack för råden!

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 23, 2005 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du fått pickupen ännu och i så fall hur upplever du den?

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 23, 2005 18:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jamen förlåt, visst har jag fått den °!°

"naimerik" hjälpte mig först att montera, jag köpte hans gamla Lingo (1) och den (pickupen) lät förfärligt i flera dagar men NU!!! Kalle på HiFi balanserade hela LP12an satte nya kopplingssladdar till OC9an och justerade lite här och där som han är mästare på, väl hemkommen så låter det enastående bra!

AT-OC9ML MKII - (jag "slapp" tull och moms) Den spårar ju vad som helst!!! Stora saker som Alpsymfonin låter enorma, små saker som stråkkvartett låter läckert som jag aldrig har hört här hemma.

Eventuellt så är klangen lite "slank" om man kan säga det utan att det låter för negativt, jag kan tänka mig att det finns pickuper som låter fetare...

Lingo... Ett nytt lugn infann sig i all musik - En höjdare!
AT-OC9ML MKII... En TYST pickup som plockar fram massor jag inte har hört tidigare och läser tidigare HOPPLÖSA skivor som att den inte fattar problemet!

Jag är super nöjd!
PS Kalle har nå't magiskt med det där att "ställa in" LP12 !!!

Tack för råd, de var excellenta!

(var inne på HiFi och funderade på "silver"kablaget lite... suck, att man inte kan låta nå't vara ifred nå'ngång hehee)

PostPosted: Sat Jun 18, 2005 15:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

joakimw wrote:

1) Adikt
2) AT-OC9

Hej!

1. Adikt
2. Sumiko
3. AT

Har haft alla dessa!

Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 20, 2005 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var det den gamla renommerade OC9:an eller
AT-OC9ML MKII som du har testat Kenth? (De är tydligen rätt olika i sitt sound, vilken som är bättre har jag ingen aning om eftersom jag aldrig hört en "gammal" OC9)

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00