Har kört ett tag nu med 12:an.......
Den är så löjligt mycket bättre än streamern.... blir förbaskad när man streamar.
Det låter såååå trött. 1:a takten från 12:an och man hör att,,,, det här är bättre
Det är ju på 12:an man ska lägga krutet 
Ja - och nej.
Vill man bara spela gamla LP'n så är det en bra strategi. Men all nyare musik (alltså typ efter 70-talet) är inspelad digitalt och så länge fonogrammen är graverade efter samma master så lär CD'n/filen vara bättre. Jag har tyvärr noterat att det ofta är så att mastern som används till vinylen är mindre illalåtande än motsvarande till CD'n. Det digitala formatet "tål" mer komprimering/limitering än vad vinylen gör och därför låter vinylen trots allt bättre än CD'n. Som tekniskt format är CD'n bättre, men jag köper gärna vinyler för det är en trevligare sysselsättning att hantera dessa. Har tex köpt två sena utgåvor med Anna Ternheim och Veronica Maggio i färgglada limiterade pressninagr från Bengans och de låter helt underbart. Helt knäpptysta utan ett endaste knaster eller brus.
Men jag tvivlar inte en sekund på att om exakt samma master släpptes som fil eller cd skulle den låta ännu bättre. För det finns ingen som helst anledning att ett analogt ljud som spelas in/mixas/mastras digitalt och sedan konverteras till analogt för att graveras analogt, sedan spelas av på en skivspelare som konverterar till digitalt (i Linn Uphorik/Exakt) och därefter skickar ljudet till en högtalare som där omvandlar ljudet till analogt igen innan du kan lyssna på det - på något sätt skulle vara bättre än det som är digitalt inspelat/mixat/mastrat och vars resultat du direkt kan avlyssna i tex 24/96 eller 24/192-format, omvandlat i din streamer. Om inte Linn kan skapa en streamer som låter en digital signal omvandlas en (1) gång till analogt, hur kan man då lita på det företaget när det gäller 4-5 omvandlingar?
Med det sagt, jag kommer aldrig släppa min LP12:a och mina vinyler. Jag kommer heller inte sluta köpa vinyl då dessa alltför ofta låter bättre än CD/filer (trots vinylens tekniska begränsningar). Dessutom är det en helt annan känsla att spela ett album, läsa texter och annan info än att bläddra i smartfånen.
Att enbart satsa på vinylavspelning skulle jag dock aldrig göra - utom i mitt alternativa system jag just bygger upp som består av de grejor jag köpte 1970!
(ERA444 skivspelare, Sansui AU999 förstärkare och Celestion Ditton 25 högtalare)
/ B