selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: LP 12 dyr?
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

I en tidigare "topic"(Ny vs. gammal LP12) framkom endel synpunkter på att en ny "tolva" skulle vara dyr(dyr =lite kvalitet för en massa pengar). Idag kostar en ny LP12 massor av pengar men jan knappast vara dyr.
I hysterin kring cd mediet,dvd-audio,SACD samt 5-kanalsljud blir helt plötsligt produkter som Ikemi och diverse Unidiskar ett "bra köp". Betänk att en Karik som för några år sedan kostade 24k, idag inte går att reparera, om den börjar krångla. Med tanke på den utveckling som sker samt att Linn inte har full kontroll över reservdelar till dessa produkter torde en Unidisk vara ett riktigt dåligt köp. Vem vet om Linn har kontroll på reservdelar till SC om, säg 5 år?

Ny LP12
Trampolin
Lingo II
Akito II
Adikt = 48 200 kr

Unidisk 2.1 = 65 000 kr, eller ännu värre(?) 1.1= 99 000 kr.

Tänk själv om man köpt en CD12 för 180 000 kr och behöver en ny laser om 5 år!
:shock:

Har jag fel?

Post subject: Re: LP 12 dyr?
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
I en tidigare "topic"(Ny vs. gammal LP12) framkom endel synpunkter på att en ny "tolva" skulle vara dyr(dyr =lite kvalitet för en massa pengar). Idag kostar en ny LP12 massor av pengar men jan knappast vara dyr.
I hysterin kring cd mediet,dvd-audio,SACD samt 5-kanalsljud blir helt plötsligt produkter som Ikemi och diverse Unidiskar ett "bra köp". Betänk att en Karik som för några år sedan kostade 24k, idag inte går att reparera, om den börjar krångla. Med tanke på den utveckling som sker samt att Linn inte har full kontroll över reservdelar till dessa produkter torde en Unidisk vara ett riktigt dåligt köp. Vem vet om Linn har kontroll på reservdelar till SC om, säg 5 år?

Ny LP12
Trampolin
Lingo II
Akito II
Adikt = 48 200 kr

Unidisk 2.1 = 65 000 kr, eller ännu värre(?) 1.1= 99 000 kr.

Tänk själv om man köpt en CD12 för 180 000 kr och behöver en ny laser om 5 år!
:shock:

Har jag fel?
Nej, du har inte fel. Men en fullbestyckad LP12:a kostar runt 100.000, dvs som en Unidisk 1.1. Och det är väl så man ska jämföra....
Men som du påpekar, det är ju för bedrövligt att dessa dyra cd-spelare inte går att reparera om ett par år!
Frågan är förstås om konkurrentgrejor i samma prisklass är så mycket bättre i det avseendet?

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En ny 12a är säkerligen värd sina 48 k. Problemet med Linns skivspelare är att den billigaste kostar 48 k, dvs långt över de flesta människors ekonomiska resurser. De har ingen instegsmodell för rimliga pengar. Jag tror ingen har syftat på "dyr =lite kvalitet för en massa pengar". Med tanke på det ljud man får är den egentligen billig om man jämför med cd-spelare.

Begagnade produkter är oftast mycket mer prisvärda, det faller sig liksom naturligt att det blir så, men det är en annan fråga.

Att Linn inte håller reservdelar tycker jag personligen är fruktansvärt dålig stil i och med att det handlar om så pass dyra produkter som det gör. Hade Karik kostat 2500:- hade det varit en sak, men köper man en cd för 24 k ska det finnas reservdelar ett bra tag framöver.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Två saker:

Jag håller inte med om att en 1.1 är att jämföra med en 12:a för 100k. Det slulle innebära att man kunde lägga till Ekos, Linto samt en väldigt dyr pick-up. Dessutom(källan till frågeställningen) vet vi att 12:an snurrar med samma kvalitet om 5 år och famåt....eller hur!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Min poäng är, att det tycks vara så, att en Ikemi värderas som ett "ljudfynd" medans en "tolva" för samma pengar (tex ny12:a,Akito II,Valhalla,Adikt) ,inte får den uppmärksamhet den förtjänar, inte ens på detta forum.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
Min poäng är, att det tycks vara så, att en Ikemi värderas som ett "ljudfynd" medans en "tolva" för samma pengar (tex ny12:a,Akito II,Valhalla,Adikt) ,inte får den uppmärksamhet den förtjänar, inte ens på detta forum.
Tycker du inte att LP12 får uppmärksamhet?
Finns just nu tre trådar som handlar om LP12. (med rätt mycket inläggg)
Där de som hört säger hur mycket bättre en sen 12:a är.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
Kan inte se var du får det ifrån. Det är däremot inte så vanligt med såna 12or tyvärr.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LP12 dyr? Nä knappast det är det väl istort sett ingen som tycker (vad jag uppfattat det som) däremot mycket pengar att lägga på en gång om man skall ha allt nytt på den även om man tar det billigaste alternativet med enbart Linn komponenter.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 00:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nej, med tanke på de möjligheter till musikupplevelser en "tolva" kan ge samt de mycket förekomande trådarna kring diverse "silverpizzaspelare", kan jag inte hålla med om att LP12:an får den uppmärksamhet den förtjänar. Men, man kan konstatera att när väl en ny"topic" kommer upp på forumet ang. LP12 så blir det en stor uppslutning och många har åsikter kring "fenomemet!

Det jag vill med detta inlägg är nog att uppmana fler att lägga 48k på en 12:a istället på en 1.1 som håller prestanda i max 10 år!!!!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
Nej, med tanke på de möjligheter till musikupplevelser en "tolva" kan ge samt de mycket förekomande trådarna kring diverse "silverpizzaspelare", kan jag inte hålla med om att LP12:an får den uppmärksamhet den förtjänar. Men, man kan konstatera att när väl en ny"topic" kommer upp på forumet ang. LP12 så blir det en stor uppslutning och många har åsikter kring "fenomemet!

Det jag vill med detta inlägg är nog att uppmana fler att lägga 48k på en 12:a istället på en 1.1 som håller prestanda i max 10 år!!!!
Håller med. Unidisken har dessutom knappast en chans ljudmässigt trots att 12an är billigare.

Inga vinylskivor? Finns hur mycket som helst på loppis och mer ny vinyl än man tror. Finns många bra länkar till butiker som säljer vinyl här på forumet. Dessutom är det rätt skoj att leta efter den där svåråtkomliga skivan man verkligen vill ha, för när det väl dyker upp ett fräscht exemplar så är det väldigt trevligt att gå till kassan... :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har köpt 3-400 lp skivor sedan jag köpte min första 12a för ca 1,5 år sedan.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Kan inte se var du får det ifrån. Det är däremot inte så vanligt med såna 12or tyvärr.
Nä, det är det som är min poäng!!Det är vanligt med "Ikemisar". Det är mer vanligt att lägga 33k på en Ikemi än på en 12:a,tyvärr!

Min uppfattning kring detta grundar sig på den uppfattning jag fått av att studera de inlägg jag läst på forumet de sista halvåret! Har jag fel, är ingen gladare än jag!!

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är fler cd-användare på forumet vilket gör att det blir fler cd-diskussioner.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Det är fler cd-användare på forumet vilket gör att det blir fler cd-diskussioner.
Självklart är det så att det i alla sammanhang finns fler cd-användare. Vill bara tydliggöra LP12:ans fördelar jämfört med cd-dito. :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 17, 2004 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
Quote:
Självklart är det så att det i alla sammanhang finns fler cd-användare. Vill bara tydliggöra LP12:ans fördelar jämfört med cd-dito. :lol:
Japp, det är bra. Tycker att fler ska ge 12orna en provlyssning. Risken är stor att cd-spelaren åker ut då...

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00