selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har möblerat om hemma mest av estetiska skäl. jag spelar nu på bredden av mitt v-rum och högtalarna står framför massa stora fönster. Det jag främst märkte var att basen försvann lite, men i övrigt var det svårt att höra nån större skillnad (svårt att testa med tune). Det positiva var att jag nu har ett regeringsbeslut på att skaffa en Sizmik. Vad tror ni har någon (Weezer) erfarenhet av en sådan placering. Vill gärna veta vad forumet tycker innan jag gör lite mer permanenta ingrepp som att bygga om min hylla etc. Kanske den sämre placeringen vägs upp av Sizmik?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En till sak som borde vara positiv är att TVn inte längre står mellan högtalarna (bra va Ayn :wink: ), tyvärr är den kvar i rummet än så länge.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 14:38 
Site Admin
Site Admin

Hehehe, jag sa inget... ;) Men du har rätt, jag TÄNKTE det! 8)

Kan tyvärr inte komma med goda råd i ämnet i övrigt dock...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har för mig att du har Katan, de kan ju stå en bit ut från väggen... en fönsterplacering kunna vara acceptabel. Är det så att de nu står mot rummets längre vägg (förstod inte riktigt)? Då är det naturligt att lite bas försvinner pga längre avstånd till hörnen. 4 saker som jag är nyfiken på är:

1. Skallrar fönstren? Slå på dem och lyssna. En del fönster är rätt stumma, andra för ett himla liv. Ljudet från fönstren kommer att färga musiken på samma sätt som det låter när du slår på dem.

2. Kan du placera högtalarna symmetriskt mot väggen (=bra)? Eller måste de stå mycket åt ena sidan (=mindre bra)?

3. Är väggen de står mot hel (=bra) eller är det någon/några större öppningar i den?

4. Se till att Sizmiken kan stå mot samma vägg, nära ett av hörnen.

Sen är det bara att Tunedemma in alltihop. Kan nog bli bra, tror jag.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 01, 2005 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har för mig att du har Katan, de kan ju stå en bit ut från väggen... en fönsterplacering kunna vara acceptabel. Är det så att de nu står mot rummets längre vägg (förstod inte riktigt)? Då är det naturligt att lite bas försvinner pga längre avstånd till hörnen. 4 saker som jag är nyfiken på är:

1. Skallrar fönstren? Slå på dem och lyssna. En del fönster är rätt stumma, andra för ett himla liv. Ljudet från fönstren kommer att färga musiken på samma sätt som det låter när du slår på dem.

2. Kan du placera högtalarna symmetriskt mot väggen (=bra)? Eller måste de stå mycket åt ena sidan (=mindre bra)?

3. Är väggen de står mot hel (=bra) eller är det någon/några större öppningar i den?

4. Se till att Sizmiken kan stå mot samma vägg, nära ett av hörnen.

Sen är det bara att Tunedemma in alltihop. Kan nog bli bra, tror jag.
Rummet är 7 x 5 fast det har varit två rum så det är lite smalare i ena delan av rummet (5 x 5 + 2 x 4). Katan står nu på den ena 5 meters delen lite närmare ena hörnet eftersom det är en balkongdörr hmmm måste nog lägga upp en bild :D. Har ca 190 cm mellan högtalarna. hade ungefär samma avstånd tidigare men då var det typ 1 meter till ena väggen och 2 meter till den andra.

1. Fönstren skallrar inte, har dessutom dubbla gardiner bakom varje högtalare inte så tjocka tyvärr så dom ger knappast nått.

2. Nej mycket osymetriskt. Tidigare var dom mot kortväggen men inte helt symetriskt där heller.

3. Balkongdörr

4. funkar nog kan ha den mellan högtalarna eller på ena sidan mot hörnet

Jag hade tyvärr inte många rätt på din checklista, jag har möjlighet att ha två lyssningspositioner också en rätt nära högtalarna och en mot bakväggen.

Tack för tipsen frun är helt såld på möbleringen och det är jag estetiskt också men som sagt lite kluven ljudmässigt än

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 02, 2005 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter rätt mycket som min förra möblering... Hade också en balkongdörr som gjorde att högtalaren fick flyttas åt sidan. Det var en väldigt svår möblering akustiskt sett, fick den aldrig bra. Vilket inte behöver betyda att din inte kan bli det, förstås!

Runt 2 meter mellan Katan låter rätt normalt i ditt rum. Lite ut från sidoväggen ska Sizmik nästan alltid stå, har du plats för det? Kan man inte ställa subben rätt så är det svårt att få till svänget, tycker jag. För att kolla det kan du lyfta bort Katan och Tunedemma in Sizmiken för att se var den helst vill stå. Finns det sedan plats för högtalaren bredvid så är det ju toppen.

Lycka till!

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipsen Fredrik, jag har ju ingen Sizmik än men jag ska tuna in placeringen av katan där dom står nu och svänger så får det bli så. Sen kanske jag lånar en "vanlig" sub av en kompis bara för att testa principen med sub.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 03, 2005 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En bild säger mer än tusen ord :wink:

Image

Tidigare hade jag högtalarna mot den högra sidoväggen där det nu står en soffa.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Imponerande fin skiss! Vad använde du för att rita den?

Jag tycker det ser bra ut, det är nog en av de bästa placeringarna du kan få till med vettig möblering i beaktande. Du har ju bra ställen att sitta på också. Hur det låter med fönstren bakom är dock något man inte kan uttala sig om utan att ha hört det i just ert rum.

Katan centrerade mot den gamla väggen (till höger) och ingenting mellan högtalarna är troligen allra bäst, men det är väl en möblering enbart för en galen entusiast (gärna singel). :D

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Imponerande fin skiss! Vad använde du för att rita den?

Jag tycker det ser bra ut, det är nog en av de bästa placeringarna du kan få till med vettig möblering i beaktande. Du har ju bra ställen att sitta på också. Hur det låter med fönstren bakom är dock något man inte kan uttala sig om utan att ha hört det i just ert rum.

Katan centrerade mot den gamla väggen (till höger) och ingenting mellan högtalarna är troligen allra bäst, men det är väl en möblering enbart för en galen entusiast (gärna singel). :D
Jag använde Visio 2003 med "Home plan" som mall, tog säkert 10 minuter, använder Visio i mitt vanliga jobb för specar inom systemutveckling. Tycker det är ett superverktyg.

Det låter ju mer lovande att du tycker det ser bra ut, jag hoppas att jag får till det. Jag ska försöka tuna in högtalarna i helgen samt bygga om stereohyllan. Sizmik får nog vänta ett tag (måste spara lite till först), synd att jag inte kan låna hem och testa med en. Känns lite tufft att betala 16 000kr och jag aldrig får till det.

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 04, 2005 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Känns lite tufft att betala 16 000kr och jag aldrig får till det
Klart du får till det! :)

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 08, 2005 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är ombyggnad av stereohyllan klar och jag ska börja tuna in högtalarplaceringen (nu skulle jag verkligen vilja anlita nått proffs). Jag inser nu att jag inte rymmer Sizmik till höger om Katan som på skissen. Är det någon som har testat att ha Sizmik mellan Katan? eller i någon helt annan del av rummet? resultat?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är högtalarna på plats och det låter väldigt bra känner inget behov av Sizmik just nu iaf.

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00