selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 23, 2004 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det är ganska skönt med högtalare som funkar bra i dom små vardagsrum det funnits på alla ställen jag bott på hittills. Jag har inte haft möjlighet eller lust att ställa högtalare "mitt i rummet" som det krävs för många andra högtalartillverkares högtalare pga att dom struntat i rummets inverkan.

Men det är klart, potentialen för riktigt bra ljud blir ju förstås större i anläggningar där inte rummet är en issue på samma sätt som i ett litet vardagsrum. Vore jag tät skulle det vara trevligt med ett "extra" 3x5x8-rum där två såna där "hatar-väggar-högtalare" stod placerade precis där dom trivdes bäst.

Så, jag håller med om att det troligen blir bäst så men är som sagt innerligt tacksam att det inte är dom ovanliga specialfallen som Linn siktat på med dom flesta av sina högtalare. Komri skulle jag kunna tänka mig funkar bra i en "fri" möblering dock.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 23, 2004 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Om min tes ovan stämmer skulle det alltså kunna bero på att de i Västerbotten inte hade tillgång någon som var tillräckligt kompetent på att installera Keltik...
Går inte din tes ovan lite grann ut på att dumförklara både Keltik-ägarna ifråga samt Stereokompaniet? Att istället för att tro att dom som bytt har "rätt" och du fel så väljer du att tro att dom kört sina Keltik på "halv-fart"? Jag gillar sportbilsentusiastens teori bättre, "Slutsats - Högtalare är väldigt individuellt.". Det trampar inte på några tår :).

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 23, 2004 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag tycker det är ganska skönt med högtalare som funkar bra i dom små vardagsrum det funnits på alla ställen jag bott på hittills. Jag har inte haft möjlighet eller lust att ställa högtalare "mitt i rummet" som det krävs för många andra högtalartillverkares högtalare pga att dom struntat i rummets inverkan.

Men det är klart, potentialen för riktigt bra ljud blir ju förstås större i anläggningar där inte rummet är en issue på samma sätt som i ett litet vardagsrum. Vore jag tät skulle det vara trevligt med ett "extra" 3x5x8-rum där två såna där "hatar-väggar-högtalare" stod placerade precis där dom trivdes bäst.

Så, jag håller med om att det troligen blir bäst så men är som sagt innerligt tacksam att det inte är dom ovanliga specialfallen som Linn siktat på med dom flesta av sina högtalare. Komri skulle jag kunna tänka mig funkar bra i en "fri" möblering dock.

det är ju den enkla vägen förstås :D jag tycker iofs det är kul att prova nya grejer å fibblar mer än gärna med akustiken i rummet osv...men vill man bara njuta av musiken så är det ju klockrent....blir problematiskt om man helt plötsligt får råd med en fet villa osv bara...

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 23, 2004 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Broccoli wrote:
Om min tes ovan stämmer skulle det alltså kunna bero på att de i Västerbotten inte hade tillgång någon som var tillräckligt kompetent på att installera Keltik...
Går inte din tes ovan lite grann ut på att dumförklara både Keltik-ägarna ifråga samt Stereokompaniet? Att istället för att tro att dom som bytt har "rätt" och du fel så väljer du att tro att dom kört sina Keltik på "halv-fart"? Jag gillar sportbilsentusiastens teori bättre, "Slutsats - Högtalare är väldigt individuellt.". Det trampar inte på några tår :).
Är lite inne på din linje daniel, iofs så har det funnits många här omkring som kört keltik på "halvfart" typ 3*LK100 men ändå dissat ninka så vad drar man för slutsats av det?!?

Att komma med en tes att det inte skulle finnas kompetenta individer för att justera in en keltikanläggning här i Västerbotten kan man ju alltid föreslå, frågan är på vilka grunder en sådan tes står på?

Det är bara att gilla läget, Keltik rockar medan Ninka vickar lätt på höfterna!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 24, 2004 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man får välja mellan Angus Young och Shakira helt enkelt 8) . Live-DVD-tips: Shakiras Live&Off The Record. Hot damn, där snackar vi vickande!

(Fast jag tycker iofs Ninka kan headbanga så skallen håller på trilla av .. törs nästan använda ordet "älskar" för dessa högtalare aktivt.. därmed inte sagt att Keltik inte bangar ännu hårdare förstås, bara anmärker på vickar-kommentaren ;) )

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:

Att komma med en tes att det inte skulle finnas kompetenta individer för att justera in en keltikanläggning här i Västerbotten kan man ju alltid föreslå, frågan är på vilka grunder en sådan tes står på?
Den grundar ju sig just på att folk har föredragit Ninka framför Keltik... En trevägs aktiv högtalare lär ju kräva en del pill.

Har man kört Keltik med LK100 och/eller får pengar över att bättra på förstärkeri och källa när man byter in sina Keltik är det förstås också en möjlig delförklaring. Och högtalare är en personlig sak, det håller jag med om.

Hade inte som intention att trampa på några tår. ;) Men jag blir lite misstänksam när folk tycker Ninka är bättre än Keltik.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
OTTO wrote:

Den grundar ju sig just på att folk har föredragit Ninka framför Keltik... En trevägs aktiv högtalare lär ju kräva en del pill.

Har man kört Keltik med LK100 och/eller får pengar över att bättra på förstärkeri och källa när man byter in sina Keltik är det förstås också en möjlig delförklaring. Och högtalare är en personlig sak, det håller jag med om.

Hade inte som intention att trampa på några tår. ;) Men jag blir lite misstänksam när folk tycker Ninka är bättre än Keltik.
Köper man sin stereo efter bedömning genom tune-dem så blir det nog så att Ninka är "bättre" än Keltik, det får man nog leva med. Tyvärr, eller som tur är, så är Keltik så pass annorlunda än Ninka så för mig har det aldrig varit ett alternativ. Så länge Keltik svänger och ger "stampa takten känsla" plus rejält med tryck så hjälper det inte att Ninka tune-demar bättre, dom känns löjliga i jämförelse.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som många har sagt redan (även jag) - det finns säkert andra nyare högtalare som enl tune dem är något "bättre" än keltik, men musik är inte bara tune dem...
Ska ju låta bra med! =HIFI parametrar
O enl mig så ska det också låta "live" = högtalarna försvinnner.

För mig räcker inte att EN av dessa egenskaper ev är något bättre för att byta bort mina keltik.
Ska vara ALLA parametrar.
Passiva högtalare gå fetbort DIREKT.

Hörde Uni 1.1/kontrol/Twin Chakra/passiva Espek o det var verligen grymt bra på tune dem same HIFI mässigt - men när jag spelade en liveskiva hörde jag att det inte lät "live".
frågade säljaren tre gånger om det verkligen VAR en liveskiva...

Letade upp en bekant inspelning i butiken o den skivan låter MYCKET roligare hemma! Mer live.
Låter det inte live så kan det kvitta enl mitt synsätt. Är därför jag gillar Linn Kan med :wink:
Men som sagt, det är ju jag det. :D

Keltik är inte för alla, de är inte perfekta. Är ju en gammal burk idag.
Klart krävande på stärkarsidan är de med.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lite ot här men är inte egentligen tune dem som ett vanligt f/e test som dom flesta lts nissar tom pysslar med?

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
lite ot här men är inte egentligen tune dem som ett vanligt f/e test som dom flesta lts nissar tom pysslar med?
Nä det är en hel del skillnad mellan metoderna.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Haakan wrote:
tell me about it :wink: lr länka till nåt bra

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
hepcat wrote:
Haakan wrote:
tell me about it :wink: lr länka till nåt bra
Tja bästa för LTS F/E test är väl deras sida. http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html fe testen påminner en hel del om de gamla 3 huvudskassetdäcken dör du kan lyssna på signalen för inspelning och signalen efter inspelning genom en omkoppling.

Tunedem har väl bäst förklaring på Linns hemsida http://www.linn.co.uk/buy_linn/how_to_j ... system.cfm
den kan lite liknas lite vid när man stämmer ett instrument stämmer tonerna eller stämmer de inte den går helt enkelt ut på hur lätt det är att förstå och och följa musiken. spelar musikerna i takt eller gör de inte det känns det som att harmonierna stämmre osv. Man kan tex följaa en basgång och tex flytta högtalarna lite så kanske basgången blir svår att följa kanske rent av försvinner då är det sämre svårt att förklara i skrift mycket lättare om man får det demonstrerat.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

problemet som jag ser det med tunedem är väl att rummet spelar så pass stor roll att ett system kanske spelar bättre i just det rummet...men sen när du flyttar kanske det är en helt annan 5a?

jag förstår LTS nissarna men tycker kanske dom drar det tekniska lite långt...tvärtom är det med lillfolket..dom drar det för mycket åt känslan, eftersom det är en massa teknik att tänka på också

detta e då min åsikt...ingen pajkastning nu grabbar :lol:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
problemet som jag ser det med tunedem är väl att rummet spelar så pass stor roll att ett system kanske spelar bättre i just det rummet...men sen när du flyttar kanske det är en helt annan 5a?

jag förstår LTS nissarna men tycker kanske dom drar det tekniska lite långt...tvärtom är det med lillfolket..dom drar det för mycket åt känslan, eftersom det är en massa teknik att tänka på också

detta e då min åsikt...ingen pajkastning nu grabbar :lol:
Visst är rummet ett problem men det problemet gäller främst högtalarana resten är ju rätt så oberoende av det men de flesta högtalarna går ju att få att spela juste i de flesta rumm med hjälp av placering och möblering det är ju relativt ovanligt att det blir ett omöjligt projekt.
Jag förstår oxå LTS resonemang men ser en del problem som har med det tekniska att göra som jag inte bryr mig om att dra upp här.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan fördel med aktiva högtalare är att de kan anpassas till flertalet rum.
Mina isobarik o keltik har blivit installerade i mer än 10 olika hus/lägenheter - stora som små rum. Olika golv/väggar...
Funkade alltid bra. (givetvis låter det lite olika samt olika jättebra om ni fattar))
Har också haft Kan/Sara i samma rum o de var mycket mer "påverkade" av rummet.

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00