CDON-beställning som dök upp för några dagar sedan. Först två DVD och sen två CD:
Dream Theater - Live at Budokan 2DVD: Live DVD med Dream Theater och även om dessa herrar är rätt trista på scen så har dom filmat ovanligt snyggt och det är ibland en fröjd för ögat... bland det bättre filmet i konsertväg jag sett.
Ljudet är lite sämre. 5.1-mix omixad i stereo låter helt okay.. två-kanalsspåret låter kallt, ihoptryckt och mycket jobbigt att lyssna på. Sången (Labrie) sviker ibland både röst och ljudmässigt, vilket är synd.
Annars en bra utgåva, även om jag faktiskt inte har hunnit se den andra DVD:n ännu, som sägs vara bättre än den första. Nån dokumentär, multiangle till
Intrumental och lite annat smått och gott.
Marillion - From Stoke Row To Ipanema 2DVD: Okay det här är året efter att Fish lämnat Marillion och Steve Hogarth har kommit till bandet. Tycker i allmänhet att bilden är halvtaskig genom hela filmen och färger är blaskiga. Första discen är en hel del intervjuer med Steve, varvat med liveframträdanden och dylikt.
Andra discen är en konsert från Leicester, Englang 1990, vilket borde vara två år efter att Fish lämnade Marillion. Tycker Steve kan sjunga, men att Fish framför sina/deras låter mycket bättre. Han har mer personlighet i rösten, även om Steve har sina bra stunder också.
Lite halvdålig DVD eftersom jag inte är något superstort Marillion fan, utan gillar Fish bättre. Gav 109:- för denna 2DVD och det är väl ett okay köp med tanke på priset. Många bra låtar och det är mycket musik för pengarna.
Sivert Höyem - Ladies and Gentlemen of the Opposition CD: Norska Madrugadas sångares första soloalbum. Har inte köpt det sedan releasen för strax över ett halvår sedan pga av att det varit en fullpris CD. Nu fanns den för 89:- och jag slog till direkt.
Bra musik, mer vuxen rock utan att bli kopia av någon av storheterna. Finns även med en lite hyllning till Cornelis W. i låten
Song for Cornelis. Nu återstår bara att vänta på Madrugadas kommande album (det fjärde) som förhoppningsvis går tillbaka till rötterna och spelar melankolisk och tillbakadragen rock, med bra texter. Som tips föreslår jag intresserade att leta upp
"Industrial Silence" som är Madrugadas debutalbum... och om ni känner någon norrman som kan få tag i de tidiga singlarna eller EP-skivorna så kan ni kontakta mig
V.A - The Essential Swedish Jazz Collection - Swedish Jazz Music At It's Best Vol. 1 CD: Chansade även och köpte denna skiva för 19:- (höjd till 29:- nu). Riktigt trevlig skiva, med en blandad kompot av jazz av olika slag. Allt mellan Victoria Tolstoy, Jan Lundgren Trio och Stacey Kent.. sistnämnda tycks vara en sångerska som låter väldigt intressant. Lite Diana Krall över det fast så klart ändå inte samma sak. Finns säkert många bra jazzsångerskor som jag skulle identifiera på samma sätt, bara det att jag inte känner till dem.
För priset så är det ett givet köp. Borde köpa ett 20-pack och ge i julklapp åt alla på forumet

Näh, men det är en bra skiva och en ger en bra bild av lite olika typer av jazz. Ljudet på skivan varierar en del. Vissa låter är det dock hifi-varning på och det låter finfint!