selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 26, 2004 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DAB; lyssna och det är lätt att bilda sig en uppfattning om kvalitén, tyvärr.

En bra tuner ger radiolyssnandet en ny dimension. Köp en engelsk och chansen är stor att den är bra. Köp en Naim-tuner och du har en av de bästa.

/Erik

edit: stavfle

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
...

Jag kör själv en Denon i 1500:- klassen som låter ovanligt bra för att vara en Denon.... Annars är Tandberg 3001 eller 3011 (begagnat, tillverkas inte längre) något av det bästa som går att uppbringa. Det är möjligt att senare Tandbergare är bra/bättre men dom har jag inte lyssnat på.
...
Hittade den här...
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=15985

Rätt bra pris om den är så bra som du säger. Lite sugen själv kanske men man vill ju höra den först helst.

PostPosted: Mon Dec 27, 2004 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Stereokompaniet sålde ju förut Cambridge-radiodelar, någon som har en åsikt om dem?
Akta dig för Cambridge, väldigt dåligt ljud (ingen diskant över huvud taget)
Går inte att få in vissa TV-kanaler när Cambrige står i samma hus som TV:n.
OBS jag har kabeltv vilket gör det ännu mer intresant att den kan störa så kraftigt.

Det är möjligt att inte radio låter bättre, men tom bilradion känns överlägsen.

Kort sagt, undvik denna.

/mvh
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 27, 2004 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller en sån här
http://www.datavaruhuset.com/info.asp?ProductID=15053
Eller en sån här
http://www.datavaruhuset.com/info.asp?ProductID=14860
:D

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade (har?) en Rotel radio stående på Malmö HiFi.
Lämnade in den för kostnadsförslag för den stannade inte när man sökte. Efter ngn månad ringde dom och ville ha 700 spänn för dom lagat den. "Vi vet ju inte vad som är trasigt om vi inte lagar..."

Jag blev sur och hämtade aldrig ut den. 12 år gammal som jag kanske köpte för 1200 då...

Någon som råkat ur för samma sak?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har för mig att de alltid (enl konsumentköplagen) ska ge ett prisförslag innan rep påbörjas. Men att det är upp till affären att ge ett fast pris för denna undersökning...
Fick du det?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 16:19 
Site Admin
Site Admin

De ska väl upplysa om vad det kostar att undersöka prylen oavsett om de reparerar den eller ej. Brukar alla affärer ha standardpris på, 4-600 kr är de jag sett men kan ju skilja en del beroende på pryl och hur lång tid felsökningen tar...

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 05, 2005 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

på mitt gamla jobb tog vi 375Kr för kostnads förslag om jag minns rätt var det var lite olika beroende på om det var TV, Video eller Audio den summan drogs sedan av priset på reparationen om reparationen utfördes. En del firmor kör med gratis kostnadsförslag oxå.

Har du lämnat den för kostnadsförslag så har du ju det och då är det bara summan för kostnadsförslaget du skall betala om de har behövt reparera för att kunna avgöra om det är en viss sak som är felet så är inte det dina problem de får helt enkelt i det läget återställa felet.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 07, 2005 09:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag blev varken upplyst om kostnad för undersökning eller ngt annat. Tycker att deras service suger annars också... Tur att dom inte säljer Linn ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 10, 2005 21:15 
Ny Medlem
Ny Medlem

Köpte en beg Accuphase T108 för flera år sedan.
Att höra direktsändningar var en kick.
Min HK TU909 som jag hade innan lät frunktansvärt jämfört mot accuphasen.

Efter några år hörde säljaren av sig och ville köpa tillbaks tunern och låg på som en iller. Nackdelen med radio är att man inte alltid är hemma när rätt program sänds så till slut fick han köpa tillbaks tunern till samma pris som jag hade köpt den för.

Så jag kopplade in min HK igen som lät skit i början, men nu stängde jag inte av den utan den fick stå på kontinuerligt. Efter några dygn lät den riktigt bra (inte i klass med Accuphase förstås). men så pass bra att den räkte för mina behov de få tillfällen jag lyssnar på radion. Jag investerade även i en riktig radioantenn (Fanfare FM-2G) som gjorde susen och som jag starkt rekommenderar.

För att komma billligt undan. Köp en billig tuner och låt den stå på kontinuerligt samt investra i en riktig antenn.

Post subject: Radiodel billig ?!
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnar mkt på radio och det är en fröjd att använda Pekin. Ok den var lite väl dyr men jag hade pengarna så jag slog till. Har kabel i huset så mottagningen är ok. Det är fö Com Hem.

Innan jag hade Pekin var det en Sony som gick. Den var billig och funkade i alla väder men ljudet var väl inte toppen direkt.

Även jag brukar lyssna till Wermelin ibland, annars är det mest P4 och P3 som går ngn gång ibland blir det P1.

Post subject: Re: Radiodel billig ?!
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Har kabel i huset så mottagningen är ok.
testa en separat antenn o bered dig på en shock :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 13, 2005 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör med en sneaky radiodel i wakondan och det låter kanon. Använder radion mycket till att lyssna på sport och nyheter, men det sänds ju framförallt på helgkvällarna en del riktigt trevliga liveupptagningar som låter superbt. Även om jag inte är något freak på klassiskt händer det ibland att jag lyssnar in mig på P2 som ljudmässigt låter helt OK!

Det som stör mig idag (och anledningen till att jag inte har bytt Wakondan mot tex. Exotek) är att jag saknar en vettig radio i det nya formatet hos Linn. Om jag nu bytt till 5125 eller chakra och köper en exotek så är det rätt störande att jag måste köpa en 10000-burk i den gamla stilen för att fixa radio. En brist tycker jag.

Post subject: Radio apparater
PostPosted: Sat Aug 13, 2005 14:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

:D
Radio är skoj. Har haft nöjet att lyssna på en Kremlin i ett toppsystem, där även skit reklamstationer börjar svänga. Själv hade jag en enkel Rotel tuner i 5 år innan Pekin. Skoj, men dessvärre engelskt blaj kvalitet i lödningarna. Bara att slänga efter ett tag. Acram gör eller gjorde en del ok Tuners.

Om Linn är för dyrt? Titta på begagnat från 70-talet. Problemet är att ingen säljer en bra radiodel. Svårt att hitta - men ibland så. Titta efter stora djävla vräkiga amerikanare, eller japaner, från 70-talet eller tidigt 80-tal, med ett distinkt KLOONK ljud i wip armarna = kvalite'. Eller Hitachis MOSFET bestyckade Tuners från sent 70tal. Eller Marantz, Technics är också ok. Enklare att hitta recievers från 70-talet. Men betala inte för mycket. Tänk ev på receiver + billiga småhögtalare i särskilt rum. På 70-talet tog man radion på allvar i mera påkostade modeller, och elektroniken togs från militära användningar för att klara svåra påfrestningar. Det är här det distinkta tydliga kloonk-ljudet kommer in.

Om du lyssnar på radio medan flickvännen sminkar sig lyssnar du fel radio. OK?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 13, 2005 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Innan linn hade egna så rekommenderade linn handlarna Creek CAS 3140.
Min är nu till salu om någon är intresserad..

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00