selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 21:55 
Site Admin
Site Admin

Kan väl också vara lite individuellt hur man uppfattar ljudet, alla öron är ju olika. Be någon/några kompisar lyssna och ge en åsikt om vad de tycker så kanske du kan upptäcka om du är mer känslig för vasst ljud än andra. Jag tycker sällan mina högtalare låter vasst, men min sambo gillar inte att spela speciellt högt, hon kanske uppfattar det som ljust och hårt då. Lite spekulationer bara nu men....

Om det är så kan man kanske matcha elektronik och annat så det blir mer mjukt i toppen vilket du kanske föredrar då. Om det inte är så enkelt att någon kontakt är dåligt lödd och orsakar (o)ljudet.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Vettefanken om inte problemet midrades en aning genom att byta sida på högtalarkablarna.
100% nöjd är jag inte men som sagt det blev bättre.
Ska köpa längre kablar till helgen så han får väl löda dom på en gång då.
När kom felet då?
Brukar ju ge en ledtråd...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag upplevde inte felet tyckte jag själv iallafal före innan jag bytte till wakonda och slutsteg nummer 2.
Jag har testat skiftat signalkablar tidigare men det har inte gjort någon skillnad, har även bytt mellan slutstegen utan någon nämnvärd skillnad.
Det enda som gjort någon skillnad alls va nog nyss när jag skiftade högtalarkablar.
Ska testa lite mer imorgon när jag är ensammen hemma.

Ang det där med bekanta så har jag en som alltid kritiserar mina linnprylar och hävdar att hans -80 tals philips med audio prohögtalare fastspikade på väggen låter långt bättre än mina prylar :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dum fråga kanske men kan du möjligen ha bränt en eller båda diskanterna?

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Borde dom inte tystna då?

Han som klagar mest är musiker han med, men man vet som sagt att det inte lönar efter alla dessa år att övertyga han men det vore roligt nångång om dom gav sej och erkände :D

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 12:27 
stranna wrote:
Borde dom inte tystna då?
En skadad diskant måste inte tystna... Den kan låta riktigt illa istället. Har svårt att tro att du bara skulle uppleva en sönderspelad diskant som "vass", ett sånt oljud kan man inte missa!

Om du är orolig, be din Linn-handlare ställa in systemet åt dig. Han hör direkt vad som är fel och åtgardar/ger förslag på åtgärd.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kört sönder en hög diskanter under mina Linn dar. En del varianter av dem låter knappt alls eller helt fruktansvärt illa ner dem är trasiga - andra har låtit lite distat men så där ganska ok så att det tog ett tag innan jag reagerade. Jag kommer inte ihåg vilka varianter som gjorde vad - det är jag däremot säker på att Fredrik Lejonklou har järnkoll på :wink:

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant, mina polare är mera restriktiva och inte alls lika lättimponerade, de flesta säger inget alls fast iofs så är det mest samma polare hela tiden som kommer och lyssnar :D

Efter ha lyssnat lite mer idag kan jag nog kosntatera att det verkar som det är bättre nu när jag bytt kabel mellan höger och vänster sida, höger högtalare har mer dämpmateriel framför sej pga rummets möblering.

Är det någon av er som har Chris Rea "Josefine" på originalskivan kan ni väl testa spela den och lyssna på S ljuden på den.
Ni kan även lägga på Deep Purple Live in japan och lyssna på lite cymbaler och tycka till lite.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT grabbar! Fortsätt i en annan tråd!

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Är det någon av er som har Chris Rea "Josefine" på originalskivan kan ni väl testa spela den och lyssna på S ljuden på den.
Ni kan även lägga på Deep Purple Live in japan och lyssna på lite cymbaler och tycka till lite.
Har spelat "Josefine" med Rea nu på volym 83 utan problem. Det är markerade "s"-ljud på låten men det låter inte illa på något sätt hos mig.

Edit: Har låten på en samlingsvinyl men jag tror inte att det gör någon skillnad.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:19 
Deep Purple - Live in japan kan jag utan och innan och den låter riktigt, riktigt bra, inga som helst problem med cymbalerna.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Du menar inte skivan "Made in Japan"?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:24 
fredde wrote:
stranna wrote:
Du menar inte skivan "Made in Japan"?
:oops:

Made in Japan tänkte jag på, men jag har Live också... Och ingen av dem låter illa.

Image

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp "Made in Japan" låter då kanon. Det kan gåshuden på armar och ben intyga om! :twisted:

"Live in Japan" Har jag dock inte.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 23, 2004 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inga problem för mig heller, men ska testa igen (till grannanars förmodade förfäran)
Svårt att hålla igen när DP spelar...

ps jag har aldrig någonsinn haft problem med "S" ljud i en Linn rigg.

Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00