Är det Exakt? Jag saknar lite känsla.
Detta är en, för mig, intressant fråga.
Kan man tänka sig (samla ihop dig nu Erik innan du svarar

) att någon påverkan från anläggningen kan öka känslan?
Detta är en teoretisk diskussion, men oavsett.
Backa typ 30-40 år. Då trodde man att skruva på frekvensgången skulle lösa alla problem. Lite mer bas här, lite mindre diskant där, då fixar vi till det hela. Min erfarenhet under 70-talet, när detta florerade som värst, var att ju mer man mekade ju sämre blev det. För man tappade
musiken!
Vi är där igen, med Linns Exakt, med (även andra) digitala system som mäter upp ljudet i rummet och korrigerar. Inte bara frekvens utan också rummets efterklang osv.
Blir det bättre? Tja, det måste lyssnaren avgöra - inte du och jag. Personligen har jag svårt för de flesta av dessa korringeringar men jag måste erkänna att Exakt-drivna Majik 140:or låter enormt mycket bättre än de passiva. Förmodligen Linns mest prisvärda högtalarsystem. Långt bättre än 520/530 som ju i jämförelse är helt kass.
Varje fonograms känsla kan triggas av en anläggnings egenskaper. Dels beror det på vilka egenskaper som just denna musik kräver, likaså vad du upplever i den aktuella situationen. Jag har hört "transistorradio" låta fantastiskt levande, stående på en fönsterbänk i ett övrigt tomt rum. Jag har hört kvalificerad Linn-utrustning på mässa låta helt kass.
Tänk om det vore enkelt att beskriva känsla?
/ B