selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 23:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hur ska man behandla en trotjänare som KarikIII då? på eller av? Man vill ju att den ska hålla länge länge - iaf tills jag köper en Ikemi :lol:

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 00:07 
Carl Nyqvist wrote:
Jag är j-t dålig på att använda smileys - visst var jag en smula förbryllad över vad du skulle fråga Helpline om - men tror ändå att det var uppenbart för de flesta att det också var med glimten i ögat jag skrev inlägget. Spara på krutet grabbar.

Men tillbaka till ämnet MC, vad för typ av svar förväntade du dig från Linn?

" Thank you for your email Mr Crenshaw, actually, although we claim we designed the LP12 to last a lifetime, we recommend you keep the runtime down. Keep it switched off as much as you can".

Kanske mer rimligt med svaret du fick att LP12 inte tar någon nämndvärd skada av att snurra? Baserat på deras svar har du nu bestämt dig för att låta tolvan snurra timma efter timma i mörkret medans du slaggar?!

Den vanliga disclaimern med att det är din grejor etc men jag är väldigt nyfiken på hur du resonerar.

Carl
Har du läst tråden?

Det vi diskuterade om var hur mycket det sliter på spelaren att starta upp den i jämförelse med att låta den snurra. Jag tycker att det är rimligt att fråga Linn om de rekommenderar att man låter spelaren vara på även längre stunder trots att man inte lyssnar, eller om man bör stänga av den. Sånt här står vanligtvis i manualer...

Sen att jag var ganska säker på vilket svar jag skulle få... det är en sak. Men istället för att spekulera i frågan tyckte jag att det var bra att fråga. Och det verkade uppskattas!

Själv stänger jag alltid av skivspelaren när jag ska sova, och kommer så även att göra i framtiden, men förhoppningsvis har nån därute lärt sig att man inte ska springa och stänga av bara för att man tar en 5 minuters paus från skivlyssnadet.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
equi2 wrote:
Slår aldrig av förutom vid åska och då man ska bli borta en längre tid, vilket är sällan.

Det jag dock undrar lite över är om jag spelar en skiva på classiken och skivan tar slut och jag inte lyssnar nåt mer. Står skivan och snurrar och arbetar lasern fortfarande? Är det först när man går över till Aux eller sätter den på stand by som själva cd-spelaren slutar arbeta?
Den skall vad jag vet sluta snurra när skivan är slut och lasern skall heller inte längre vara igång då.
Jag är rätt säker på att CD slutar snurra (det hörs att den taggar ner...) Men lasern vete sjutton (troligen)- ett till mail till Lin kanske :wink:
Jag har haft min Ikemi påslagen i 5 år utan problem!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 10:17 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Jag är rätt säker på att CD slutar snurra (det hörs att den taggar ner...) Men lasern vete sjutton (troligen)- ett till mail till Lin kanske :wink:
Jag har haft min Ikemi påslagen i 5 år utan problem!
Det rimligaste vore väl att lasern stängdes av när man stoppar skivan, men å andra sidan rekomenderas väl att man inte har skivor i cd-spelaren när man ej spelar skivor.. kanske har något med saken att göra. Får nästan bli ett mail till till helpline :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 10:31 
Sony wrote:
Får nästan bli ett mail till till helpline :wink:
Passa på att fråga om jag får gå på toa när du ändå skriver till dem! *gör en Nyqvistare* :wink:

/ MC

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
angående Classiken och även andra cd-spelare: Det rimligaste vore väl att lasern stängdes av när man stoppar skivan
Ja, gör den det? Alltså om skivan tar slut och det endast står spårnummer på displayen.. den står inte och håller koll på var spåren börjar så att den lätt kan börja spela igen när man trycker på play eller väljer ett spår? När man har en ny skiva så vill den ju spinna runt nåt varv för att hitta rätt bland spåren och sen börjar den lira.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 13:26 
Site Admin
Site Admin

Ren logik säger väl ändå att det är helt orimligt att den skulle hålla igång lasern under tiden. När skivan lästs in lagras antalet spår tillsammans med spårinformation någonstans, den behöver inte ständigt läsa in det i realtid. Jag vågar mig på att bestämt säga att det är helt lugnt att ha CD-spelaren igång då man inte spelar skivor på den, den vilar verkligen då.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Sony wrote:
Får nästan bli ett mail till till helpline :wink:
Passa på att fråga om jag får gå på toa när du ändå skriver till dem! *gör en Nyqvistare* :wink:

/ MC
Då gör jag en Morti o säger; "det var det barnsligast jag läst, dessutom angående ditt toabesök...det skiter jag i..." :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 14:34 
Site Admin
Site Admin

Skulle behöva en 'Allmänt'-avdelning kanske så vissa kan få prata av sig om bilar och dela med sig av sina bästa(värsta?) vitsar... :lol:

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På "mitt" andra forum där jag häckar www.stcs.nu har vi off topic, det är en bra avdelning :D

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
På "mitt" andra forum där jag häckar www.stcs.nu har vi off topic, det är en bra avdelning :D
OT var en bra ide´!

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 16:45 
Site Admin
Site Admin

Länk till nystartad tråd om saken

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 24, 2004 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ödsla inte Linns dyrbara tid på frågan om lasern - den slår alltid av när skivan inte spelas.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 19, 2005 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har mina grejjer påslagna dygnet runt, även när jag reser bort någon vecka. LP12:an får snurra medans jag spelar (utan avbrott) men stängs av övrig tid.

Men skall man stänga av försteg/slutsteg eller t.ex. CD när man sätter i/drar ur interconnectar?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 23, 2005 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Men skall man stänga av försteg/slutsteg eller t.ex. CD när man sätter i/drar ur interconnectar?
För att vara 100% säker bör de apparater du kopplar vara avslagna.

Slutstegen är förstås mest kritiska och ska alltid slås av. Förstegen låter många vara på och för det mesta går det ju bra, men jag har faktiskt lyckats förstöra utrustning på det sättet.

Det kan straffa sig att vara lat...

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00