selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klart att Linn är bäst på det mesta, men hur bra är kablarna. Jag har idag bara Linn kablar i systemet och är helt klart nöjd, men samtidigt har jag ofta varit den som höjt lite på ögonbrynet åt kablarnas betydelse. Nu har jag experimenterat lite på kompisars system och funnit att skillnaden är enorm, även på billigare system. Så nu ställer jag mig själv och er frågan: är linns kablar bäst för ett linn system?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant ämne!

Kablar kan göra skillnad. En del kablar gräver fram diskant, vissa tar fram djup, 3D, bas osv.

Jag har testat mig fram och funnit att Linns kablar levererar ljudet med minsta möjliga förändring, ljudet levereras utan att förstärka något. Vi litar väl på källan? Det är väl det man vill om man har en bra anläggning! Varför lägga till eller ta bort när man strävar efter livekänsla (som gruppen, producenten vill att det ska låta).

Jag kan hålla med om att dyra kablar kan påverka musiken (ljudet) i hifisystem, men när det gäller Linn är ju deras mål att leverera utan att påverka.

Vill du förbättra ditt system, uppgradera källan!

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 19:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Intressant ämne!

Kablar kan göra skillnad. En del kablar gräver fram diskant, vissa tar fram djup, 3D, bas osv.

Jag har testat mig fram och funnit att Linns kablar levererar ljudet med minsta möjliga förändring, ljudet levereras utan att förstärka något. Vi litar väl på källan? Det är väl det man vill om man har en bra anläggning! Varför lägga till eller ta bort när man strävar efter livekänsla (som gruppen, producenten vill att det ska låta).

Jag kan hålla med om att dyra kablar kan påverka musiken (ljudet) i hifisystem, men när det gäller Linn är ju deras mål att leverera utan att påverka.

Vill du förbättra ditt system, uppgradera källan!
linn är ju inte alls så frekvensraka...så att kalla linn för att få minsta möjliga förändring e inte riktigt sant

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 20:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nja, Linn eftersträvar minsta möjliga förändring. Vissa andra kabelproducenter eftersträvar andra effekter, tex mer diskant, bas etc.

Har du några fakta på att Linns kablar förändrar ljudet mer än andra kablar?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Nja, Linn eftersträvar minsta möjliga förändring. Vissa andra kabelproducenter eftersträvar andra effekter, tex mer diskant, bas etc.

Har du några fakta på att Linns kablar förändrar ljudet mer än andra kablar?
alltså jag vet inga mätningar på linns kablar...jag pratar om deras elektronik samt högtalare...

varför man hör skillnad på kablar beror ju på att dom i viss mån filtrerar signalen pga olika resistans kapacistans osv... allt beror ju på vad var å ens öron tycker om... därav hör man skillnad på kablage...en ordentligt terminerad kabel är inte sämre än nån annan...däremot kan olika kablar fungera olika bra beroende på kringutrustning...(finns iofs kablar med otroligt dåliga parametrar därav passar inte alla kablar som signal/talar kabel)

dock tror jag även att linn tagit med mätningar på kablage när dom forskat fram filter till högtalare å liknande så att det ska bli så bra som möjligt...dock inte sagt att alla föredrar linnskablar

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 22:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Håkan, du är full av skitsnack. Om du har något vettigt
kan du väl skriva det men att bara pladdra på
utan ha någon som helst substans är bara pinsamt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peal wrote:
skojar du med mig? tänk på att du är på ett forum...du ska våga säga saker å ting i verkligheten också...annars är du bara pinsam..

sen är det precis som jag säger...lr så lyssnar ni på pearl som gillar hokus pokus samt tror att det bor små tomtar på månen

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 22:54 
Site Admin
Site Admin

Ingen pajkastning, tack. Diskutera trådens ämne här, ta annat i PM.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ingen pajkastning, tack. Diskutera trådens ämne här, ta annat i PM.
hehe du vet ju hur det blir när jag e i farten :lol:

men snälla pearl pma mig så tar vi det privat

Post subject: Ta det lugnt.
PostPosted: Sat Jan 08, 2005 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har hört hörsägen om att linns kablar inte mäter den rakaste kurvan, och jag har jämfört olika kablar och självklart funnit att det inte finns ett självklart samband. När jag har frågat handlare som säljer andra kablar en linns så har jag fått svaret att dom rekommenderar linn efter som det är samma kopparblandning som i övriga kretsar. Det kan ju låta rimlig men min fråga är om alla ni linnister har valt linn eller om det kanske finns välljud att hämta där. Måste tillägga att jag bara provat: black serien.

Klart att man ska uppgradera signalkällan i första hand, men jag klagar inte på kablarna och är jätte nöjd med ljudet. det som fick mig att fundera var att jag min 12a har gamla 70tals kablar som man troligtvis skulle kunna fundera på att byta ut. Där är jag helt säker på att det är linn som gäller, men är det bäst rakt igenom?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Iom att linn som enda företag utvecklar/säljer ALLA delar från studioutrustning, (har eget skivbolag etc) till högtalare - borde dom ha BRA koll.
Är rimligt att anta att om man har en LINN anläggning, deras egna kablar passar bäst.
Kan upplysa om att Linns signal/högtlarkablar även lyfter andra system.
Gäller även Linns nätsladdar :D

Tom maten blir godare nu när jag kör med Linns nätsladd i mikron!! :roll:

Med andra kablar kan man "tuna" ljudet, ljusare/mörkare/3D typ men varför? Svänger ju bäst med Linn :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 02:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur kablar eller andrar delar av anläggingen mäter är fullständigt ointressant - det är enbart det installerade resultatet som har betydelse.
Linns kablar förstör det musikaliska förloppet minst av dem jag har provat - de transporterar bättre den timing, känsla och ton som grävts upp i början av anläggningen. Det finns massor av hifi grejor som har en rak frekvens kurva som lyckas stöka till musiken fullständigt och göra den lika intressant som en fläskkotlett på en bättre middag. Likaså finns det dem som låter fantastiskt.

Carl

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 04:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Hur kablar eller andrar delar av anläggingen mäter är fullständigt ointressant - det är enbart det installerade resultatet som har betydelse.
Linns kablar förstör det musikaliska förloppet minst av dem jag har provat - de transporterar bättre den timing, känsla och ton som grävts upp i början av anläggningen. Det finns massor av hifi grejor som har en rak frekvens kurva som lyckas stöka till musiken fullständigt och göra den lika intressant som en fläskkotlett på en bättre middag. Likaså finns det dem som låter fantastiskt.

Carl
håller med dig...men frågan e om dom kablar som "stökat till det" helt enkelt inte passat med den högtalaren? jag vet inte...men så kan det vara

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 12:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

peal wrote:
:wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att få vatten på sin kvarnsten, och att alla är så eniga. Men vad skiljer rent tekniskt silver från black: skärm, blandning, kontakter, ljud, eller allt? Det måste gå att byta kabeln till 12an till silver. Gör man det? eller ska det vara en speciell skärmning på den kabeln. är det någon som vet om det skiljer sig något från 70 talets signal kablar till dagens?

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00