Lejonklou wrote:
Jag har för mig att du har Katan, de kan ju stå en bit ut från väggen... en fönsterplacering kunna vara acceptabel. Är det så att de nu står mot rummets längre vägg (förstod inte riktigt)? Då är det naturligt att lite bas försvinner pga längre avstånd till hörnen. 4 saker som jag är nyfiken på är:
1. Skallrar fönstren? Slå på dem och lyssna. En del fönster är rätt stumma, andra för ett himla liv. Ljudet från fönstren kommer att färga musiken på samma sätt som det låter när du slår på dem.
2. Kan du placera högtalarna symmetriskt mot väggen (=bra)? Eller måste de stå mycket åt ena sidan (=mindre bra)?
3. Är väggen de står mot hel (=bra) eller är det någon/några större öppningar i den?
4. Se till att Sizmiken kan stå mot samma vägg, nära ett av hörnen.
Sen är det bara att Tunedemma in alltihop. Kan nog bli bra, tror jag.
Rummet är 7 x 5 fast det har varit två rum så det är lite smalare i ena delan av rummet (5 x 5 + 2 x 4). Katan står nu på den ena 5 meters delen lite närmare ena hörnet eftersom det är en balkongdörr hmmm måste nog lägga upp en bild

. Har ca 190 cm mellan högtalarna. hade ungefär samma avstånd tidigare men då var det typ 1 meter till ena väggen och 2 meter till den andra.
1. Fönstren skallrar inte, har dessutom dubbla gardiner bakom varje högtalare inte så tjocka tyvärr så dom ger knappast nått.
2. Nej mycket osymetriskt. Tidigare var dom mot kortväggen men inte helt symetriskt där heller.
3. Balkongdörr
4. funkar nog kan ha den mellan högtalarna eller på ena sidan mot hörnet
Jag hade tyvärr inte många rätt på din checklista, jag har möjlighet att ha två lyssningspositioner också en rätt nära högtalarna och en mot bakväggen.
Tack för tipsen frun är helt såld på möbleringen och det är jag estetiskt också men som sagt lite kluven ljudmässigt än