ulfbnilsson wrote:
Du kan ju hålla på och vara hur oförskämd som helst och snacka om "muttra" och "halmstrån", men du har ändå fel (vilket alla här på forumet som läst en introkurs i fek inser). Du visar ju själv i dina exempel att BE ändras från 16 till 17,2 samtidigt som du hävdar att det inte ändras. (Å då innehåller dina exempel ändå en del andra konstigheter som jag bara inte orkar dra upp nu.)
Att hävda att ett CVP samband (inklusive relativa förändringar av BE) inte ändras om man ändrar förutsättningarna till att inkludera en återförsäljare som tar 50% av försäljningspriset är ju direkt fel.
Jo, men du greppar ju verkligen efter halmstrån, halmstrån som kommer från fel stack, då din kritik var att min förfinade "kalkyl" ändrade ratio från 16 till 17.2 och att break-even ändras. Jag menar, snälla. Jag förklarade ju dessutom det hela. Det ena är överslag det andra är det inte. Skillnaden var minimal och uppkom av lite ändrad info. Break-even har jag aldrig pratat om. Jag har pratat om hur många fler man måste sälja när man sänker priset. Dessutom tog försäljaren 50% av vinsten, inte av priset.
Att säga att jag har fel är.. ja jag vet inte hur jag ska uttrycka det. Du vill inte ha oförskämdheter så jag ska inte komma med något sådant. Mina beräkningar talar för sig själva. Om du vore så kunnig som du vill hävda så skulle du snabbt se det.
Sluta gör bort dig nu.
Sen skrev jag faktiskt följande i inlägget med beräkningarna.
Quote:
Å andra sidan så mo vi räknar med försäljarledet så blir det ändå samma sak för Linn som huvudföretag. Låt säga att försäljarna tar en procentsats (50%) av "vinsten" så kommer ration jag tog upp ovan vara unegfär densamma. I kronor mindre men ration förblir densamma.
Alltså: räkna med försäljarledet och ration för linn som företag kommer innebära samma sak. egentligen om m an bortser från momsen och bara ser till försäljarledet så kommer ration vara exakt den samma. Då det är vinsten som halveras på samma ställe så kommer du få 0.5*vinstutanförsäljarled/0.5*vinstutanförsäljarledmedsänktpris.
Och de som känner till räkneregler kan genast stryka 0.5 uppe och nere och samma ratio behålls. Slänger man in momsen så justeras ration en skvätt men mycket lite.
Jag ska försöka vara tydligare i komma kalkyler så du hänger med i allt.
Men istället för att erkänna det faktum att ration ökar drastiskt ju mer du sänker priset, så tar du upp break even. men vi har ALDRIG pratat om break even, vi har pratat om hur många FLER ratio-mässigt man måste sälja. Break even har aldrig tagits upp, förrän du försökte hitta nåt att klaga på. Som sagt, halmstrå ur fel stack. Men visst, du kan se det som att ration visar hur många fler man måste sälja för att nå break-even. Men att dra in det nu är fullständigt onödigt och bara förvirrande.
Momsen justerar ration lite, men i så liten grad att det i sammanhanget är försumbart, därför bortsåg jag den i första beräkningen, där jag lade in kommentaren (jag bortser från momsen för enkelhetens skull).
Quote:
"vilket alla här på forumet som läst en introkurs i fek inser
Du skämtar va?

Doktor Nilsson behöver nog läsa den introkursen igen tror jag.
Jag tackar för mig. Case closed.