selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det bra eller dåligt att moderna högtalare har flera delningsfrekvenser.?

Förr var det vanligt med 2 element = en delning
När Linn började tillverka burkar hade de Kan/Sara/Isobarik (en o två delningar)
Naim har hållit kvar länge med två register o har väl max tre register idag.

Linn har 5 register, o nu med 2-K array verkar det komma 4 på mellanprisburkar.

Borde ju innebära grymt komplexa filter!
Är det andra fördelar med att dela upp frekvenserna så himla mycket?

Tänk er en högtalare med ETT element (eller flera som kör samma signal) + en sub som tar hand om basen.
--> inget filter behövs =aktivt automatiskt o inga förluster o fasfel i filltret. Bra verkningsgrad med.

I värsta fall kan man ha två olika element, men endast ett enkelt filter emellan. = 2 steg krävs för aktivt.

Onekligen har ju Linn varit framgångsrika på att sprida "aktiv misssionen" som ju sälljer drösvis med slutsteg/filter :roll:

PostPosted: Thu Jan 20, 2005 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

finns ju massor av högtalare med ett element...problemet med många element är ju som sagt komplext filter å ofta problem med att få allt i fas...kan va det den där arrayen är till för...

sen ser jag inte riktigt fördelen med aktiv delning om jag ska vara ärlig...endast i komplexa filter som kräver en riktigt brant delning av den lägsta basen finns det egentligen behov för aktiv delning..

en skum grej som linn hävdar e ju att deras högtalare går lägre i frekvens om man kör dom aktivt? det verkar skumt för elementet rullar av själv beroende på vilken låda dom är i...det kan iofs erhållas om man eqar en del av området aktivt (i det aktiva filtret)...men eq är ju emot linns policy?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag har också hört en hel del EN elementshögtalare. Rörälskarna kör ju med sådana för att få bra verkningsgrad.
Mindre skit i signalvägen bör ge bättre ljud! Om man sedan kan få det att svänga, men det borde väl Linn kunna :)

Ang eq'ar vet jag inte hur man defierar det ordet men är det inte så de gör i subbarna o det de kallar "Servo bas" som finns i Komri/Artikulat?

O isobarik, kan man inte kalla det passiv eq?

PostPosted: Thu Jan 20, 2005 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
det kan iofs erhållas om man eqar en del av området aktivt (i det aktiva filtret)...men eq är ju emot linns policy?
Policy? Vad snackar du om, Haakan?

Linn kör eq i basen på alla aktiva filter. De äldre burkarna tidkompenserades också.

Verkar inte som att du lyssnat på passivt kontra aktivt. Det låter mycket bättre redan innan du lägger på eventuell eq. Misstänker att den största fördelen är att förstärkaren har bättre grepp om elementet; den EMK som elementets rörelser genererar kan tas om hand av slutstegets utgång.

Håller med dig, Sportis. Envägare + sub borde gå att göra riktigt bra. Finns ju många ljudpaket till datorer som ser ut så och några låter riktigt skapligt, tycker jag. Om man går in med kunskap, tålamod och Tune Dem som utvärderingsinstrument så borde det gå att få fram nåt riktigt läckert.

/Fredrik

PostPosted: Thu Jan 20, 2005 15:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Haakan wrote:
sen ser jag inte riktigt fördelen med aktiv delning om jag ska vara ärlig...endast i komplexa filter som kräver en riktigt brant delning av den lägsta basen finns det egentligen behov för aktiv delning..
Läs här:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html

Efter att du läst lite om aktiv delning så tror jag att du kommer förstå
bättre...

MVH Johan

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ni sett dom här: http://www.fergusonhill.co.uk/frames/frameset.htm

Ingen aning om huruvida dom är bra eller inte, men att jag tycker att dom är snygga (till skilland från Linn:s nya grejer, dom blir verkligen bara fulare och fulare), det vet jag.

PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Haakan wrote:
det kan iofs erhållas om man eqar en del av området aktivt (i det aktiva filtret)...men eq är ju emot linns policy?
Policy? Vad snackar du om, Haakan?

Linn kör eq i basen på alla aktiva filter. De äldre burkarna tidkompenserades också.

Verkar inte som att du lyssnat på passivt kontra aktivt. Det låter mycket bättre redan innan du lägger på eventuell eq. Misstänker att den största fördelen är att förstärkaren har bättre grepp om elementet; den EMK som elementets rörelser genererar kan tas om hand av slutstegets utgång.

Håller med dig, Sportis. Envägare + sub borde gå att göra riktigt bra. Finns ju många ljudpaket till datorer som ser ut så och några låter riktigt skapligt, tycker jag. Om man går in med kunskap, tålamod och Tune Dem som utvärderingsinstrument så borde det gå att få fram nåt riktigt läckert.

/Fredrik

jaha jag hade för mig att dom va helt emot eq å andra prylar eftersom det inte finns några sådana (ställbara) att köpas löst?

nåja menade inte att trampa på några tår, men alltså att eqboosta i basområdet brukar aldrig vara bra? kanske därför det behövs mycket effekt när man kör aktivt...

men då har vi ju förklaringen på varför dom går lägre då man kör aktivt...den frågan har jag ju ställt tidigare utan svar

PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:18 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
men då har vi ju förklaringen på varför dom går lägre då man kör aktivt...den frågan har jag ju ställt tidigare utan svar
Jaså?
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=861

Har du hört en Linn-högtalare passivt/aktivt?

PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Haakan wrote:
Jaså?
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=861

Har du hört en Linn-högtalare passivt/aktivt?
nä inte a/b test... jag tänker bara tekniskt jag vet att det låter bättre :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:37 
Site Admin
Site Admin

Låter det bättre har det dock en teknisk förklaring...dvs om du som du skriver inte ser fördelen med aktiv delning så beror det ju då snarare på att du får läsa på lite om varför aktivt funkar så bra som det gör ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Låter det bättre har det dock en teknisk förklaring...dvs om du som du skriver inte ser fördelen med aktiv delning så beror det ju då snarare på att du får läsa på lite om varför aktivt funkar så bra som det gör ;)
ja men man ska inte lita på allt man läser på internet...då kan man ställa en motfråga varför kör inte alla tillverkare med aktiva prylar? man kan ställa frågor i all evighet, frågar man linn folk så finns det bara fördelar, frågar man nån annan så finns det bara fördelar vid delning av basen

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:43 
Site Admin
Site Admin

Javisst, det är jättebra att ifrågasätta! Jag har ställt frågan om varför inte fler kör med aktiva prylar, och ett vanligt svar har varit "ja, det är konstigt att de inte gör"...

Eftersom jag koncentrerar mig mer på musiklyssnandet än tekniken orkar jag inte undersöka saken vidare dock. Nöjer mig med att det är en sjuk skillnad mellan aktivt och passivt åtminstone när det gäller Linn. Därför lär Linn-folk mycket riktigt säga att det bara finns fördelar, för det är svårt att inte tycka det när man hört vilken skillnad det gör på de prylar de (vi ;)) kör.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Javisst, det är jättebra att ifrågasätta! Jag har ställt frågan om varför inte fler kör med aktiva prylar, och ett vanligt svar har varit "ja, det är konstigt att de inte gör"...

Eftersom jag koncentrerar mig mer på musiklyssnandet än tekniken orkar jag inte undersöka saken vidare dock. Nöjer mig med att det är en sjuk skillnad mellan aktivt och passivt åtminstone när det gäller Linn. Därför lär Linn-folk mycket riktigt säga att det bara finns fördelar, för det är svårt att inte tycka det när man hört vilken skillnad det gör på de prylar de (vi ;)) kör.
hehe uppföljningsfrågan på detta blir då....har linn lagt ner nog med tid på sina passiva högtalare? lr är det bara så att dom med vilja gjort dom lite sämre? eftersom många andra märken låter MYCKET bra utan aktiv delning eller "boost" i dom lägre regionerna

märk väl att jag bara spekulerar nu

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Ayn wrote:

hehe uppföljningsfrågan på detta blir då....har linn lagt ner nog med tid på sina passiva högtalare? lr är det bara så att dom med vilja gjort dom lite sämre? eftersom många andra märken låter MYCKET bra utan aktiv delning eller "boost" i dom lägre regionerna

märk väl att jag bara spekulerar nu
Visst finns det andra som kör aktivt.
Cabasse gjorde det redan på 70 talet (hade en 80 kg best med 3 inbyggda slutsteg) innan jag upptäckte ljuset från Scottland.

Naim förspråkar också aktivt.

Klart LINN gör sina passiva burkar så bra dom kan, det är ju självklart.
Men en hel del burkar som släppts har jag inte uppskatttat.
Är det någon som hört Index/Helix/Nexus? :roll: Under sent 80-tal vete tusan vad de pysslade med...
Såg skumma ut gjorde de med :? Nåja, billiga är de iallafall numera.
Efter det har det gått statigt uppåt :D

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså jag tycker att linns passiva burkar låter hemskt....tyvärr...enda som e fullregister är ju typ komri...det e som att dom designat lådorna för att vara opimala till aktivt bruk å då blir ju det passiva lidande (pga eqn i botten)

Post new topic  Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00