Erik wrote:
Bill50x wrote:
Erik wrote:
Jag har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden utan ATT det är en skillnad.
Nej, du har aldrig påstått VAD som skapar skillnaden. Det är just det som är bristen i din argumentation. Ska jag bara acceptera din åsikt utan någon som helst förklaring eller försök till detta? varför ska jag lita på dig, du som inte ens visar ett försök till att förstå andras bevekelsegrunder och än mindre kan hålla en trevlig ton när du diskuterar? Förmodligen är du jättetrevlig IRL och vi kanske skulle komma mer överens än vad vi gör här. Det får väl framtiden utvisa 
Alltså, vi strävar alla (förhoppningsvis) efter bättre återgivning av musik. Vi har lite olika metoder och synsätt att nå dit, så långt kan vi väl vara överens?
Du vill inte förstå. Jag hör skillnad men kan inte förklara varför men accepterar det och använder det till att få en bättre musikupplevelse. Detta sker enligt tune dem och vi är flera som är överens. Blindtestat. Min argumentation går sällan ut på VARFÖR utan jag accepterar det jag hör. Systematiskt utprovat utan coctaileffekt, skillnader i luftfuktighet och annat trams du kastar in bara för att ifrågasätta.
Du ifrågasätter för ifrågasättandets skull och byter åsikt för att ifrågasätta.
Ett exempel är när du anser att du är P2 enligt tidigare diskussion i denna tråd fast du överallt annars ifrågasätter allt som inte kan mätas. Du har fortfarande inte visat var du tidigare stöder detta, ska jag tolka det som att jag har rätt i att du aldrig gjort det? Det gör dig till ett nättroll för mig.
Det är klart du inte litar på mig, jag går inte att mäta med ett instrument.
Mycket på en gång... Nej jag ifrågasätter inte allt som inte kan mätas. För n-te gången, det är lyssningen som avgör! Men jag är nyfiken av mig och vill gärna slippa börja från scratch varje gång. Och luftfuktighet "och annat trams" som du så målande skriver är faktiskt inte trams utan absolut variabler som kan påverka. Minst lika mycket som att vända på en cat-kabel, skulle jag vilja påstå (utan att egentligen veta). Högre luftfuktighet ger till exempel lägre friktion i en vinylskiva och lägre uppladdning av statisk elektricitet, temperaturskillnader ger olika elasticitet i upphängningen av nålarmen och det är inte otroligt att det påverkar minst lika mycket som 0,02 gram skillnad i nåltryck. För övrigt en extremt liten skillnad i tryck, hur har ni mätt upp den? Jag har mycket svårt att tro att man sitter i soffan och konstaterar att "Ahhh, där hör man tydligt att nåltrycket har ökat med 2 hundradels gram"

För övrigt, hur många tänker på hur många parametrar man faktiskt ändrar på när man ökar/minskar nåltrycket? Dels ändras vinkeln av nålen i spåret, dels ändras spolarnas position i förhållande till magneten inne i pickupen. Det påverkar också pickupens spårningsförmåga och, om jag får gissa lite, även vibrationsmönstret i tonarmen. För en tekniskt ointresserad person kan det var egalt varför det låter bättre om man tex minskar nåltrycket, men om man faktiskt vet vad som händer så kan man isolera förändringarna, i detta fallet tex genom att höja/sänka tonarmen i motsvarande grad som tryckskillnaden påverkar nålarmens läge. Då kan man, fortfarande genom lyssning!, isolera bort en av påverkanseffekterna. Vilket ökar kunskapen om vad man ska göra för att få det låta bättre och inte bara köra "trial'n'error".
Det finns en ingenjör på faktiskt som svamlar mycket mer än jag, dessutom är han enormt mycket kunnigare än vad jag är, han brukar säga "Det beror på, och det beror på mycket".
Som så ofta, det handlar om trovärdigheten i det man hävdar/påstår. Men fortfarande är det vad man hör som är det riktiga och relevanta eftersom det är vad vi använder vår anläggning till.
Med en dåres envishet (nu serverar jag dig ett giftigt svar på fat

) hävdar jag dock fortfarande att om man hör en skillnad så finns det en teknisk förklaring. Den kan vara intressant för en tekniskt nyfiken person, eller helt ointressant för någon annan.
Men jag tycker det är en ogod ton att kalla någon för troll bara för att man inte håller med hen och för att hen vill gå till botten med saker och förstå.
/ B