Tack Sportis, är bara nere en sväng och fikapausar, innan sista FTX röret ska på plats. Trångt som f-n..
Några inlägg tidigare skrev Bill, att alla seriösa lyssnare satt i sin sweetspot i soffan eller fåtöljen och lyssnade. Är det verkligen så? Och vad är i så fall en seriös lyssnare? Så kan jag ha gjort på tidigt nittiotal, i en lägenhet dekorerad med ljudförbättrande tingeltangel, och högtalare uppställda enligt triangeln där. Du hänger ju på faktiskt också, du vet ju vad Öhman säger: ”tumregler är dumregler”
Sitter man i sweetspot och lyssnar efter hur det låter, har man en trist hobby, dåliga eller dåligt uppsatta grejor. Fokuserar riggen på sådant, så får jag beklaga sorgen.
Jag menar att när det är sång i grejorna så spelar det överallt i våningsplanet. Ställde faktiskt upp ett par Unik/5110, en komponentsub, med en roomamp, och leker lite med tanken på var jag skulle få plats med lite mer högtaleri, som bara spelar bra som tusan, fastbultat, så man inte kan göra annat än gilla läget och spela på grejorna. Fast samtidigt så j-la bra att grejorna används. Om än UFO’t är rätt vackert, så vet både jag och min högra stortå att den är hård att sparka tån i, och att man kan råka sätta samma tå i den två gånger(fast öm denna gång) och då kan komponentsuben bli ett irritationsmoment. Ska kånka upp den på vinden och labba med om den går att få att spela i bjälklaget.
Hur som helst så inbillar jag mig att Micro systemet svänger(sär skriver med flit Bill för att jävlas med dig

) på duktigt, trots att man står på knä uppe på takstolarna med endast vindsluckan öppen.
Gäller lyssna efter rätt saker, sen apropå lyssna ”seriöst” snacket:
Knappt nån normal tycker om att i längden ha en rigg för att sitta och imponeras av detaljer, lika intressant är det att tuna riggen så, det fokuset har ingen eller väldigt få, går man och kör igång kaffemaskinen eller tar sig något ur kylen, så släpper man på det där och är fullt kapabel att lyssna ändå, och det är nog anledning nummer två till att det är bra att inte sitta mellan burkarna och lyssna efter ljud.