selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Gjort världens fulaste skiss här på ett andra ordningens filter (som det är i Katan, Ninka m.fl.).

Vet bara inte riktigt hur jag ska skicka över den...

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Lejonklou wrote:
Gjort världens fulaste skiss här på ett andra ordningens filter (som det är i Katan, Ninka m.fl.).

Vet bara inte riktigt hur jag ska skicka över den...

/Fredrik
hehe :) ftp://hififorum@hififorum.knaak.dk/Haakan/ pass: musik

lägg den där bara så fixar ja resten, ska bli kul å se


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 16:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Haakan, släng in bilden här sen, säkert fler som vill se.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Har lagt in den nu.

På diskantfiltret sitter ett vanligt vitt keramiskt motstånd ( 6W?), en svart metalliserad polypropylenkondensator (märke? tidigare körde Linn med Bennic men det här var nåt annat) och en drossel med ferritkärna.
På basfiltret en bipolär elektrolyt och drossel med ferritkärna (monterad i 90° i förhållande till den andra).
Allt fäst med smältlim och drosslarna sitter även med buntband.

Kan tillägga att jag försökte "förbättra" filtren på Keilidh en gång i tiden, men det var inte det lättaste... Förvisso lätt att få dem att låta mera "snyggt" men helt kört att få dem att svänga mer än originalfiltren.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Image

Voila...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
det enkla är ALLTID det bästa!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hmmz..alltså det där lär mäta riktigt riktigt dåligt :D

om nu inte elementen har en rak frekvenskurva men det e ju omöjligt...

ingen kompensation alls för nåt..bara delning? jag e inte kungen på filter men visst har jag iprincip rätt?

vore intressant att mäta upp en katan-högtalare, lejon du råkade inte göra det då du höll på å pilla med dom?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, aldrig mätt en Katan. Däremot några äldre Linnhögtalare och sett mätningar på exempelvis Ninka. Har inte så bra koll på högtalarmätningar, om jag ska vara ärlig.

Visst har du rätt i att det bara är andra ordningens delning. Verkar vara det enda vettiga att göra passivt med en tvåvägskonstruktion IMHO. Du har ändå massor av parametrar som behöver lyssnas fram, så det tar TID att få till det.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Lejonklou wrote:
Nej, aldrig mätt en Katan. Däremot några äldre Linnhögtalare och sett mätningar på exempelvis Ninka. Har inte så bra koll på högtalarmätningar, om jag ska vara ärlig.

Visst har du rätt i att det bara är andra ordningens delning. Verkar vara det enda vettiga att göra passivt med en tvåvägskonstruktion IMHO. Du har ändå massor av parametrar som behöver lyssnas fram, så det tar TID att få till det.

/Fredrik
alltså verkar konstigt att dom inte kompenserar för impedanser samt att dom räknar med att elementen är helt linjära? dvs inte allt för sällan är det ju toppar å dalar i frekvenskruvan på 5db...ajja jag e ju ingen storfräsare på det här med filter...men det vore intressant att köpa ett par katan å pyssla med ett eget filter samt jämföra med deras filter

måste nästa prova det då jag förstått mig på div mätprogram :D


hur såg frekvenskurvan för ninka ut förresten, skiter linn i raka kurvor å går enbart på känsla?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Haakan wrote:
Lejonklou wrote:
Nej, aldrig mätt en Katan. Däremot några äldre Linnhögtalare och sett mätningar på exempelvis Ninka. Har inte så bra koll på högtalarmätningar, om jag ska vara ärlig.

Visst har du rätt i att det bara är andra ordningens delning. Verkar vara det enda vettiga att göra passivt med en tvåvägskonstruktion IMHO. Du har ändå massor av parametrar som behöver lyssnas fram, så det tar TID att få till det.

/Fredrik
alltså verkar konstigt att dom inte kompenserar för impedanser samt att dom räknar med att elementen är helt linjära? dvs inte allt för sällan är det ju toppar å dalar i frekvenskruvan på 5db...ajja jag e ju ingen storfräsare på det här med filter...men det vore intressant att köpa ett par katan å pyssla med ett eget filter samt jämföra med deras filter

måste nästa prova det då jag förstått mig på div mätprogram :D


hur såg frekvenskurvan för ninka ut förresten, skiter linn i raka kurvor å går enbart på känsla?

Problemet när du börjar använda konjugat länkar och så för att räta till impedansen mm är att man väldigt lätt dödar musiken.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
hepcat wrote:
Haakan wrote:
Lejonklou wrote:
Nej, aldrig mätt en Katan. Däremot några äldre Linnhögtalare och sett mätningar på exempelvis Ninka. Har inte så bra koll på högtalarmätningar, om jag ska vara ärlig.

Visst har du rätt i att det bara är andra ordningens delning. Verkar vara det enda vettiga att göra passivt med en tvåvägskonstruktion IMHO. Du har ändå massor av parametrar som behöver lyssnas fram, så det tar TID att få till det.

/Fredrik
alltså verkar konstigt att dom inte kompenserar för impedanser samt att dom räknar med att elementen är helt linjära? dvs inte allt för sällan är det ju toppar å dalar i frekvenskruvan på 5db...ajja jag e ju ingen storfräsare på det här med filter...men det vore intressant att köpa ett par katan å pyssla med ett eget filter samt jämföra med deras filter

måste nästa prova det då jag förstått mig på div mätprogram :D


hur såg frekvenskurvan för ninka ut förresten, skiter linn i raka kurvor å går enbart på känsla?

Problemet när du börjar använda konjugat länkar och så för att räta till impedansen mm är att man väldigt lätt dödar musiken.
jo det e iofs sant...beror ju mycket på hur elementet beter sig också...dom kanske är rätt fogliga..vore kul å se mätningar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Långtifrån lika roligt som att lyssna på dem! :D

Letat lite efter vattenfallsdiagram här, men hittar inget just nu. Hittade dock H&M:s mätning av AV5140 och den är snygg! Minimalt med resonanser, rak frekvensgång och som de skriver "exemplariskt diskantförlopp". Det var ju med den gamla metall/keramikdiskanten och Tukanbasen, men det kan vara värt att notera att filtret är lika enkelt som Katans på dessa två (övre) element...

Alla högtalare jag hört med konjugatlänkar har låtit riktigt tråkigt.

/Fredrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited