selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många här på forumet verkar av någon anledning tycka att försteg inte är så viktiga. Jag skulle aldig ens fundera på Kairn med en budget på 50-60 tusen. SC+nåt (eller ett par) bra slutsteg och behålla Keilidharna (så länge) är mitt tips (Håller alltså med Stefan). Beg. Ikemi + 5103 (eller Exotik) är väl det andra alternativet.

När det kommer till jämförelsen SC / Ikemi+5013 så är väl meningarna delade (?) jag skulle jämföra själv.

Som slutsteg skulle jag satsa på 5125 (+kort) till Keilidh/Ninka/Katan och 2250 till en trevägare. Men det beror ju på hur mycket som blir över när CD+försteg är inhandlade. Ikemi + 5103 blir ju bara strax över 30' så då har du ju ganska mycket kvar till slutsteg + ev. högtalare. Köper du SC blir det ju lite skralare i kassan...

Dessutom: Om jag skulle köpa nya högtalare så skulle jag vänta på den nya serien (vad dom nu heter) och se vad dom kostar och vad dom gör med Begagnatpriserna på Espek.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 24, 2005 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med henriklh.
Dessutom ska du bygga långsiktligt! = satsa på BRA källa/försteg. Lägg resten på slutsteg o behåll dina Keilidh.

För 60 rök, ska du inte ha mindre än en Ikemi/Exotik eller Unidisk SC.
Jag har haft Ikemi/bonnec, Ikemi/Exotik o nu Ikemi/Klimax Kontrol.
HELT klart är Ikemi skitbra o skäms INTE framför Kontrol.

Att köpa en 5103 när Exotik finns är inte att rekomendera om budgeten ligger på 60k (inte annars heller iof :wink: ) då exotik är grymt bättre.

Så bestäm dig för Ikemi/Exotik (samt 25k på slutsteg) eller Unidisk SC, (samt 15k på slutsteg)
När du sedan kan... byt ut Keilidh (o då har linns nya burkar släpps = bra pris på beg espek :D
När det gäller slutsteg hade jag personligen valt mellan Klout o 2250. Först dessa steg som är i kvalitet som förstegen.

2 exempel:
En Klout gör att första systemet kostar drygt 45k.
Ikemi/Exotik/Klout/Keilidh, mycket prisvärt!

För 65k får du Unidisk SC/2250/Keilidh.

du kan själv labba med olika stärkare i dessa "paket" men kompromissa INTE på källa/försteg

EDIT skrev fel på Keilidh

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Att köpa en 5103 när Exotik finns är inte att rekomendera om budgeten ligger på 60k (inte annars heller iof :wink: ) då exotik är grymt bättre.
Är verkligen Exotik så mycket bättre än en 5103 av sent snitt? Jag antar att du har jämfört, så det skulle vara roligt att höra vad du tyckte. Läste på Topica att skillnaden inte skulle vara så stor(?)

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 02:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Är verkligen Exotik så mycket bättre än en 5103 av sent snitt? Jag antar att du har jämfört, så det skulle vara roligt att höra vad du tyckte. Läste på Topica att skillnaden inte skulle vara så stor(?)

/Henrik
Bara att testa själv men jag tycker att Exotik både svänger o låter bättre. Nåväl... jag tycker musik genom 5103 låter processad. Svårt o ta på men det låter lite "fel". Den första verionen var sämre.
Båda är dock m bättre än Kairn.
Nu när jag har Kontrol kan jag bekräfta att Exotik låter som en mini Kontrol. Lite mer rufflig o onyanserad men den har samma fina karaktär.
Vill man ha 5.1 system, är en Uni SC ett mycket bättre köp är en 5103.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 04:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Unidisk SC/2250 har förespeglat mig i minare svagare stunder, det som fått mig att tveka här är att inte satsa för mycket på AV-delen i systemet utan mer på gott ljud stereomässigt. Fast iofs har jag ingen referens SC mot Ikemi och den "insparade" pengen på ett försteg. Men långsiktigt kan det ändå vara värt att lägga stor summa pengar nu på en SC, för att därefter bygga mot 2250 alt. 5125 (aktiv)? Mindre summa pengar i sammanhanget Ikemi (alt. Genki)/Kollektor (ej i Genki-fallet)/Klout? Var finns mest pang för krutet (yrkesskada)?

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 04:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

...och även LK140 i lämpligt antal istf Klout...

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker också SC verkar vara helt rätt. Sanslöst prisvärd apparat. Vad gäller slutsteg håller jag dock inte med gängse uppfattning här, jag skulle hellre sikta mot aktivt med 140's som fullt godtagbart slutmål. Hellre 5125 förstås, men dyrare än så håller dig bara från aktivt längre vilket imho är kontra-produktivt :!: Att aktivera ger generellt sett mer än att köpa ett fetare monoamping-slutsteg :!: Om Ninka duger för dig (ruskigt stort kliv från Keilidh, jag har haft båda) så räcker ju en ensam 5125 fint, dessutom kan du välja ordningsföljd på filter osv efter hur "klippen" uppenbarar sig på begmarknaden, då Ninka har exakt samma aktiva filter som Keilidh.

Min åsikt alltså: SC+5125+aktiva Ninka är ett mycket vettigt slutmål. Med LK140 också. Espek är bättre, men får antagligen däng passivt av aktiva Ninka, så vi snackar tre slutsteg+filter innan du är färdig där, ganska mastigt i jämförelse med Ninka-rutten.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
...
Espek är bättre, men får antagligen däng passivt av aktiva Ninka, så vi snackar tre slutsteg+filter innan du är färdig där, ganska mastigt i jämförelse med Ninka-rutten.
Vadå däng? Det beror väl på vad man driver dom med. En relevant jämförelse
skulle väl vara 2250/Espek mot 5125/aktiva Ninka. Då är det inget snack om vilket som
är bättre. 2250/Espek ju dyrare också, i alla fall nytt. 5125/Espek är det väl ingen som
skaffar med mindre än att man kompletterar med ett steg till aktivt eller har ett
surroundsystem. Espek/LK140 är inget kul dock, bättre slutsteg är ett måste.

Fördelen med passivt är att man sedan kan byta till precis vilka högtalare man vill
på ett enkelt sätt. Aktiverar man sina Keilidh så känner man sig nog ganska
tvingad till att skaffa Ninka om man byter. Med en ensam 2250 kommer man väldigt
långt, tro mig.

Men som alltid, lyssna och avgör själva.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Vadå däng? Det beror väl på vad man driver dom med. En relevant jämförelse
skulle väl vara 2250/Espek mot 5125/aktiva Ninka. Då är det inget snack om vilket som
är bättre.
Inget snack? Jag vill höra det innan jag tror dig ;). Jag säger inte att det är omöjligt förstås, men jag vill höra det innan jag tror på det då det för mig är ologiskt.

Sen vet jag inte om jämförelsen du tycker är relevant är så speciellt relevant, med utsatt budget i åtanke.

Mitt råd kvarstår definitivt, men jag håller med - lyssna och avgör själv!

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hebbe wrote:
Unidisk SC/2250 har förespeglat mig i minare svagare stunder, det som fått mig att tveka här är att inte satsa för mycket på AV-delen i systemet utan mer på gott ljud stereomässigt. Fast iofs har jag ingen referens SC mot Ikemi och den "insparade" pengen på ett försteg. Men långsiktigt kan det ändå vara värt att lägga stor summa pengar nu på en SC, för att därefter bygga mot 2250 alt. 5125 (aktiv)? Mindre summa pengar i sammanhanget Ikemi (alt. Genki)/Kollektor (ej i Genki-fallet)/Klout? Var finns mest pang för krutet (yrkesskada)?
fyi - jag tycker SC låter/svänger bättre än Ikemi :wink:
Du behöver helt enkelt lyssna själv på de olika alternativen.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
...
Inget snack? Jag vill höra det innan jag tror dig ;). Jag säger inte att det är omöjligt förstås, men jag vill höra det innan jag tror på det då det för mig är ologiskt.

Sen vet jag inte om jämförelsen du tycker är relevant är så speciellt relevant, med utsatt budget i åtanke.

Mitt råd kvarstår definitivt, men jag håller med - lyssna och avgör själv!
Inget ologiskt i det då det handlar om en klart bättre högtalare och
ett klart bättre slutsteg.

Visst hamnar vi lite OT här men vadå? det sker ju i nästan varje tråd.

En intressantare jämförelse, som jag tycker ni skall försöka göra, är 2250 passivt
kontra 5125 aktivt på samma högtalare. På tvåvägs som Ninka eller Katan.
Gjorde den själv på Katan innan jag bestämde mig för att köpa en 2250.
Både affären och jag var helt överens om vilket som var bäst även om det inte
gäller alla parametrar. Man kan väl säga att 5125 aktivt har vissa hifi-mässiga
fördelar men passivt 2250 spelade musik bättre = bättre tunedem.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan: vet inte hur jag ska säga detta utan att det ska låta som jag viftar med pekpinnen, men vadå är logiskt? I dina ögon, ja, i mina nej. Skilj på fakta och åsikter.

Anledningen till att jag tycker att det du säger är ologiskt lyder så här: Espek är en tung last. Mycket tyngre än Katan rent tekniskt. En av dom sista högtalare jag skulle köpa för att köra passivt med sina dubbla portar, rent instinktivt. Skillnaden mellan aktivt och passivt tycker jag dessutom är större än dom allra flesta slutstegsskillnader. Så stor att jag som nöjd aktiv-ägare inte skulle ens överväga ett passivt system igen om ingen ordentligt stor landvinning gjordes inom passiva filter. Tom Akurate som har ofantligt bra passiva filter blir helt nya högtalare aktivt.

Jag håller det inte omöjligt att din Katan-jämförelse skulle ge liknande resultat med Espek, men jag finner det som sagt ologiskt att det skulle vara så. (Men jag har inte testat. )

Själv är jag iaf inte ens nästan sugen på Espek innan jag har råd att köra dom aktivt direkt. Men det är ju jag det .. :)

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 25, 2005 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cd, cd, cd, cd, cd, cd,,,när ska det sluta?

Ett linnsystem utan en LP12 som huvudkälla är inget komplett system, kalla mej inskränkt då men jag tycker faktiskt att man bör ha en tolva innan man går vidare :D
Sen kan man köra vidare med ett nytt försteg, köpa fler slutsteg och gå över till aktivt och sen på slutet kanske uppgradera cdspelaren.

Obs mitt tankesätt :D

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 02:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag kan lätt konstatera att vi tillsammans fått ihop några olika systemförslag som är värda att för mig gå vidare med och försöka hitta mitt ljud. Prylarna kommer inte att försvinna från jordens yta och det måste man tillstå, en stor del av tjusningen är är just att leta, lyssna, fundera, lyssna ännu mer, hitta ngn ny variant, lyssna och njuta. Därefter, hoppas jag, kommer den stora njutningen när man lutar sig tillbaka och lyssnar på sitt egna hopkomponerade system och nackhåren reser sig. Vilken väg jag väljer att gå i dagsläget vet jag inte, Uni SC som källa är onekligen frestande - en beg Ikemi kan dock hittas för en tredjedel av SC:ns nypris. Klout har alltid varit ngt speciellt för mig, nu finns det "Klout-dräpare" (?), men i prisnivån snäppet över Klouten (5125 alt 2250), liksom att man istället kan hitta x ggr LK140 för slantarna. Att gå aktivt är i princip oundvikligt konstaterar jag, vilket också kan påverka stärkar-/högtalarval längre framöver. Naturligtvis vill jag ha en LP12:a i hyllan, men trots vinylens alla fördelar får denna källa anstå, framförallt när man jämför omfånget av lp rsp. cd-samlingen.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 26, 2005 03:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hebbe wrote:
en beg Ikemi kan dock hittas för en tredjedel av SC:ns nypris. .
Jo men du får ett rätt hyfsat 5.1 kanalsförsteg med. Typ i klass med 5103 skulle jag gissa med tanke på hur det låter om man testar med exotik. Någon som testat med 5103?
Hebbe wrote:
Klout har alltid varit ngt speciellt för mig, nu finns det "Klout-dräpare" (?), men i prisnivån snäppet över Klouten (5125 alt 2250).
Njae, finns bara en "Klout-dräpare" o det är klimax Twin Chackra.
Krävs en 2250 av sen modell för att slå Klout.
Har skrivits mycket om 5125/Klout/2250 på forumet, de låter lite olika så därav diskussionen :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00