selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad svamlar du nu i? Om en högtalare är som ninka, är de då en besvikelse? Skämtar du med oss eller?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 17:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Följer man Linns filosofi i övrigt dvs att allt nytt är bättre, förvisso enl tune dem, så borde det väl rent logiskt vara ett brutalt nederlag om de inte lyckas prestera bättre än vad de gjorde redan för ca 5 år sedan iom lanseringen av Ninka. Katastrofalt om så är fallet!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sumpen wrote:
Följer man Linns filosofi i övrigt dvs att allt nytt är bättre, förvisso enl tune dem, så borde det väl rent logiskt vara ett brutalt nederlag om de inte lyckas prestera bättre än vad de gjorde redan för ca 5 år sedan iom lanseringen av Ninka. Katastrofalt om så är fallet!
allt nytt är bättre? menar du att nån billig stativare skulle ens rå på goda gamla keltik? kneppast :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 18:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hetsa inte Haakan, jag skrev inte att så var fallet, däremot anser de flesta Linnsympatisörerna att det är så. Prisraset på Keltik är ju resultatet av det fenomenet.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sumpen wrote:
Hetsa inte Haakan, jag skrev inte att så var fallet, däremot anser de flesta Linnsympatisörerna att det är så. Prisraset på Keltik är ju resultatet av det fenomenet.
hets? hehe nja du skulle se mig i mitt esse :lol:

vad jag menar är att dom säger så är ju även ett försäljningsknep...att dom inte har en chans mot exvis komri kanske inte är så konstigt...

sen att keltik har "rasat" i pris vet jag väl inte om man kan kalla det? runt 20-30k för ett par 10år gamla talare är ju rätt mycket pengar oavsett nypris...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Vad svamlar du nu i? Om en högtalare är som ninka, är de då en besvikelse? Skämtar du med oss eller?
Om du bara vårdar språket så ska jag förklara...

Jag fick nys på denna nya burk för ett tag sedan, o vi VET att Linn jobbar för att "trycka ut" Akurate prestanda i billigare högtalare.
Hade varit roligt om detta var en sån spinoff!

Att de "bara" verkar vara en snygg design i B&O stil är lite tråkigt.
Nu tror dock jag att de kommer att vara bättre när de väl når produktion -men man hade ju hoppats att de var DÖDENS bra:wink: (typ budget Akurate = 25% pris = 50% prestanda eller nåt)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
Om du bara vårdar språket så ska jag förklara...

Jag fick nys på denna nya burk för ett tag sedan, o vi VET att Linn jobbar för att "trycka ut" Akurate prestanda i billigare högtalare.
Hade varit roligt om detta var en sån spinoff!

Att de "bara" verkar vara en snygg design i B&O stil är lite tråkigt.
Nu tror dock jag att de kommer att vara bättre när de väl når produktion -men man hade ju hoppats att de var DÖDENS bra:wink:
ah.. så för att dom inte släpper billiga högtalare som är i akurate-klass så är det en besvikelse? Det ska ju vara lifestylesegmentet. Att dom då är i ninka-klass är ju toppen, så mycket mer kan man nog inte begära tycker jag.
Att skriva att dom dessutom "bara" verkar vara snygg design i B&O-stil är att håna ninka-ägare. Det är en förjävla bra högtalare om den är i Ninka-klass.
xxx Personangrepp hoppar vi över, tack. // Sony
Vad fick du till personangrepp? /Arch

Men visst, nu i efterhand var det förstås inte så du menade... du menade bara att du hade hoppats på världens bästa högtalare i deras lifestile-segment :roll:

Last edited by The Archangel on Wed Jan 12, 2005 10:59, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad kommer dom kosta...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att de nya "bara" är design... Tja, jag föredrar att pengarna läggs på LJUDET.
Att göra högtalare som ser ut som B&O, hur smart är det? Det gör ju alla andra... :cry:
Odla en egen design istället!

Tror inga Ninka ägare känner sig sårade.
Som de flesta vet gillar jag den gamla raka stilen på högtalare så Ninka ägare ska känna sig stolta över en klassisk design.
(om de nu bryr sig) :D

Synd att jag misade personangreppet, haha. Konstigt att du alltid ska försöka provocera.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 20:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller med sportbilsentusiesten här.

Inte för att det är ngt fel på Ninka, men visst väntar man sig att en ny högtalarserie från Linn ska prestera bra mycket bättre än de befintliga i samma prisläge, på samma sätt som Ninka spöar Keilidh t.ex (var det någon som visste vad de häringa burkarna skulle kosta?) . Det är ju en sak som har utmärkt Linn genom tiderna, att de inte har spottat ur sig nya produkter förrän de hittat en klart bättre konstruktion. Ett avsteg från detta skulle förvåna mig mycket.

_Om_ det skulle visa sig att det "bara" är samma prestanda som Ninka till samma pris men i en mer stylad förpackning (vilket jag starkt betvilar att det är eftersom jag har mycket större förtroende än så för Linn) så skulle även jag bli grymt besviken.

Nåja, vad är högtalarförbättringar mot en ny Lingo t.ex. :)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Innan vi drar får stora växlar på det här med Ninka.
Vi VET ju inte hur de kommer att låta när de släpps!

Dessutom, även OM de låter som Ninka... de kanske kostar 5k :wink:
Då är det ju bra ändå ju.

Har svårt att tänka mig att de inte höjer prestanda/pris ribban. Det brukar ju linn göra

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 20:26 
Site Admin
Site Admin

Besvikelsen ligger väl inte just i att dessa lifestylehögtalare "bara" låter som Ninka, utan snarare att det inte dessutom presenterades några "mini-Akurate". Jag ser inget fel i högtalarna i sig, tvärtom är det väl rätt smart av Linn att utöka sitt lifestyle-segment med något mer än Unik, Afekt och resten...

...MEN det hade varit mer än välkommet om Linn hade haft ett par nya golvare som lånat en hel del från Akurate för, ptja, säg runt 30-40k :)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 23:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Som de flesta vet gillar jag den gamla raka stilen på högtalare så Ninka ägare ska känna sig stolta över en klassisk design.
Håller med, Jag gillar stilen på både Ninka, Katan och Espek - tidlöst (nja inte bokstavligen kanske) och orginellt!
Quote:
MEN det hade varit mer än välkommet om Linn hade haft ett par nya golvare som lånat en hel del från Akurate för, ptja, säg runt 30-40k
Håller med här också!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 11, 2005 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Carl Nyqvist wrote:
När jag var på Linn i februari hävdade de att det inte går att använda Chakra teknologi i mono konstruktioner.
Det var det dummaste jag hört! Var väl inte någon tekniker som sa det va?

Jodå.

Jag frågade tre ggr för att jag var (är) intresserad av om det kommer uppgraderingskit till Solon.
Anledningen skulle vara att konstruktionen använder båda signalerna på något sätt (som jag inte begriper).
Detta är snart ett år sedan, hoppas att de kommit längre i utvecklingsarbetet.

Har du uppdaterad detalj-info i frågan eftersom du är så säker på att det inte stämmer?

Carl
Carl, nu har jag mer info.
Talade med kalle/HF i ett annan ärende o frågade honom.
Twin kan uppgraderas för 10k då det "bara" är komponenter som byts medan kretskortet är samma.
Solo kan inte uppgraderas då det då krävs större modifieringar.

Kan du ha missuppfattat Linn?
Att det inte går att uppgradera... vs. inte går att tillverka

btw, enl Kalle låter Solo fortfarande bäst :wink: = du kan sova lungt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 12, 2005 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den grundläggande frågan är ju huruvida den helt diskreta designen i Solo får spö av den nya IC+diskreta designen (Chakra).

Jag misstänker att Solos lösning för närvarande är den mest välljudande och högst troligen också den dyraste att tillverka. Linn skulle nog gärna spöat den med Twin Chakra om de kunnat. Eventuellt lyckas de i framtiden göra en IC+diskret design (Chakra) som är bättre än den helt diskreta. När den dagen kommer släpper de en helt ny Solo. Det går inte att uppgradera Klimax Solo eftersom förstärkarkortet är helt annorlunda och dessutom kräver andra matningar från nätdelen (=allt får bytas).

Bara mina 2 öre,
/Fredrik

Post new topic  Reply to topic  [ 137 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00