Frågan för mig är istället varför vi överhuvudtaget håller på med ett så våldsamt begränsat medium som vinyl idag, när vi har så mycket prestanda tillgänglig i digital teknik. Ännu mer fascinerande är att musikindustrin verkar fast benägen att fortsätta missutnyttja digitala prestandamöjligheter så till den milda grad genom nivåkrig och kompressioner, att nya vinylskivor fortfarande kan vara njutbara i förhållande till sina digitala systrar.
Kanske för att det är så bra? 
Linn idag (Exakt) är så musikaliskt tråkigt att bara det i sig bevisar att musik inte handlar om mätvärden och teori
Vinyl kan låta fantastiskt. Frågan är varför? Framför allt om man betänker att merparten av all musik de senaste 30-40 åren är digitalt inspelad. På vilket sätt kan en konvertering till analogt, graverad på en vinyl och sedan avspelad på en vinylspelare vara bättre än originalet genom en DS/DSM?
Följer vi tesen "source first" så kan de efterföljande apparaterna i en kedja aldrig ersätta det som gått förlorat i ett tidigare skede. Därför är källan viktigast och återgivaren minst viktig. Med andra ord, en 100 % perfekt analog återgivning/anläggning kan inte bli bättre än det du matar den med. Om detta är en digital källa (inspelning, inte apparat) så kan det i
nte bli bättre via vinyl. Det är helt enkelt bara en omväg att återge en digital källa.
OM en vinylspelare trots allt låter bättre än motsvarande digitala inspelning kan det bara bero på antingen:
1) Den digitala återgivaren hemma är sämre än den d/a-omvandlare som används vid graveringen av vinylen.
Eller
2) Vinylavspelningen tillför något till originalet, något som vi uppskattar vi lyssningen. Detta kallas för distorsion och borde kunna tillföras till en digital signal före distribution.
I mitt resonemang förutsätter jag att den digitala musikfilen är bit-identisk med inspelningen, som ju ofta(st) görs i 24/96. Att banta en sådan fil till 16/44,1 lär inte innebära någon större förlust i vare sig musik- eller ljudkvalité. Däremot gissar jag att påverkan är större om man omvandlar till analogt, graverar en vinyl, avspelar denna på en Klimax LP12:a som omvandlar signalen till digitalt och skickar denna signal till högtalarna (via Exakt) som där omvandlar det till analogt igen.
Vid ett av mina besök på HF/Sthlm lyckades jag vinna en Nirvana Live-LP och naturligtvis ville jag lyssna på den via LP12/Urika II/Klimax stärkare och högtalare. Det lät väldigt bra/imponerande ljudmässigt men Curt's röst lät väldigt märklig. Och svänget/känslan var totalt borta, allt lät syntetiskt. Senare lyssningar på Exakt-system har varit mycket bättre.
/ B