selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 04:18 
Ny Medlem
Ny Medlem

...och därmed börjar mitt slutstegsval att ta sin form... :)

Vad gäller 5.1-återgivningsmöjligheter är de intressanta, men inte högst på priolistan dock. Därav min ambivalenta inställning till digital signalkälla, SC sägs ju låta bättre än en Ikemi, men till vilket merpris och är det värt de slantarna ur stereoperspektivet? Skulle valet stå mellan en ny Ikemi resp. SC är valet busenkelt till SC:ns fördel, då skulle jag nog tveklöst gå loss på ett par beg 5105 till dessa i enlighet med ett av inläggen (alt 5125) och vad du också var inne på i ditt tidigare inlägg. Från Tonläget fick jag också höra att val av rätt försteg kan betyda mer än val av slutsteget, dock kanske det inte alltid är det kunden vill ha... (egen fri tolkning)

Hamnar i ett ständigt Aftonbladet eller Expressen-resonemang med mig själv, dock med den markanta skillnaden att jag högst ogärna läser något av de organen.

...å det blir inte bättre av Linns nya kommande produktserier... 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hebbe wrote:
Hamnar i ett ständigt Aftonbladet eller Expressen-resonemang med mig själv, dock med den markanta skillnaden att jag högst ogärna läser något av de organen.
Bra sagt. Tänk om fler medborgare kunde tycka så. Då skulle vi kanske kunna få läsa något kvalitativt på löpsedlar och förstasidor i stället för skvaller och svammel. Jag är lite fjantigt småförtjust över att jag ännu aldrig har köpt en kvällstidning. Visst har jag bläddrat igenom någon vid tillfälle men inte betalat för skräpet. Jag passar också på att be om ursäkt för att jag är långt från ämnet.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n jag vet inte om du har provat espek passivt, men så här skriver i alla fall tonläget om dem:

"Ninkas storebror har blivit populära, inte minst ihop med det nya 2250 slutsteget - en höjdar kombination helt enkelt"

så nog verkar det gå bra att köra dem passivt. självklart blir aktivt bättre, det håller nog alla med om, men frågan är om det ger det bästa ljudet för pengarna. Det krävs ju en hel del slutsteg till espek.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 14:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har Espek passiva (för tillfället) Det var ingen dålig uppgradering mot Ninka iaf.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
daniel.n jag vet inte om du har provat espek passivt, men så här skriver i alla fall tonläget om dem:

"Ninkas storebror har blivit populära, inte minst ihop med det nya 2250 slutsteget - en höjdar kombination helt enkelt"

så nog verkar det gå bra att köra dem passivt. självklart blir aktivt bättre, det håller nog alla med om, men frågan är om det ger det bästa ljudet för pengarna. Det krävs ju en hel del slutsteg till espek.
Daniel har ju rätt i att Espek är en tung last. En LK140 orkar ensam inte med dom och
det är ju ändå ett kapabelt slutsteg. Men jag tycker att Klout och 2250 klarar det galant.
"självklart blir aktivt bättre" är ju ett uttalande som jag tycker man inte kan göra.
Självklart blir det bättre om man går från passiv 2250 till aktivt med att addera en
5125 eller två 2250. Men jag har funnit att man kan gå till det sämre också med
tre LK140 (och därigenom tre LK85 eller LK100).

Sant är att aktivt har vissa kvaliteter även om det är sämre tunedem, som i fallet 3xLK140
mot 2250, en är att det fungerar bättre på låg volym. Men vi pratar om riktigt låg volym.
Riktigt hög volym också skrev någon men nej, 2250 blir bara gladare ju mer man drar på.

Vi är inte överens här, inte handlarna heller som det verkar= man skall lyssna och avgöra själv.

Om vi lämnar Espek så vill jag också understruka vikten i försteget. Utan att ha jämfört
dessa specifika kombinationer så är det för mig en givet att Ikemi/Exotik/LK140 är
klart bättre än Ikemi/Kollektor/2250.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket väl sammanfattat!

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo jag var nog lite oprecis när jag skrev "självklart är ju aktivt bättre" jag menar givetvis antaget att man använder samma slutsteg. Min poäng var att om man beaktar en given budget är jag inte säker på att aktivt alltid är det bästa (dvs ett bättre slutsteg och/eller bättre högtalare kan vara bättre än ett aktivt system med sämre högtalare/slutsteg).

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 27, 2005 20:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hebbe wrote:
... men trots vinylens alla fördelar får denna källa anstå, framförallt när man jämför omfånget av lp rsp. cd-samlingen.
Man kan förstås inte skaffa allt på en gång, kanske bättre att satsa på en sak i taget, men lp- respektive cdsamlingarnas storlek _idag_ är kanske inte allt som avgör vad man ska satsa på.

När jag skaffade min LP12 för tre år sedan var min lp-samling kanske en fjärdedel så stor som min cd-samling. Idag är den ungefär fyra gånger så stor som densamma....

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00