selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Elvis Presley
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Här följer fortsättningen på tråden "Hur vet ni att ni gjort rätt val i hifivärlden?" /fredde


Har en cadillac coupé de ville -70 så jag kan lyssna på Elvis i rätt miljö.
Elvis va ju som bäst i krokarna 69-71 eller ja, hela hans karriär va bra.

Och att några Liverpoolare förstörde musiken va nått nytt, jag trodde det va mauro scocco eller hur han stavar som förstörde all svensk musik från -80 och framåt :D

Jag som är stor Meatloaf fan är ju även cadillacen perfekt med Jim Steinmans texter.
Skulle haft en 18 tums sub i den bara :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
stranna wrote:
Har en cadillac coupé de ville -70 så jag kan lyssna på Elvis i rätt miljö.
Elvis va ju som bäst i krokarna 69-71 eller ja, hela hans karriär va bra.

Och att några Liverpoolare förstörde musiken va nått nytt, jag trodde det va mauro scocco eller hur han stavar som förstörde all svensk musik från -80 och framåt :D

Jag som är stor Meatloaf fan är ju även cadillacen perfekt med Jim Steinmans texter.
Skulle haft en 18 tums sub i den bara :D
Elvis var som bäst 1954-1956 enlig mitt tycke alltså fram till han såldes av Sam Phillips och Sun records till RCA. Efter det är det ju bara enstaka lyckokast på låtar.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Där går ju åsikterna isär även om jag gillar den tidiga karriären.
Jailhouse rock är kanske den absolut mesta rocklåt som någonsin skrivits.

Sen att suspicious minds är Elvis absolut bästa låt är en annan historia.
Elvis åkte ju också som bekant Cadillac så man känner att man är i rätt miljö.
7,7 liter, 700nm och 375hk kan sätta många bilar på listan som har svårt att köra förbi :D

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kul att det finns fler som upskattar bilar o musik då den var som bäst.
Är väl inte superfan av Elvis men han ÄR "Kungen", hela han är som en Linn rigg; känsla, rytm, ös.
Hela 60 talet var en orgie i BRA artister...
Deep, Stones, Jimmie H, joplin - ja man kan hålla på länge o rabbla..
skalbaggarna är lite för tama för mig men bra tveklöst.

Sent 70 o in på 80 breder musik mörkret ut sig (precis som med bilarna med sina strypningar o oljekris)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stranna wrote:
Sen att suspicious minds är Elvis absolut bästa låt är en annan historia.
Tveklöst är det så!
En av världens bästa låt/text o en av mina absoluta favvisar. RUGGIG känsla.
Till skilnad från många andra artister har jag ALDRIG hört en Elvis cover som ens kommer upp i 25% av orginalframförandet.
Gäller de andra artisterna jag räknade upp med... Det var mer känsla på den tiden.
Nä vi får öppna en ny tråd :oops: väldans mycke OT...


Last edited by sportbilsentusiasten on Fri Nov 19, 2004 23:16, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Håller med i mångt och mycket även om -70 talet tycker jag har mycket att erbjuda men även -80 talet trots lite väl mycket ddrums och DX7or och dessa förb saxofoner i popmusiken.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
sportbilsentusiasten wrote:
stranna wrote:
Sen att suspicious minds är Elvis absolut bästa låt är en annan historia.
Tveklöst är det så!
En av världens bästa låt/text o en av mina absoluta favvisar. RUGGIG känsla.
Till skilnad från många andra artister har jag ALDRIG hört en Elvis cover som ens kommer upp i 25% av orginalframförandet.
Gäller de andra artisterna jag räknade upp med... Det var mer känsla på den tiden.
Nä vi får öppna en ny tråd :oops: väldans mycke OT...
Och jag som precis tänkte skriva att Dwight Yoakams version är typ tio ggr så bra (1000% alltså :D ) som Elvis... Jag är nog precis lite för ung för att kunna ta honnom på riktigt allvar.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
stranna wrote:
Där går ju åsikterna isär även om jag gillar den tidiga karriären.
Jailhouse rock är kanske den absolut mesta rocklåt som någonsin skrivits.

Sen att suspicious minds är Elvis absolut bästa låt är en annan historia.
Elvis åkte ju också som bekant Cadillac så man känner att man är i rätt miljö.
7,7 liter, 700nm och 375hk kan sätta många bilar på listan som har svårt att köra förbi :D
Jo jailhouse rock är suverän liksom suspicious mind. Men mina favoriter är I don't care if the sun don't shine och Good rockin' tonight. varav jag tycker den förstnämnda är bäst. Är ju inget stort Elvis fan direkt då jag tycker Johnny Burnette var fasen så myket bättre plus några andra men hans röst går ju inte å ta i från han det var ju absolut en av de bästa.

Annars tycker jag allt att det finns bra musik från alla årtionden fram till idag.

Sedan kan ju tilläggas att han åkye inte bara caddilac han åkte även Lincoln varav en av 50 tals modellerna var hans favorit tror det var 57 medans hans favorit caddy var 56an om jag inte minns fel. Men han hadde ju en bunt av varje årsmodell.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
henriklh wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
stranna wrote:
Sen att suspicious minds är Elvis absolut bästa låt är en annan historia.
Tveklöst är det så!
En av världens bästa låt/text o en av mina absoluta favvisar. RUGGIG känsla.
Till skilnad från många andra artister har jag ALDRIG hört en Elvis cover som ens kommer upp i 25% av orginalframförandet.
Gäller de andra artisterna jag räknade upp med... Det var mer känsla på den tiden.
Nä vi får öppna en ny tråd :oops: väldans mycke OT...
Och jag som precis tänkte skriva att Dwight Yoakams version är typ tio ggr så bra (1000% alltså :D ) som Elvis... Jag är nog precis lite för ung för att kunna ta honnom på riktigt allvar.

/Henrik
Dwight´s livveversion är ruggigt bra faktiskt men ta och lyssna på live from madison square garden med Elvis ska du få höra drag.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
En annan rökare är "burning love" från 72/73


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 03:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
stranna wrote:
henriklh wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Tveklöst är det så!
En av världens bästa låt/text o en av mina absoluta favvisar. RUGGIG känsla.
Till skilnad från många andra artister har jag ALDRIG hört en Elvis cover som ens kommer upp i 25% av orginalframförandet.
Gäller de andra artisterna jag räknade upp med... Det var mer känsla på den tiden.
Nä vi får öppna en ny tråd :oops: väldans mycke OT...
Och jag som precis tänkte skriva att Dwight Yoakams version är typ tio ggr så bra (1000% alltså :D ) som Elvis... Jag är nog precis lite för ung för att kunna ta honnom på riktigt allvar.

/Henrik
Dwight´s livveversion är ruggigt bra faktiskt men ta och lyssna på live from madison square garden med Elvis ska du få höra drag.
Hm. säger du det så... Är den dyr/svår att hitta? ska kolla på skivhögen nästa gång jag går förbi.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
hepcat wrote:
stranna wrote:
Har en cadillac coupé de ville -70 så jag kan lyssna på Elvis i rätt miljö.
Elvis va ju som bäst i krokarna 69-71 eller ja, hela hans karriär va bra.
Elvis var som bäst 1954-1956 enlig mitt tycke.
Jag håller med båda, de tidiga Elvis singlarna var ju riktiga raketer men så har vi det faktum att "From Elvis in Memphis" från -69 är en av dem bästa platterna jag känner till. Den borde alla ha - garanterad success - även bland folk som har uppfattningen att Elvis är mer höftsväng än riktigt bra musik. Tyngre, bättre..

Rocka på
Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 16:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 13:16
Posts: 158
Location: Lidingö
hepcat wrote:
Elvis var som bäst 1954-1956 enlig mitt tycke
Håller helt med!
Det "bluesiga gunget" han lyckades få ner på platta var ju till stor del Sam Philips förtjänst!
Lyssna på hans första platta - det räcker och blir över.
Se'n tog ju "översten" hand om pojken och "resten är ju historia".
:oops:

_________________
Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 20, 2005 01:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Aug 06, 2004 19:27
Posts: 209
Location: Umeå
hepcat wrote:
stranna wrote:
Där går ju åsikterna isär även om jag gillar den tidiga karriären.
Jailhouse rock är kanske den absolut mesta rocklåt som någonsin skrivits.

Sen att suspicious minds är Elvis absolut bästa låt är en annan historia.
Elvis åkte ju också som bekant Cadillac så man känner att man är i rätt miljö.
7,7 liter, 700nm och 375hk kan sätta många bilar på listan som har svårt att köra förbi :D
Jo jailhouse rock är suverän liksom suspicious mind. Men mina favoriter är I don't care if the sun don't shine och Good rockin' tonight. varav jag tycker den förstnämnda är bäst. Är ju inget stort Elvis fan direkt då jag tycker Johnny Burnette var fasen så myket bättre plus några andra men hans röst går ju inte å ta i från han det var ju absolut en av de bästa.

Annars tycker jag allt att det finns bra musik från alla årtionden fram till idag.

Sedan kan ju tilläggas att han åkye inte bara caddilac han åkte även Lincoln varav en av 50 tals modellerna var hans favorit tror det var 57 medans hans favorit caddy var 56an om jag inte minns fel. Men han hadde ju en bunt av varje årsmodell.
Oh det är hans 56'a som är rosa och inte nån 59'a som alla filmer vill få en att tro.

Håller oxå med om att Elvis var bäst från 54 till 56 då han låg på Sun Records och spelade ihop med Scotty Moore och Bill Black, iofs så var båda med han till 1957 och Scotty ända till 1968. Men nu återgår vi, singlarna Elvis släppte på Sun är dom mest influensrika som släppts (och dom dyraste, räkna med $1000 för en idag) och det var dom som startade Rockabilly vågen som i sin tur tog fram artister som Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash, Gene Vincent, Eddie Cochran för att nämna några. Efter Elvis lämnade Sun i slutet på 1955 och gick över till RCA tycker dom allra flsta (jag med) att han aldrig återfick den vitalitet som han hade innan, vissa skyller på Tom Parker andra på RCA men vilket det än var så började hans nergång här.
Mellan 1956 och 1958 nr han åkte in i lumpen så kan man märka att musiken blir mer och mer utvattnad, ja han hade fortfarande låtar som spolade banan med dom flesta men om man jämför med hans Sun inspelningar så finns inte den enegin i dom.
På 60 talet kan man lätt säga att Elvis till 98% släppte skit, det är nog bara hans mest inbitna fans som gillar ldet han släppte här men ett parpärlor kom också. 1968 och 1969 fick han en liten nytändning men den varade tyvärr inte, efter 1969 är det så gott som tomt på bra Elvis låtar och det är för att Elvis tappade intresset med, detta hade börjat på 60 talet och är tragiskt, han hade sån talang och att se den bortspolad på skitmusik som han mest spelade in är inte kul. Jag har läst Peter Guralnicks 2 böcker om Elvis och dom anses vara dom bästa som skrivits om han och där kan man läsa hur Elvis efter början på 70 talet nästan totalt sket i sin musik, han knarkade ner sej och dog sen.

Fan pust hahaha blev långt det här ju, men vad jag ville ha sagt är att lyssna på Elvis plattan Sunrise, den är nog den bästa Elvis plattan som finns, allt han spelade in på Sun finns med, alternativ versioner och låtar som aldrig blev släppta...och tänk på att allt är inspelat live, inge overdubs eller sånt, det som kom på bandet var det som släpptes inget ändrades. Det är därför det finns så många olika tagningar på enlåt, ett exempel är Jailhouse Rock, den tog har ja för mej 35 tagningar innan dom hittade en som var bra.

_________________
All my friends are boppin' the Blues


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited