selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:25

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Stativare utan stativ?
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jag undrar, i och med långt framtida planer, då jag ev. ska köpa ett par mindre utrymmeskrävande högtalare, fast med kvalité, typ Akurate 242 (hoppas jag fick siffrorna rätt). Behövs dom, enligt mig, fula stativen, eller kan man ställa dom i t. ex en bokhylla el. likn. med fullgod kvalité. Om inte, kan man ha något dämpande material under mellan hyllan och högtalaren...


Top
   
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Gospodin wrote:
Jag undrar, i och med långt framtida planer, då jag ev. ska köpa ett par mindre utrymmeskrävande högtalare, fast med kvalité, typ Akurate 242 (hoppas jag fick siffrorna rätt). Behövs dom, enligt mig, fula stativen, eller kan man ställa dom i t. ex en bokhylla el. likn. med fullgod kvalité. Om inte, kan man ha något dämpande material under mellan hyllan och högtalaren...
alltså nej....ett bra stativ är ett måste..dämpkuddar förbättrar väl kanske lite...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Ok, intressant. Man tycker ju att det borde gå på något sätt... (jag menar ju inte att man ska ha den i bokhyllan "på vanligt vis" utan modifierat på något sätt kanske)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Gospodin wrote:
Ok, intressant. Man tycker ju att det borde gå på något sätt... (jag menar ju inte att man ska ha den i bokhyllan "på vanligt vis" utan modifierat på något sätt kanske)
alltså det ska ju finnas en viss luft oftast kring högtalaren samt att svårt å få en "hylla" nog stadig...det e svårt att ersätta ett bra stativ tyvärr


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Ok, tackar för svaren iaf! Om någon har något knep i övrigt kring ämnet så post det gärna!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 02:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Det känns nästan som pengar i sjön att ha Akurate-stativarna och ställa dem i bokhyllan. Stativ är ett måste vågar jag mig på att påstå. Stativen är en del av högtalarna i praktiken.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 03:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jo jag har bara "extrem involvera i inredingen", tankar, men ni har nog rätt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Det känns nästan som pengar i sjön att ha Akurate-stativarna och ställa dem i bokhyllan. Stativ är ett måste vågar jag mig på att påstå. Stativen är en del av högtalarna i praktiken.
Detta gäller så gott som alla "stativare". Därför är det beklämmande att se prisjämförelser mellan stativhögtalare och golvdito. För nästan alltid "glöms" priset på de stativ som krävs för att högtalarna ska låta så bra som bedömningen säger. En jämförbar "golvare" tar inte upp mer (golv-)yta än en stativhögtalare, men har långt större volym och därför möjlighet till en djupare basåtergivning vid jämförbart ljudtryck/inmatad effekt. Till stativhögtalarens fördel talar att höljet blir stadigare och mindre resonansbenäget vid samma kvalitetsnivå och därför kommer påverka ljudet mindre. Speciellt sådant som ljudbild, placering av instrument i djup och bredd påverkas starkt av detta.

Å andra sidan är det parametrar som ytterst sällan diskuteras här och för den sanne Linn-freaken troligen utan betydelse ;-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Speciellt sådant som ljudbild, placering av instrument i djup och bredd påverkas starkt av detta.

Å andra sidan är det parametrar som ytterst sällan diskuteras här och för den sanne Linn-freaken troligen utan betydelse ;-)
/ B
Stopp o belägg! :wink:
Klart HIFI är viktigt - bara mindre viktigt än tune dem.
Fortfarande viktigt dock.
Jag går igång på HUR det låter med :D
En gura ska låta som en gura, inte ska en gura låta som en 5 meter stor gitarr.
Hellre snudd på mono än instrument som flyger runt i scenbilden - jag blir alldeles snurrig av det..
När jag hörde på en DVD livekonsert i förrgår störde jag mig grymt på att kören hördes i bakhögtalarna :?
Vilket jäkla pucko har mixad den plattan?
Överdrivna saker dödar musiken :x


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Speciellt sådant som ljudbild, placering av instrument i djup och bredd påverkas starkt av detta.

Å andra sidan är det parametrar som ytterst sällan diskuteras här och för den sanne Linn-freaken troligen utan betydelse ;-)
/ B
Stopp o belägg! :wink:
Klart HIFI är viktigt - bara mindre viktigt än tune dem.
Fortfarande viktigt dock.
Jag går igång på HUR det låter med :D
En gura ska låta som en gura, inte ska en gura låta som en 5 meter stor gitarr.
Hellre snudd på mono än instrument som flyger runt i scenbilden - jag blir alldeles snurrig av det..
När jag hörde på en DVD livekonsert i förrgår störde jag mig grymt på att kören hördes i bakhögtalarna :?
Vilket jäkla pucko har mixad den plattan?
Överdrivna saker dödar musiken :x
Jag tog i lite här för att provocera :-) I sak håller jag med dig till 100%.
Men faktiskt, jag tror mig inte minnas en enda tråd där sådant som ljudbild, djup osv någonsin har diskuterats. Distorsion av olika slag är åxå "persona non grata" i detta forum.

Varje förändring beskrivs enbart som "bättre rytm", "roligare att lyssna på", "bättre i tune-dem" osv. Men allt detta legitimerar inte ett distat hårt och "ovänligt" ljud! Takt och rytm får inte drivas in absurdum. Det var tidigare likadant med kvalitetsstegen, dvs det var ingen idé att byta stärkare förrän source var perfekt, ingen idé att byta högtalare förrän stärkaren var perfekt. Ska man hårddra detta är det ingen idé att byta försteg, oavsett kvalité, förrän man uppgraderat till "värsta" pick-up´en för 29 papp... ja, plus Lingo/linto för 25 till förstås.....

Jag hoppas verkligen att Linn-anhängarna kan se till helheten och inte driva "tune-dem" in absurdum som renhetsivrarna/mätnissarna gjort när det gäller "vanlig" hifi....

För det är musik vi vill lyssna på, eller hur?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 02:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
jag tror mig inte minnas en enda tråd där sådant som ljudbild, djup osv någonsin har diskuterats. Distorsion av olika slag är åxå "persona non grata" i detta forum.

Varje förändring beskrivs enbart som "bättre rytm", "roligare att lyssna på", "bättre i tune-dem" osv. Men allt detta legitimerar inte ett distat hårt och "ovänligt" ljud! Takt och rytm får inte drivas in absurdum.
Just det.
Tror att anledningen till att vi inte snackar så mycket om ljudbild, djup osv - helt enkelt är att linn inte ÄR särkilt bra på det :(
Detaljer finns definitivt men resten...
Fast på ett aktivt system händer det saker :D
Men Klimax serien har duktigt med high end kvaliteter som iallafall gör mig knäsvag - WOW säger jag bara.
Distorsion har jag aldrig hört in en Linn rigg (o ingen annan modern stereo heller iof) Rörhäckar/horn... visst.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited