ulfbnilsson wrote:
Tjagge skrev:
Det vore lite roligt om någon utomstående, kunnig på området, fick tycka till om uträkningarna. Vore det inte?
Det är inte så särskilt komplicerat. För att uppnå en viss vinst (eller förlust) måste man sälja ett visst antal produkter vilket orsakar vad man kallar för rörliga kostnader (varierar mot kvantiteten produkter) och givetvis en intäkt per styck. Om man vill bibehålla vinsten men med ett lägre pris så måste man sälja fler produkter. (A hävdar 16ggr fler). Problemet är att om man har en återförsäljare som tar en del av utpriset så kan Linn givetvis inte räkna med utpriset utan måste istället utgå från det pris som man säljer produkterna för till återförsäljaren. Det gör att man får ett annat värde för hur många fler produkter man måste sälja. Det är busenkla beräkningar som man kör tom på gymnasiet så det är inte något krångligt. Du kan själv göra det även om du inte är ekonom.
Så varför går du emot mig i hela tråden igenom då om det är så enkelt som du vill hävda?
I de senaste kalkyleringarna så beräknades också vad som händer i försäljarled.
Tror du måste ta och läsa det inlägget igen, du kanske missade något eller läste fel av bara farten?
Och förutsatt att pris X ger en break even vid antal enheter Y och pris Z ger antal enheter W. Så kommer Y/W (ration som är densamma som vinst-ration per enhet) vara densamma oavsett försäljarled om försäljarledet tar en procentuell del av vinsten per enhet. (om jag nu inte vimlar till det med bokstäver helt nu)
Detta är dock inte det jag intresserar mig av att visa, utan vad jag ville visa var att om man sänker priset med hälften så kommer antalet enheter man måste sälja öka med ännu mer. En halvering av priset kan innebära en tiodubbling av antalet enheter man måste sälja. En sänkning med 10% av priset kan innebära en tiotusendubbling av antalet enheter man måste sälja. Ju mer du sänker desto snabbare kommer antalet enheter öka. Och när du närmar dig kostnaden så går antalet enheter mot oändligheten. Detta måste vi väl ändå kunna komma överens om? Det är detta jag har hävdat från första början.
Sen har det framkommit kritik mot de rena uträkningarna också, fullständigt osaklig kritik dessutom, speciellt när man tittar på vad uträkningarna ska visa. Du skrev ju faktiskt följande:
"Ha ha ha ha Du är inte ekonom va?"
"Dessa siffror kan absolut inte stämma. "
"Dina beräkningar bygger på två direkta felaktigheter. Dels bortser du från momsen och men framförallt bortser du från återförsäljerledet."
Momsen gör en gradskillnad, återförsäljarledet gör INGEN skillnad.
Och för att fortsätta med kritiken så övergick du till att påpeka att andra kalkylen visade skillnad (från 16 till 17.2 osv) och att det fanns virrigheter i beräkningarna. Detta ändrar för det första inte huvudmeningen, för det andra så är det osaklig kritik.
Och ja, egentligen är det hela mycket enkelt, för att förstå det behöver man ingen högskoleexamen i matematik (som jag har

).