En sväng på stan (en lång sådan som tog nästna hela dagen) och några inköp. Det i hifi-väg som berördes av denna lilla resa var material till dämptavlorna och en extra matta.
Kollade på dämpplattor av märket "Ecophon" eller nåt sånt. Fast de skulle kosta 170:- per platta (600*1200) vilket kändes för dyrt då jag inte räknade med att ha så höga tavlor. Hörde mig för och lyckades inhandla en skiva, modell poröst träliknande material. Tillsågat i 4 bitar á 600*1200mm och betalade 97:-
Kollade även runt efter ett snyggt tyg, men hittade inget "perfekt" och jag hade ändå inte tänkt att köpa något före jag testat plattorna i rummet. Väl hemma placerade jag två plattor ovanför soffan och storleken på plattorna blev faktiskt riktigt bra. Hörde dock inte nån
grymm skillnad.
Hann även med att köpa en till matta. Blev en exakt likadan som jag redan har i rummet, vilket onekligen inte kan "skära" sig mot resten av rummets inredning

Ska dock lämna tillbaka mattan och beställa en modell större.
Har lagt allt på plats och visst kändes allt lite bättre, förutom att plånboken var tom. Körde igång ena Fish-skivan som jag ofta utvärderar systemet med... Högtalarna fick åka lite fram och tillbaka. Många har ju rekommenderat att trycka upp Tukan mot väggen, vilket jag även hann med att prova.
När rummet var dämpat så smög sig basen fram och det övre registret kändes riktigt bra.. basen var dock bumlig och mycket sämre än den brukar.
...och hur slutade det hela? JO, högtalarna hittade hela 23cm ut i rummet och här lät det riktigt bra! Sitter rätt nöjd, då jag vet att det ska in lite mer saker i rummet i framtiden men annars lät det tillfredsställande. Tycker diskanten och sången känns lite blötare och mer utmärkande än tidigare, vilket var något jag saknat då jag bytte bort mina gamla högtalare. Så de höga frekvenserna tycker jag hittills har vunnit.
Jag tog även ett gäng översiktsbilder, men kom på att USB-kabeln till kameran ligger nerpackad i en låda.. så bilder får vänta.