selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Hörlursbryderier
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 21:24 
Site Admin
Site Admin

Är lite sugen på att skaffa mig ett par lurar att använda när det kanske är mindre lämpligt att kräma på för fullt här inne i studentrummet. Har (som så många andra) snöat in mig på Sennheiser HD600. Vet att dessa anses vara väldigt trögdrivna dock och undrar därför om någon annan har erfarenhet av att driva dessa med en Majik. Funkar det fint eller ska det till en separat hörlursförstärkare för att kunna få vettigt ljud ur dem?

Tips på andra lurar att kolla upp (pristaket ligger väl på ca 2k nytt eller beggat) välkomnas också varmt :) Grado RS80 t.ex., har nån testat?

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 04, 2003 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kan inte vara mycket till hjälp men försök att få lyssna på ett par jecklin float annars är det väl grado och seinheiser som är bra vet ej mera.

Men Jecklin float tyckte jag lätt riktigt bra i ett icke linn system och så var de rätt bekväma.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 05, 2003 13:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Grado RS80 t.ex., har nån testat?
jag var inne på reference audio i sthlm för ett tag sedan och lyssnade mig igenom grado-serien. Källa var en Sony CD-spelare och en X-can förstärkare. Vet inte hur detta färgar lurarna. Men mina intryck var att det var ganska stor skillnad mellan lurarna och att det var först med 125:an som det började låta riktigt bra. De billigare var helt enkelt för basstarka för min smak. Men sen föredrar jag lurar som drar åt det ljusare hållet med riktigt torr bas, t.ex. sennheisers studiolurar.

hälsningar, thomas

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Vet att dessa anses vara väldigt trögdrivna dock och undrar därför om någon annan har erfarenhet av att driva dessa med en Majik.
Om Majik har en hörlursförstärkare i samma stil som i min Wakonda vilket jag kan tänka mig att den har så har du en riktigt hygglig hörlursförstärkare! Klart bättre än genomsnittet när det gäller inbyggda varianten. Funkar väldigt bra ihop med mina Philips HP890 som dock inte är kända för att vara trögdrivna! Att låna hem ett par hörlurar för test bör nog inte vara något större problem.

Man kan dock undra över varför inte Linn tagit fram någon separat dedikerad hörlursförstärkare som Naim, Musical Fidelity, Rega och de andra gjort??

Och ett par Linn hörlurar :?

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 06, 2003 11:34 
Site Admin
Site Admin

Man tackar och bockar för tipsen och kommentarerna! :)

Jag såg ett par beggade Grado SR125 för nånstans kring 1400 för nån dag sen, det ligger ju helt klart inom prisramarna. Har inte släpat mig iväg för att lyssna än så länge dock, så jag vet inte hur ljudet eller komforten är. Här kommer problemet återigen in att jag väl helst inte köper nytt utan gärna får tag på något beggat pga det klart bättre priset. Då känns det lite taskigt att sticka iväg till en handlare bara för att lyssna.

De HD600 jag lyssnade på var hos nån lokal Euronics-historia...att lyssna i butiken gick fint utan problem (även om man kanske kan ha sina betänkligheter om kringutrustningen), men jag är tveksam till att de skulle gå med på hemlån. Jag skulle tro att hörlursdelen i Majiken och Wakondan är likvärdiga - bra, då kanske jag vågar gå vidare och kolla upp lurarna lite mer :)

Har sett att Grado-lurar är något som är nästan orimligt dyrt i Sverige om man jämför med USA-priserna, så rent instinktivt känns det som att jag får mer för pengarna med ett par HD600. Precis som du thomas så är jag inte ute efter ett par alltför bastunga lurar à la Porta Pro utan föredrar ett 'öppet' ljud med torr bas (som sig bör om man är Linnist...)

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 12, 2003 14:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

såg nu ett par grado sr125 för 1400 på hifimagasinet...

eller varför inte ett par nya sennh hd600 för 164 pund inkl transport från askdirect.co.uk

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 14, 2003 18:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Instämmer med Sondek ang den inbyggda ang kvaliten på förstegen! Har en Wakonda själv och har även haft en Clue cable Red Jaspis, X-can v2 tillsammans med mina HD600. Hörlursförstärkaren tyckte jag inte var motiverbar så den gjorde jag mig av med efter ngn vecka och kabeln lessnade jag på då den var så in i hvete styv att man var tvungen att sitta blixtstilla för att det skulle vara bekvämt samt att den hade en förmåga att släppa i kontakterna vid lurarna vilket gjorde att även den avyttrades. Hörlurarna skulle jag dock aldrig göra mig av med! Provade i samband med köpet Gradolurar, men tyckte att de satt för hårt mot öronen och inte alls hade samma häriga distinkta ljud som HD600. Har bekanta som absolut föredrar Grado framför HD600, men det gör absolut inte jag, fast det år ju bara min egna högst subjektiva uppfattning.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 14, 2003 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv skulle jag kunna tänka mig de nya HD650!
Finns väl bara ett problem med dessa och det är förståss priset.
Å ena sidan har man väl en kvalitetsnivå rent ljudmässigt som motsvarar en Komri.. :?

Visst är det skilnad på att lyssna i hörlurar och högtalare men är man bara lite ego så fungerar det med lurar.
Själv lyssnar jag ungefär 30% på lurar och 30% aktivt framför högtalarna och 40% bakgrundslyssning.

Men hade jag ett par HD650 i stället för mina Philips HP890 så skulle säkerligen tiden med lurarna öka.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 14, 2003 23:18 
Site Admin
Site Admin

Tack för intrycken! Det låter ju trevligt att man kan vänta sig en hel del av hörlurssteget på förstärkaren.

Det lutar verkligen åt ett par HD-600, de får fajtas med annat som står otåligt i uppgraderingskön ;) HD-650 vågar jag inte lyssna på tror jag. Risken för att känna ett enormt behov att spräcka budget vore påtaglig då misstänker jag...

Komforten i HD-600 var svårslagen. Satt underbart på huvudet...vill inte nöja mig med något sämre.

Post subject: Lurar
PostPosted: Sat Dec 20, 2003 16:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!

Jag har ett par hd600 som jag kopplar till en kolektor med mimik som källa. Det funkar bra, man får dra upp volymen till mellan 40-80 på den hundragradiga volymskalan. Jag köpte lurarna begagnade av en linnskeptisk hifi entusiast. Vid provlyssningen tog jag med kolektorn för att se om den orkade driva lurarna till dennes stora förvåning. Det visade sig att gick bara bra dock var ljudet något plattare och fjuttigare i diskanten än X-Can v2:s hörlursförst. Jag tycker att det inte var värt att köpa X-Can v2 för 3500:- även om hd 600:s potential inte utnyttjas hos kolektorn. Det finns säkert andra bra hörlursförstärkare, kanske harmony designs, sugden eller Headroom (http://www.headphone.com/layout.php?topicID=1).

mvh

Peter.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2003 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glöm inte bort att man lätt frästas att spela allt för högt med hörlurar då ljudet är mycket renare och friare från distorsion än det som högtalarna levererar. Risken för hörselskador är större med lurar!!
Sträva hellre efter att ligga på så låg volym som möjligt med lurarna.
Ska man ösa så har man bättre kontroll på smärtgränsen via högtalarna.

Om känslan av plattare och fjuttigare ljud beror på oförmågan att driva dessa lurar eller om det beror på helt olika ljudideal kan nog vara svårt att avgöra. Linn imponerar kanske inte alltid vid en första lyssning och speciellt om man fokuserar på ljudmässiga aspekter och inte de musikaliska.

När det gäller hörlursförstärkare så har det kommit ut en ny X-Can v3 som skall vara bättre än v2 på de flesta punkterna.

Vill man satsa lite mer pengar så kan Naim Headline hörlursförstärkare med PSC nätdel vara intressant! Den går och uppgradera med ännu värre nätdelar om man så vill.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 20, 2003 23:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Håller med ovanstående om att V2:an inte är särskilt mycket bättre än vad ditt försteg förmodligen är. Men gå inte i fällan och köp Clou cable, min k600 är ca 10 gånger mjukare än den skitkabeln! Visst, den låter bra, men det är inte värt mödan att sitta still som om du vore totalförlamad. En kompis berättade om ngn ny (?) kabel till Hd600 som jag tror hette cardas, eller ngt likande, som tydligen ska vara ngt i hästväg då den låter bättre än Red Jaspis och är mycket mjukare!

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 22, 2003 04:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

HD 600 var alltför trög för mitt lursteg på Kolektorn. Funkade däremot på min bärbara Technics. :shock: Låt dig inte luras, köp en lättlurad lur. :? :D :oops: :)

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 22, 2003 06:12 
Site Admin
Site Admin

Ehm...okej, TACK för tipset brumel! *kliar sig i huvudet* ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 22, 2003 11:10 
Site Admin
Site Admin

Jag äger ett par Philips HP890, och dessa är fantastiska.
Dom är stora som satan men sitter som gjutet och låter underbart.
Kolla in dom innan du köper nått från sennheiser.
Jag tyckte att philipsluren lät bättre än hd600...iaf oförstärkt :D

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00