Rälser wrote:
Jag är fullt medveten om att strömförsörjningen till en LP12 påverkar ljudet. Där finns det även förklaringar till varför det är på det viset. Se vad Bill skriver t ex. Jag har haft två olika varianter av NAS, 4 olika varianter av hårddiskar, kört direkt från datorns hårddisk, provat diverse olika mjukvaror, lite olika CAT-kablar, trådlös överföring via brygga. Inte i något av fallen i syfte att få bättre ljud. Jag har aldrig letat efter skillnader men heller aldrig hört några. När det till detta inte finns någon rimlig bakomliggande förklaring till varför det skulle vara skillnad väljer jag att förhålla mig skeptisk.
Skeptisk är bra, skeptisk och öppet sinne är bättre

Det jag gillar med Linns filosofi är att man (slutanvändaren) struntar i det tekniska och inte behöver förklaringar till varför det ena skall/bör/inte bör låta bättre eller sämre.
Låter det bättre så är det bättre, jag behöver inte bry mig om varför (och ingenting förvånar mig längre).
Mekaniska diskar är väldigt känsliga för vibrationer, vad händer om man har två eller fler i samma (billiga/dåliga?) kabinett?
Stör dom varandra? Vibrationerna kanske blir förstärkta? Om man har otur och ställer utrustningen på ett knasigt underlag då?
Vad händer om disken måste läsa om datat tillräckligt ofta pga att den missar i läsningen av sagda vibrationer?
Hur mycket droputs behövs det så att vi medvetet skall börja uppfatta dom som störande överhuvudtaget?
Och hur mycket droputs behövs för att det bara skall låta lite sämre?
Här är en kille som skriker bredvid en server och mäter upp avbrotten som blir i hårddiskens arbete:
https://www.youtube.com/watch?v=tDacjrSCeq4
Här är en rapport om diskvibrationer och (stora) prestandaförsämringar:
https://www.dtc.umn.edu/publications/re ... 005_08.pdf
För er som inte orkar läsa så är sammanfattningen:
Performance improvements for random reads ranged from 56% to 246% while improvements for random writes ranged from 34% to 88% for a defined set of industry benchmarks. Streaming sequential reads and writes had a much smaller performance improvement. . . .