selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jimmy_u wrote:
daniel.n wrote:
Subben skulle jag inte ta i med tång, oavsett budget går det hitta så ruggigt mycket bättre saker än Yamahas prylar.
Vad rekomenderar du för sub i så fall?
Det beror på vad du är ute efter :). Yamahas subbar är dock varken duktiga på lira högt i volym, lågt i frekvens eller snyggt, så jag tycker att oavsett vad man är ute efter blir dom fel.

Ett generellt "hembiotips" för subbar är svsubwoofers.com, dom är väldigt prisvärda när det gäller att kunna lira hembiomaterial utan att storkna. Dessutom vettigt konstruerade, för dom som faller för sånt :).

En Sizmik 10'a eller Afekt är dock inga problem att knäcka med filmljud, men låter och andra sidan ruskigt bra (iaf Sizmiken, Afekten har jag inte hört!) när dom inte pressas.

REL-subbar kan vara en schysst mittemellan-variant kanske?

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 11:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

I lägenhet räcker en sizmik 10:a till om du inte vill bli vräkt iallafall... :)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 11:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Bor i hus så jag behöver inte ta så mycket hänsyn till grannar men en Sizmik sub verkar ju ligga runt 15 papp i pris och en Afekt från ca 11 och det känns som lite väl mycket pengar för min del. Upp till 5000kr kan jag väl tänka mig att acceptera.
Vad gäller subben i övrigt så ska den i första hand fungera för film och ge en härlig fysisk upplevelse, skulle inte vara dumt om den även fungerar med musik (främst åt rockhållet) men det är inte prio 1 på det.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En 25-31PCi eller PB-10/12ISD låter som det kan funka för dig då. Vilken som är rätt beror på hur ditt rum ser ut, men SVS-killarna är riktigt bra att ha å göra med på det sättet, maila och fråga så kommer dom be dig beskriva ditt rum och därefter rekommenderar dom en passande sub.

Dollarn är ju härligt låg just nu så import behöver inte bli så farligt.

Jag trycker på ytterligare en gång för säkerhets skull dock bara: SVS kommer ge dig din eftersökta fysiska upplevelse, och det genom "ärlig" bas, inte bas som trillar av vid 40Hz men kompenseras genom en rejäl 50Hz-knöl, som så många subbar på marknaden. Dock så får den tokstryk av klenare subbar med mer "musikfokus", typ Sizmik, när det gäller att lite "osynligt förbättra" istället för att orsaka näsblod.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 22, 2004 15:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ok...kollat lite reviews på PB-10ISD och det låter ju helt klart som nåt för mig, bra bastryck för film och gör inte helt bort sig vid spelning av musik....vardagsrummet är ca 25kvm så den borde ju vara lämplig

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 16:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej!

Jag har Nexus som bakkanaler. De är placerade ca 70cm över öronhöjd. Resten av systemet är Keilidh, Trikan, Sizmik. Jag upplever det som mycket väl integrerat och svängigt.

En nackdel med Nexus bak är att de är ganska tunga att driva. Jag driver mina Nexus och min Trikan på en Classic Movie. Det är absolut solklart att det är för lite effekt. Bara Nexus på Classicen låter annars riktigt bra, tight driv och rock´n roll-sound. Enbart Trikan på Classicen låter ännu bättre. Trikan är helt klart den bästa högtalaren i mitt system.

Sälj mig en Klout så jag kan aktivera min Trikan!!!

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00