Ganska vanligt är att man utgår ifrån att alla rörsteg låter likadant. ungefär som "vanliga konsumenter" utgår ifrån att vinylspelare har ett eget sound. Ingenting kan vara mer felaktigt. Så när det gäller frågan om ett Linn försteg skulle passa ihop med ett rörslutsteg så är svaret givetvis: Vilket slutsteg?
Personligen har jag lyssnat en del på rörförstärkeri men (givetvis) inte lika mycket som transistorditon. Men av det jag hört är det större skillnad mellan ett bra respektive mindre bra rörsteg än för motsvarande transistorsteg.
Rörförstärkeri som jag tycker är extremt bra är Audio Research, jag har lysnat på ett antal olika och ofta (beroende på setup och kringutrustning) klår de Linn på hemmaplan. Dvs extremt homogent och musikaliskt. Lyssna på någon riktigt komplex musik som tex Frank Zappa, Varese eller Wagner så förstår man musiken betydligt bättre än med de flesta andra förstärkerier jag hört. Absolut i klass med det bästa som Linn kan frambringa. Tyvärr för samma pengar också. Vad AR är bättre på (än Linn) är att återge
rummet vid tex en akustisk inspelning. AR gör detsamma även på multikanalinspelningar (tex stor symfoniorkester) med pålagd akustik (inte eko utan den aktuella lokalen) vilket får mig att undra över om denna dimensionen av musiken är distorsion eller faktiskt något i inspelningen som återges av rören men inte transistorn. Logiken säger dock att eftersom i stort sett all inspelad musik görs med transistoriserad utrustning så är det dist vi lyssnar på. Men rackarns bra låter det!
Sämre rörsteg låter ofta vackert och mjukt men ganska såsigt och odistinkt. Om man nu inte försökt efterlikna ett transistorsteg men inte haft budget att skapa något bra. Då låter det lika förfärligt som vilket (transistor-)skräp som helst.
För att fatta mig kort, det spelar ingen roll om man bygger ett transistorsteg (oavsett klass A, B, AB, D eller annat) eller ett rörsteg i dess olika varianter - det är konstruktionen som är avgörande. Vad som kan vara avgörande för många är att rörsteg kräver mycket mer pyssel. Rören åldras snabbare, olika rör låter olika och man bör hålla koll på bias-spänningar regelbundet. Och de tar tid att starta upp.
Så jag kan mycket väl tänka mig att ett visst rörslutsteg passar alldeles utomordentligt med en Linn förförstärkare, precis som det kan låta riktigt kass.
Vad man ska tänka på är att de flesta rörsteg inte lämnar så mycket effekt som transistorsteg i samma prisklass. Jag har ingen aning om hur mycket "pulver" som krävs för att få Linn högtalare att sjunga men jag vet att såväl Dahlqust DQ10 som B&W DM603 får en LK140 att krokna totalt vid högre volym. Och den förstärkaren ger i alla fall runt 90W vid 8 ohm. Å andra sidan klipper rörsteg oftast snyggare (dvs mindre störande) än vad transistorditon gör så ett 50W rörsteg kan i alla fall driva de enklare Linn-högtalarna till rimliga nivåer.
Ett rörsteg i den lite billigare klassen (typ 12-15 tusen begagnat) är Michaelson & Austin TVA 10 som är riktigt musikalisk och är, vill jag påstå, bättre än många enklare Linn-steg. I alla fall som jag minns det, det har gått år mellan lyssningstillfällena och med olika kringutrustning så ta mina synpunkter med en nypa/skopa salt. Men köp och testa vetja, kostar inte mer än en Lingo 4
/ B