DelNaja wrote:
Har själv Tundra Mono 2 och hade ett tag Tundra (stereo) också. Hoppet till Mono 2 var verkligen övertygande. Så ett demo är definitivt mitt tips. Mono 2 är kanske inte lika kraftfull som Solo, men om du nu har tänkt gå Aktiv så spelar kanske kraften inte fullt lika stor roll?
Sen förstår jag givetvis om du vill köra med Solo, rent estetiskt är Klimax oslagbart IMHO
En smaksak, givetvis.
Jag som länge kört med Solo, testat Twin, Tundra stereo och numera kör med med Tundra Mono 2 - och massa olika högtalare aktivt o passivt (Komri bara passivt, Keltik, Isobarik och 212 aktivt) kan säga att
INGET slår kraften i Solo!
Inget!
Gillar man spela högt, har rejäla burkar som är "normal-lättdrivna", skulle jag gått på Solo.
Jag har kört Solo vs Tundra Mono 2 på flera burkar och Lejonklou är mer musikaliska men Solo har kraften som aldrig tar slut.
Jag gillar Tundra Mono 2 och gillar att spela HÖGT - därför sålde jag 242 och har numera JBL 15" med över 10dB extra känslighet.
De spelar HÖGT men jag skulle gärna vilja höja mer.
Nu när allt är inspelat vill man spela som på riktigt live. Svinhögt. Kör även en JBL sub 18" som dunkar på bra.
Komri kräver kräm.
Längst ned huserar 2 basar som drivs av 1000W stärkare. Klart man ska ha Solo, Twin till dessa.
Övre bas i Komri är som en vanlig talares bas...kräver kraft o kontroll.
Men det är klart, bästa är att testa. Spelar man inte svinhögt räcker tveklöst Tundra - men det VILL man med Komri
Detta kommer bli överjordiskt asgrymmebra!
Jag har hört Komri med 8 Solos = Som på riktigt. Som att stå längst fram vid scen. Man vill höja hela tiden.
Har varit hemma hos trådskaparen (NIC Komri) och redan idag är det fruktansvärt bra. Överallt i lägenheten.
Är seriöst avundsjuk.