Kul att höra du verkar ha kommit igång

. Nu börjar det ”roliga”, att få Asset som du själv vill kunna navigera i din samling. Och jag är verkligen ingen expert, men har testat mig fram med trial and error till det som funkar för mig.
I Options menyn hittar du en hel del grundinställningar. Vad jag minns har jag inte ändrat så mycket där förutom ikonfärg utan kör med standardinställningarna. Däremot Browse tree under Advanced har försökt bygga upp som jag vill kunna navigera i min samling. Det blir ett samspel mellan Assets funktioner och hur du fyller i meta-informationen i dina musikfiler.
Min rekommendation är att du testar dig fram (genom trial and error) till de inställningar/struktur som passar dig. Det finns vettig hjälpfunktion att ta till och ett chatforum att söka i.
Ja, att annat än det du sorterat i A-foldern dyker upp upp på A är knasig information hos filerna i andra foldrar. Det kanske funkar att bara addera de foldrar till Asset som är utsorterade, men det har jag aldrig testat.
Samlingsskivor och klassiskt är en utmaning. Jag gissar att funktionen Compilation i Asset kräver att du taggat alla dina samlingsskivor som compilation (har för mig att det finns en sån ruta att fylla i bland meta fälten). Men då är det bara samlingsskivorna som ska vara taggade så, och inte också skivor där artister bjudit in någon gästartist på en låt tycker jag. Det måste man nog kolla hur det är gjort på alla sina filer först.
Jag vill av vana ha samlingsskivor med fler artister på ett ställe i samlingen samt hålla ihop samlingsskivan som en skiva. Så Album Artist för dessa är alltid ”Various Artists” - då samlas dessa skivor under V. Sen ska den verkliga artisten synas i fältet Artist, men här har jag själv fortfarande en hel del städjobb i min samling.
Klassiskt är ytterligare en utmaning och jag är nästan glad att jag har såpass lite klassiskt i samlingen. Jag har valt att sätt kompositören som Album Artist för att de ska passa in vettigt i övriga samlingen, alternativt solisten om det är en skiva med musik från olika tonsättare. Det finns meta fält för Kompositör, Orkester, Solist, Dirigent att leka med. Mycket information att fylla i och se till att man också stavar alla inblandade på ett helt enhetligt sätt. Här kan säkert ett bra meta-taggningsprogram vara till hjälp.
Genre och style har jag själv också gett upp med för att så mycket är svårkategoriserat, även om det skulle kunna hjälpa navigeringen. Det är ju samma utmaning som i vinylsamlingen.
Däremot har jag kämpat med att fylla i releasedatum vettigt. Jag tycker det är kul att lyssna så som omväxling. En funktion jag saknar är att också kunna ha taggat musiken självbiografiskt, efter datum när jag själv köpte skivorna. Det skulle vara roligt att kunna lyssna så, men känns liite hopplöst att efterkonstruera nu med 10 000 skivor från ett över 40-årigt skivsamlande i bagaget.