Kul, jag har också haft VT-45

. Tre tips: brightness måste ner rejält (men beror på DVD-spelaren), i övrigt är den ganska spot-on i alla inställningar faktiskt (kolla så att gamman är på linear också, graphic/enhance får en välmastrad DVD att se ut som risig VHS). Tips2: när tittavståndet går över lite drygt 2x bildbredden blir det bra. Större tittvinkel än så blir inte bra. Tips3: se till att mata den progressivt, den har ganska dassig deinterlacer inbyggd (se åtminstone för allt i världen till att mata den med komponent eller VGA, klivet från komposkit/svideo gör otrolig skillnad).
Jag håller med om att det är en trevlig liten burk (om än otroligt högljudd, behöver hushbox). Faktiskt såpass bra att en AE-500 inte gav mig något oemotståndligt köpsug ens efter hemlån. Valfri 13+kkr DLP-proj gav dock detta köpsug, så därför är den VT45'an kvar längre

. Z3 är schysst för att vara LCD tycker jag och skulle vara mitt val om jag hade större regnbågskänslighet (vilket ju är högst individuellt..).
Vad gäller ljusstark vette tusan .. man får lixom inte bättre svärta av att blåsa på mer (din infocus-tanke). Däremot kan man ju lyfta upp mörkret till synligt område ("Equalize'a bilden" så att säga), men kan man inte mörklägga ordentligt finns det imho bara två val att göra: skippa projektor eller köpa en Stewart FireHawk-duk (som tål fascinerande mycket ströljus men givetvis har en gräns även den). Jämför med att spela högre för att sambon kör betongborr medan du försöker lyssna på musik. Det blir inte bra

.