selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject: Öhmans filosofi
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den här hifiprofilen Ingvar har det skrivits en del om här och där. Jag läste att hans filosofi med sina högtalare skulle vara att få en så korrekt förmedling av musiken som det bara är möjligt. Stämmer det? Det låter som Linns filosofi tycker jag. Gillar ni hans högtalare? Varför tjatas det alltid om gamla japanska prylar i samma mening som Pip 60 och allt vad det nu heter? Borde inte lite Linn elektronik funka fint framför? Om nu högtalarnas mål är att uppnå bra "musikalitet"?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst borde de funka bra bakom linn elektronik om de är så bra som det sägs osv men jag vet inte jag har aldrig lyssnat på någon av Öhmans skapelser.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

öhman å linn e ju nästan direkta motsatser....

öhman e om du inte vet LTS nisse....dvs linn räknas nog inte ens hos honom som hifi

men han har väldigt fina högtalare som jag tror kan funka väldigt bra med ett linn system...han har ju konstruerat basdelen samt hjälpt till med resten på den talaren jag bygger nu...8" som jag kommer använda e ju från ino audio....kan lova det lät riktigt riktigt bra tom utan linn :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför är Linn och LTS varandras motsattser? Vad tycker LTS att man skall köra på och varför? Visst håller dom på och mäter en massa?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Varför är Linn och LTS varandras motsattser? Vad tycker LTS att man skall köra på och varför? Visst håller dom på och mäter en massa?
Mäter och mäter visst mäter några av dem en del men det som Lts förespråkar är ett lyssningstest som kallas F/E test alltså att lyssna på signalen före och efter apparat påverkan.

Bland deras rekomenderade produkter kan nämnas NAD 208, Sentec Diana D/A omvandlare i stort sett valfri transport någon samsung DVD som är utgången sedan kommer jag inte ihåg mer men det finns info om det på deras hemsida.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
jepp många anser att dom inte lyssnar på musiken utan söker fel i återgivningen....jag känner några ltsare å tycker dom gör ett kanonjobb...annars hade jag suttit med en annan anläggning som är betydligt sämre :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det Hepcat snackar om låter onekligen som ett avkall från Linns ideer. Med tanke på att Ikemi och Genki har samma D/A man olika transporter verkar det ologiskt att ta vad som helst till transport. Hur som, ingen här som har hört på hans högtalare? Det var just det här med att dom skulle färga ljudet så lite som möjligt som fick mig att reagera.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LTS har bra ambitioner, men det blir lite väl mycket sekt och Ingvar-hyllande över det. Rykten säger att dom setts till på hifi-mässor med vita rockar och stetoskop runt nacken .. vilket iofs tyder på förmåga till självironi och det är ju bra :).

Största problemet, som jag ser det, är inte att dom vill mäta och testa grejer (vilket ju bara är sunt), utan att dom tror på sin egen förmåga och sina egna mätmetoder intill förbannelse (ingen riktig vetenskapsman gör det). Jag menar, klart som tusan att ifall en förstärkare låter bättre än en annan så går det förstås att knyta till något mätvärde som skiljer, men konsten att veta vad/var/hur man ska mäta för att få ett mått på "låta bra", den kan dom inte.

Så kortfattat kan man säga att dom är ett gäng ganska ovetenskapliga självutnämnda vetenskapsmän. Jag litar personligen inte mer på dom faktorer som just LTS (== Ingvar?) valt ut att mäta på, än vad folk som brukar tycka som jag om ljudupplevelser (=Linnfolk) påstår sig ha hört.

Så .. lite lätt LTS-negativism, men den kommer från hjärtat :).

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tillägg: transportens ringa betydelse enligt dom (som jag ser ovan) är ett ganska tydligt exempel på min poäng. Har man testat transporter vet man att det skiljer rejält. Men antagligen inte på just dom parametrar som diffar mellan olika D/A-omvandlare. Hur noga man än mäter transport-skillnader på "DA-omvandlare-jämförar-vis", så kommer man inte se nån skillnad.

Här kommer skillnaden mellan en riktig vetenskapsman och LTS fram; en riktig vetenskapsman sluter sig till att han troligen mäter fel sak, på fel sätt, eller med fel noggrannhet. Frånvaro av bevis är ju nämligen inte bevis på frånvaro. LTS säger istället "transporter är ormolja och dom som ens funderar på att köpa en seriös transport är lurade". Fel, imho.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan det vara så att Öhman lyckats konstruera ett par högtalare som tilltalar "oss" utan att det har varit meningen?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Kan det vara så att Öhman lyckats konstruera ett par högtalare som tilltalar "oss" utan att det har varit meningen?

Det skulle ju kunna var så ja.

Jag tar och passar på och påpekar att det med transporterna är så som jag uppfattat dem, men jag vet att det finns Lts'are som anser att transporten är viktig också. Men generellt så verkar det som att de ser högtalaren som den enhet som förstör mest tillsammans med rummet iofs och iom det är viktigaste enheten.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
nej han har inte direkt tillverkat 1 högtalare....utan kanske 100?=)

många högtalare han tillverkar återfinns i studios...sen har han även jobbat som konsult åt b&w...

han vet faktiskt vad han pysslar med :wink:

hepcat...det e ju högtalaren som förstör ljudet mest juh....klart viktigast :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:

hepcat...det e ju högtalaren som förstör ljudet mest juh....klart viktigast :wink:
Jo visst förstör den mest men det som aldrig når fram kan ju aldrig återges hur bra högtalare man än har alltså signalkällan viktigast :)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan: vilka av hans högtalare finns i studios? Och det betyder inte så mycket heller, studiohögtalare är oftast rätt pissiga. Konsult åt B&W? Hur länge då och till vadå? Och finns det något som styrker det?

Ang. mätningar hit och dit. LTSarna skulle vilja avgöra ett Formel 1-lopp genom att mäta motoreffekten och titta på bilfärgen. När vi andra avgör det som har betydelse, vilken bil som tar sig runt fortast på banan.
Hur mycket dom än vill så kommer dom aldrig kunna mäta sig förbi örat. För det är örat som i slutändan ska "använda" apparaterna. På samma sätt kan man inte mäta sig fram till bästa F1-bil på annat sätt än med tidtagaruret.

Näe, LTS metoder verkar hel bakvända och urtråkiga. Dom vill syssla med mätningar och inte musik. Visst, det är upp till dom. Men dom ska inte komma och hävda att dom lyssnar på musik, dom tittar på mätningar och låtsas vara intresserad av musik.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjagge wrote:
Låter som om LTS är en skum sekt, har nån ringt Aschberg ;-)

Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00