Janne Pettersson wrote:
Vi ska ha en ”Summer of Love 50år” lyssningsdag (läs sommarfest) i sommar, vi har arrangerat lyssningskvällar med tema de senaste 25 åren.
Under provlyssningen i kväll (bara jag och min fru) blev det för mycket garage som Sonics, Nightcrawlers, Standells. Lollipop Shop och Remains. Men vi provade även allt möjligt från USA’s västkust som Grateful Dead (usch), Love (lite skramligt), Moby Grape (nja), Great Society (fantastiskt eller uselt beroende på vem som lyssnade), Doors och lite olika live inspelningar från San Fransisco. Som vanligt är det svårt med 1967, det mest låter bättre i mono.
Prova gärna Jefferson Air Plane Surrealistic Pillow i både mono och stereo så håller ni med om att stereo är en överskattad elektronisk gimmic
När det gäller tidiga Doors har jag svårt att bestämma mig för om stereo eller mono är bäst.
Nästa gång blir det provlyssning av engelska band, festen är 19/8 vi har gott om tid.
Hälsar Janne
P.S. Förslag mottages tacksamt!
Usch för Grateful Dead? Vilken skiva spelade ni då, den första?? Ta någon av de mera melodibaserade som Workingman's Dead eller American Beauty Eller måste allt vara 1967??
Här är några tips från 1967 i så fall:
Sly & The Family Stone – A Whole New Thing
Aretha Franklin - Aretha Arrives
Buffalo Springfield - Buffalo Springfield
The Rolling Stones - Between The Buttons
The Association - Insight Out
Bobbie Gentry - Ode To Billie Joe
Miles Davis - Odyssey!
Otis Redding - Otis Redding Live In Europe
The Beach Boys - Smiley Smile
William Bell - The Soul Of A Bell
Patti Drew - Tell Him
The Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced
The Who - The Who Sell Out
Van Morrison - Blowin’ Your Mind
The Velvet Underground - The Velvet Underground and Nico
Donovan - Mellow Yellow
Big Brother and the Holding Company - Big Brother and the Holding Company
Tim Buckley - Goodbye and Hello
The 13th Floor Elevators - Easter Everywhere
The Byrds - Younger Than Yesterday
Jag antar att du redan tänkt på klassiker som Sgt. Pepper och Pink Floyd's första? Och det finns säkert en stor hög med fantastiska soul- eller garagesinglar...
Os Mutantes' första kom visserligen först 1968, men passar nog bra också