Trist att det strular så för dig

. Har du någon nätverkskunnig att fråga, för som du beskriver din felbild ska det bara inte vara? Sååå uselt är Kazoo/Linn inte när det funkar som det ska (som hos mig och Roland).
Jag fick hjälp av datakunnigt support när jag installerade allt för länge sen. Därifrån har jag sugit upp trixen jag försökt förmedla i denna tråd. Men det finns som man förstår säkert en hel del mer som kan vara bra att behärska när det gäller datakomponenter som ska funka tillsammans - brandväggar, protokoll, prioriteter och annat voodoo.
Vilka media server alternativ kan du se när du startar Konfig på din dator (eller som val i Kazoo kontrollpunkt)? Du borde minst se Asset eftersom du verkar kämpa på med den som media server. Men ser du några fler, till exempel LMS som fredrik tipsar om? Hur ser det i så fall ut om du prövar LMS?
Datorn där du har all musik är alltid påslagen och tillgänglig i nätverket, så den inte är upptagen med med massa annat när din DSM försöker spela musik från den? Och Asset har du installerat på samma dator som kör Win10?
Edit:
Och du har sagt åt Asset att leta upp all din musik från roten där du har musiken lagrad (eller från en root i taget beroende på hur du vill ha din samling strukturerad)?
Har du detta på plats borde det bara vara en fråga om tid för Asset att läsa in alla filerna, oavsett hur de är taggade. Det kan resultera i en ganska stökig sortering, men den ska vara inläst. Under den tiden kommer din dsm inte åt att spela något från samlingen.
Strular detta har du något skumt i din nätverksuppkoppling som stör. Dessa rutiner fungerar hos mig och jag förstår inte varför de inte också ska fungera hos dig.
Det enda strul jag upplever är att kontrollapparna inte alltid lyckas hitta Asset media servern när man väcker dem från sömnen. Men det brukar räcka med att starta om dem för att få allt på plats igen. Asset kan också strula med enskilda skivor om du är inne och ändrar i meta-informationen. Och då är det att den inte uppfattar förändringen, utan envist behåller gammal info. I värsta fall blir jag då tvungen att rensa hela biblioteket och läsa in det på nytt. Det tar max några timmar för 3 200 album (2 TB).