selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 11:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med dig sportbilen, klart nyttig läsning han har en hel del vettiga tankar om både högtalare och ljudåtergivning i allmänhet.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clyde Built wrote:
Håller med dig sportbilen, klart nyttig läsning han har en hel del vettiga tankar om både högtalare och ljudåtergivning i allmänhet.
Ska just starta att läsa om texten nu - en del saker är rätt tekniska o behöver upprepning.

Akustikavsnittet var matnyttigt:
För er som inte läst, han tycker man ska täcka HELA golvet med mattor. Bäst är två lager, läs mer själva :wink: Kan man inte det, börja i kanterna.
Någon som vet varför kanterna är viktigast? Jag antar för att basdämpningen är störst där. Enl honom verkar det vara det största problemet...

En annan sak. Om man sk överdämpar o får "tjock" återgivning är det inte överdämning i mellan/diskantspektrat - det är i regel att dämpningen av basen inte dämpats lika mycket = tänkvärt.

Verkar bli en akustikfixardag idag, haha. För givetvis "hör" man nu efter läst detta hur mycket bummel det är hemma...
Speciellt som jag inte täckt hela golvet. :D ännu!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 17:05 
Site Admin
Site Admin

Den där länken är mycket läsvärd, som säkert fler som läst den upptäckt verkar han sitta inne med rejält med kunskap iallafall! Och det oavsett om man tycker hans högtalare spelar bra eller ej.

Jan: Skriv gärna nån rad i din pres. om du testat med lite fler lager mattor och sådant! Blir nästan på "bära alla mattor till vardagrummet"-humör när du lät så entusiastisk över det. :D

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 17:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Den där länken är mycket läsvärd, som säkert fler som läst den upptäckt verkar han sitta inne med rejält med kunskap iallafall! Och det oavsett om man tycker hans högtalare spelar bra eller ej.

Jan: Skriv gärna nån rad i din pres. om du testat med lite fler lager mattor och sådant! Blir nästan på "bära alla mattor till vardagrummet"-humör när du lät så entusiastisk över det. :D
hehe det är lika bra att inte börja med mattor å dylikt....det BLIR bättre tyvärr :D man får mersmak å hade jag inte haft tjej så vore mitt rum ett månlandskap nu :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 18:45 
Site Admin
Site Admin

Haakan wrote:
hehe det är lika bra att inte börja med mattor å dylikt....det BLIR bättre tyvärr :D man får mersmak å hade jag inte haft tjej så vore mitt rum ett månlandskap nu :wink:
Hehe, ligger många sanningar i de få raderna.. :D

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Haakan wrote:
Hehe, ligger många sanningar i de få raderna.. :D
jojo, speciellt som Öhman förespråkar dubbla lager!!!

EDIT glömde berätta att jag just släpat in ett antal kuddar (modell stora sittkuddar) samt en sovsäck...
Tidigare åkte det välfyllda tvätstället in. Sämre blir det ju inte :shock:

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni som är lite mer bevandrade i hifivärlden, hur väl stämmer Öhmans ideer med Linns?

Så spikes ska vara dåligt, varför har Linn det på alla sina högtalare?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Ni som är lite mer bevandrade i hifivärlden, hur väl stämmer Öhmans ideer med Linns?

Så spikes ska vara dåligt, varför har Linn det på alla sina högtalare?
För att linn anser att det blir bättre så:).

om du testar att ställa ett par linn högtalare på sonic design fötter så kommer det ta musten ur all musik i dem och det kommer bara att komma ljud de är med andra ord inte byggda för att stå på sonic design fötter.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat det är ju väldigt beroende på vilket golv samt rum högtalarna står i...

samma kan det naturligtvis vara med öhmans talare även fast han förespråkar sd fötter för att inte vibrationerna ska föras över till golvet...men som sagt man ska prova allt

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:

samma kan det naturligtvis vara med öhmans talare även fast han förespråkar sd fötter för att inte vibrationerna ska föras över till golvet...men som sagt man ska prova allt

Jo visst är det sant men jag har aldrig hört högtalare från Linn placerade på Sonic design fötter låta bra oavsett golv eller rum. Precis som Öhman inte hört sina högtalare låta bra på spikes oavsett golv.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Haakan wrote:

Jo visst är det sant men jag har aldrig hört högtalare från Linn placerade på Sonic design fötter låta bra oavsett golv eller rum. Precis som Öhman inte hört sina högtalare låta bra på spikes oavsett golv.
mja så kan det va...jag har iofs inte jämfört med just linn talare i olika rum...men det gäller för dom flesta fabrikat...å för det mesta funkar sd fötter bäst (iaf för min "smak")

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 13:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej!

Håller med Haakan! Går ett steg längre också. Enligt mig är SD-fötter en generell förbättring jämfört med spikes på alla Linnhögtalare jag har provat det på, alltså Nexus, Index och Keilidh.

Nu är vi inne på en intressant grej här...Med spikes känner man sång och instrument ruska i kläderna och i soffan. Med SD-fötter är det fenomentet borta. Frågan är då vad som egentligen "svänger" bäst och ger den mest medryckande återgivningen? Jag tycker SD-fötter resulterat i en bättre takt och rytm i musiken.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ge oss bilder o info på SD fötter tack!
Pröva är ju gratis :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var kan man hitta Öhmans produkter på nätet? Säljer han enbart hemifrån eller?
Vore intressant att kika lite på vad han har knåpat ihop.

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00