Tack för tipset. Mp3Tag har jag. Kanske ska göra ett försök att läsa in hela biblioteket och se om jag kan rensa bland musikstilarna.
Fantastiskt. Jag tog tjuren vid hornen och gjorde ett försöka att rensa musikstilar med hjälp av Mp3Tag. Funkade alldeles utmärkt, om än med en hel del steg och handpåläggningar. Det tar några timmar att läsa in ett bibliotek på 40 000 filer och går sen utmärkt att ändra taggar i grupp. Men det blir ett pussel att försöka undvika att behöva läsa om hela biblioteket efter varje förändring och samtidigt säkerställa att de enskilda skivorna hamnar som man vill bland musikstilarna. Det tog två veckor, men det går.
Jag upptäckte samtidigt funktionen att mappa en skiva mot Discogs eller Musicbrainz databas för att få rätt på all metainformation. Då kunde jag på samma gång få ordning på mina samlingsskivor där jag ersatt den riktiga artisten med "Various Artists" för att hålla ihop albumen. Nu har de fortfarande "Various Artists" som Album Artist, men riktiga artister som Artist.
Discogs har till och med ett ID-nummer för alla skivor i sin databas som du kunde kopiera in i Mp3Tag när det strulade med sökfunktionen på albumtitel och artist. Supersmart, för ibland vara det enklare att leta direkt i Discogs efter en specifik skiva istället för att försöka gissa exakt vilken albumtitel som kopplade till rätt skiva.
Nu har jag precis den välsorterade musikfilssamlingen i Asset som jag alltid önskat mig, och kan fritt söka på Nya skivor, Albumartist, År samt Musikstil.