selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 12:47 
Site Admin
Site Admin

Som topicen säger, hur får man en så dyr Linnstereo som möjligt att ändå låta dåligt? Man talar ju ofta om välkomponerade system och väl matchade komponenter men vad har ni stött på för något som var riktigt dåligt matchande? Eller iallafall mycket sämre än förväntat? Det behöver ju inte alltid vara en dålig kombination men inte passat in alls i det rummet eller i din smak osv..

// Sony

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte hört så många olika men av de jag har hört så var Fredriks (OTTO) Kaber med 5125 tråkigast. Vi tyckte båda att det var en jobbig diskant. Blev ansträngt. Bort med 5125 och in med Klout och allt föll på plats.

Sen vi jag tillägga att Fredriks nuvarande system är det roligaste jag har hört. Visst att jag har hört CD12, Klimax kontroll, Klimax steg hos Jörgen men det var dels inte så bra rum och sen är det inte samma sak som att i lugn och ro sitta hemma hos någon och lira en hel kväll. Det är klart att Klimax anläggningen säkert skulle göra rätta för sig under rätt förutsättningar.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JAg väntar på att nån ska nämna HF's Komri-demo på Sheraton i fjol .. jag var inte där, men baserat på alla utlåtanden från folk som var det så lät det tydligt riktigt uselt .. ?

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Som topicen säger, hur får man en så dyr Linnstereo som möjligt att ändå låta dåligt? Man talar ju ofta om välkomponerade system och väl matchade komponenter men vad har ni stött på för något som var riktigt dåligt matchande? Eller iallafall mycket sämre än förväntat? Det behöver ju inte alltid vara en dålig kombination men inte passat in alls i det rummet eller i din smak osv..

// Sony
Jag köpte en Mimik åt brorsan och testade den hemma. Heeelt dött i jämförelse med Karik/Numerik. Jag blev faktiskt förvånad.

Jag blev också förvånad över hur mycket av känslan i K/N som bevarades när jag jämförde de andra grejerna jag köpte åt honnom, nämligen Intek och Index (inte Index2) med Kolektor-LK100-Tukan.

Source first! :twisted: /Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 17:10 
Site Admin
Site Admin

daniel.n wrote:
JAg väntar på att nån ska nämna HF's Komri-demo på Sheraton i fjol .. jag var inte där, men baserat på alla utlåtanden från folk som var det så lät det tydligt riktigt uselt .. ?
Hm, Komri fanns väl inte på Sheraton? Jag har hört om nån riktigt dålig Komri-demo på nån mässa i Stockholm (ej Sheraton dock har jag för mig) för en drös år sen dock, den verkar ganska många minnas ja. :)
Fjolårets demo på Sheraton var med klassiska top-of-the-line-grejerna och med Akurate 242:or i slutänden. Det gräsliga då var musikvalet, inte ljudet.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 17:14 
Site Admin
Site Admin

Ayn wrote:
Det gräsliga då var musikvalet, inte ljudet.
Jo men i och med musikvalet så kunde man ju inte veta om det var stereon det var fel på eller bara orelaterbar musik. Det är ju möjligt att jag tycker att systemet låter gräsligt med bra musik också, rätt osannolikt men..

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 17:17 
Site Admin
Site Admin

Mja, de körde ju inte uteslutande dålig musik. De lirade nån låt med nån som lät som Tom Petty och lite mandoliner och tjofräs till, det var riktigt bra både ljudmässigt och musikmässigt. Sen drog de på Britney Spears, då gick jag. :?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 31, 2005 17:23 
Site Admin
Site Admin

Jaså, då var jag för otålig där då. Fast med tanke på hur många rum som fanns på mässan så var det ju inte så lätt att ge alla system en chans..

Ändå lite coolt med Brittan på en hifi-mässa tycker jag!

PostPosted: Mon Jan 31, 2005 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Som topicen säger, hur får man en så dyr Linnstereo som möjligt att ändå låta dåligt?
Det må jag säga var en av de mest oväntade ämnena som skulle dyka upp... :?
Skulle säga att det är upp till att installera det rätt. Ej tunat = låter skit! :evil:
Sony wrote:
Eller iallafall mycket sämre än förväntat?
1/ En kopia av mitt system på Harrods lät verkligen illa för 4 år sedan (ej tunat antagligen)
2/ Många dyra Linn system tilltalar inte mig, tex Uni/Kontrol/Twin chakra/Espek hos Audio One - läs mer i den tråden.

Är bara hos HF som jag inte saknar mina Keltik.
ALLT jag hört där låter svinigt bra. I alla prisklasser :shock:
På något sätt får de till sväng, HIFI o tryck med lite vad som helst - fantastiskt!
De andra butikerna verkar ha lokalerna "mot sig" = ger inte rättvisa åt prylarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Nu var det väl inte Komri på den mässan, men det lät uselt ändå. Visst var det märklig musik som spelades (den närvarande skotten försvarade den som "populär" och vad folk ville höra), men även med bättre plattor var det märkligt trist ljud. Varför kan jag bara spekulera i, men det var inte värt 10 KSEK ens....

Komri har jag bara hört på High Fidelity i Sthlm och jag var inte imponerad. Visst var det stort, rent, dynamiskt men inte fasen var det någon verklighet som presenterades.

SBE: HF är väl High Fidelity i Sthlm? Men jag tycker faktiskt att Anders i Gbg får Linns grejor att låta bättre än vad HF lyckas med. Men vi kanske lyssnar efter olika saker?

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
SBE: HF är väl High Fidelity i Sthlm? Men jag tycker faktiskt att Anders i Gbg får Linns grejor att låta bättre än vad HF lyckas med. Men vi kanske lyssnar efter olika saker?
Det svänger grymt hos Anders, men jag saknar livekänslan. Lokalernas fel!!!
På grejjer som spöar mitt system med hästlängder (uni 1.1, Kinos, 2250, Akurate) så låter det fortfarande "stereo anläggning" om du fattar. Fast en väldigt bra sådan...

Hos High Fidellity tänker man på "vilken underbar låt" hos Anders mer "kanonstereo".

Dock är Anders o Kalle i samma klass att justera in hos kund (bägge har varit hos mig o tunat samma system).
Tusan va duktiga de är att tuna :!:
Anders har tyvärr för små rum :( O andra sidan blir det alltid bättre hos kunden som köper av honom o det är ju trevligt att upptäcka :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De sämsta Linnsystem jag lyssnat på är de gånger jag lyssnat på Espek. Påträngande ljud och register som inte spelar ihop med varandra. Detta, trots bra kringutrustning. Antagligen är Espek skit eller så har installationerna haft rejäla fel. Givetvis tror jag på det sistnämnda men då jag hört om liknande upplevelser från andra börjar jag tvivla.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag upplever också att passiva Espek inte låter rätt. Men med aktiv drift blommar de ut helt och hållet och förvandlas till en helt annan högtalare.

Aktiva Espek är faktiskt roligare än passiva Akurate.

Konstigt, men så är det!

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Jag upplever också att passiva Espek inte låter rätt. Men med aktiv drift blommar de ut helt och hållet och förvandlas till en helt annan högtalare.

Aktiva Espek är faktiskt roligare än passiva Akurate.

Konstigt, men så är det!
Har aldrig hört den aktiva. En av gångerna jag lyssnat är på ToT, det var samma där, det lät inte alls bra. Det är något i mellanregistret som mina öron inte alls gillar, det svänger inte, är bara kallt och analytiskt och i vissa fall riktigt påträngande. Dessa tendenser har jag däremot aldrig hört i 5140.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 01, 2005 20:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du kan ha rätt, lyssnade på 5140 innan jag köpte mina Espek. Jag tyckte inte att det var samma rull i Espek som i 5140.

Men till min stora förvåning öppnades portarna när jag kopplade in aktiva kort. Kan det vara andra och bättre delningsfilter i 5140?

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00