Hej Kinos, och välkommen till forumet!
Quote:
Allting går mot flerkanaligt, när ni säger flerkanaligt menar ni säkert "film"... Musiken kommer att bli mer och mer flerkanalig den också.
Det är en möjlig utveckling. Jag säger nog varken från eller till - det är möjligt att det blir som du säger, men jag tror att så länge artister uppträder på en scen framför sin publik så lär även inspelningar i mångt och mycket likna det - dvs, 2 kanaler. I samband med att det blivit populärt med 5 eller fler kanaler har det uppenbarligen blivit fler som experimenterat med det formatet, men det är försvinnande få jämfört med hur många skivor som släpps i 2-kanal. Än iaf. Hur det än blir så tror jag att det handlar om en lång tid innan multikanalsinspelningar (där "multi" ju betyder "fler än 2" i dessa sammanhang, förvirrande nog

) blir riktigt vanliga.
Quote:
Genom att Linn prånglar ut en massa Lifestyle-produkter till nya kunder så säkerställer de försäljning, och kan använda den vinsten från de produkterna till att utveckla saker som t ex Klimax, Akurate etc och med den erfarenheten från de produkterna kan de göra billigare saker (t ex 2250, CMS Di....) som de gamla kunderna och 2-kanalskillana vill ha...
Visst kan det kännas som att Linn sviker sina gamla LK-kunder och 2-kanalsintresserade entusiaster, men det tror jag beror mer på dålig kommunikation än på apparaterna. Linn borde ha klart och tydligt fört fram sina långsiktiga planer och fått sina gamla kunder att se positivt på de nya prylarna... nu verkar många istället känna besvikelse, men gör inte det, jag tror att vi kommer få se många intressanta prylar från Linn de närmaste åren!
Detta är en intressant teori. Är det en personlig spekulation eller grundar den sig på information från Linn? Jag håller med dig om att kommunikationen från Linn till sina kunder lämnar mycket övrigt att önska. På Linn-mailinglistan som finns på topica har det diskuterats på sistone om samma sak. T.ex. hade en kille mailat dem och frågat om de hade nån DVD-lösning på g, och fått ett mail tillbaka med svaret att de inte hade några som helst planer på det. Dryga halvåret senare kom CMS...
Om det du säger stämmer blir jag naturligtvis glad åt det, men jag är för skeptisk för att tro på det utan vidare. Det låter lite som att Linn "säljer sin själ" till surround-system mest för att få in pengar så de kan få fortsätta utveckla vanliga 2-kanalssystem. Det blir en lite kluven fokus där som jag tycker verkar svårhanterlig.
Quote:
En instegs-anläggning från Linn idag; Classik K + Kan V = ca 20.000kr, visst är det mycket pengar, men vad kostade Mimik + Majik tidigare med ett par liknande burkar? Ta även hänsyn till inflationen de senaste 10 åren...
Den instegsanläggning du nämner är en bra instegsanläggning i min åsikt - inte bara ljudmässigt utan även prismässigt. Linn har alltid legat aningen uppåt i pris jämfört med 'vanliga prylar', det ska inte förnekas. Så med Linn-mått mätt är ju 20k inte så mycket pengar faktiskt

MEN det är ju denna typ av instegsanläggningar som verkar försvinna. Det är det som oroar mig...
Usch, nu låter jag nästan anti i jämförelse. Missförstå mig inte - jag tycker mycket om de Linn-prylar jag har idag, det är därför jag är här och babblar överhuvudtaget!