Haakan wrote:
men alltså nån som testet både ninka å katan å kan svara på vilken som har bäst kontroll vid högre volymer?
I
mitt fall hade faktiskt Katan bättre kontroll vid högre volymer. Det var med ett LK140. Ninka har en tendens att bli lite spretiga i mellanregistret upplevde jag.
Jag böt från Ninka till Katan eftersom jag tyckte att Ninka bara spelade bumligare än Katan och inte bättre på något egentligen. På vissa skivor kan jag sakna en del tryck i djupbasen som jag hade med Ninka men de skivorna är faktiskt lätträknade. Dessutom kan man på sikt komplettera med en Sizmik om man vill det. Katan är roligare att lyssna på, det grötar ihop sig mindreoch det är lättare att urskilja enskilda instrument. Känslan tycker jag är betydligt bättre hos Katan. Dock upplever jag Katan som rätt känsliga när det gäller placeringen, om de är det minsta felplacerade är det lätt att de låter ljusa och tycks sakna bas, men rätt placerade blir det en bra balans och jag upplever dem faktiskt inte direkt bassvaga ens mot min fars aktiva Ninka.
Som du ser får du många svar för och emot, det finns en del skrivet tidigare i detta ämne också. Det handlar om två mycket kompetenta högtalare och jag tror att du måste ge dem en ordentlig lyssning själv innan du bestämmer dig.