selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 187 88 89 90 91109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Apr 26, 2017 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ena anläggningen laddad med Broder Daniel.

Den andra med Håkan Hellström.

Spelar just nu "Shoreline" med Broder Daniel...

/mvh

PostPosted: Wed Apr 26, 2017 20:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Firar att jag "spikade" hörseltestet:P

Ramones - End Of The Century
Ramones - Leave Home
Reeperbahn - Intriger

3h kvar till frugan kommer hem från jobbet, minst, så mer lär det bli :)

PostPosted: Wed Apr 26, 2017 22:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kvällen fortsatte med:

Talking Heads - Little Creatures
Rolling Stones - Goat´s Head Soup
Queen - Sheer Heart Attack

:)

PostPosted: Thu Apr 27, 2017 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inne i en Van Morrison period nu:
- Astral Weeks
- Into the Music
- Common One
- Sense of Wonder

Shit va bra det är! Och shit va bra vinylsvarven snurrar.

180g ommastrade återutgivningen av Astral Weeks är verkligen magisk! Vilket mästerverk - vid 21 års ålder. Jisses.

PostPosted: Thu Apr 27, 2017 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

matss wrote:
Är inne i en Van Morrison period nu:
- Astral Weeks
- Into the Music
- Common One
- Sense of Wonder

Shit va bra det är! Och shit va bra vinylsvarven snurrar.

180g ommastrade återutgivningen av Astral Weeks är verkligen magisk! Vilket mästerverk - vid 21 års ålder. Jisses.
Det sista låter intressant: har du jämfört den med en tidig amerikansk pressning? Nyutgåvan av Moondance var inte pjåkig, den plockade fram fler detaljer och sången lät mera "slipad". Hade jag fått välja, hade jag nog tagit min tidiga US-press i alla fall.

PostPosted: Thu Apr 27, 2017 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej inte på just den, bara med mitt tidigare amerikaex som säkert var en senare nypress, och där var det inget snack om saken.

Men min erfarenhet är att omsorgsfulla ommastringar från originalband gjorda med kärlek många gånger kan ge väl så starka upplevelser som originalen. Jag tycker ofta välgjorda nypressningar trollar fram ännu mer av musiken ur mina favoritskivor, där jag haft möjlighet att jämföra med tidiga original. Om de är gjorda från så ursprungligt masterband som möjligt, av något garvat mastrings-/graveringsproffs, i syfte att låta så bra som möjligt, med hjälp av dagens teknologi och utrustning som inte fanns tillgänglig när skivan ursprungligen graverades, samt pressas i upplagor som inte sliter ut pressmatriserna. Trots att masterbanden har ett antal år på nacken. sprider man ut det över flera skivor och med 45 rpm blir det ännu bättre, även om användarvänligheten sjunker...

Det Analogue Productions gör är oftast intressant.

mvh, mats

PostPosted: Thu Apr 27, 2017 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett bekymmer med originalmasters är just att de är gamla. Många inspelningar är 40-50 år gamla och har inte banden förvarats optimalt kan de mycket väl vara behäftade med felaktigheter. Vanliga fel är tex diskantfall, i vissa fall även sämre bas. Vanligt är också sk "print-thru" där man får eko av föregående varv på bandspolen. Ska det helt undvikas bör man spola om banden varje halvår men hur ofta sker det? Speciellt om själva omspolningen sliter på banden. Jag har läst om hur man i vissa fall, med extremt gamla band, har bakat dem i ugn för att hålla oxiden på plats och sedan har man haft en (1) avspelning på sig att göra en kopia, sedan är bandet förstört.

/ B

PostPosted: Fri Apr 28, 2017 08:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har engelska 1:a pressar av de tidiga van Morrisson skivorna, tidigare hade jag de amerikanska. Enligt min mening låter nypressarna inte alls lika bra som originalen men i fall amerikanska eller engelska pressningar låter bäst är en svårare fråga. Amerikanska pressar har oftast mer bas och i vissa fall mer diskant. Jag tycker bättre om de engelska i detta fall.
Sedan kan man diskutera i fall de amerikanska pressarna med korrigerad frekvenskurva är samma konstverk som det verkliga originalet som borde vara det engelska då Morrison är engelsman eller om det ska vara de amerikanska eftersom skivorna är inspelade i USA?

Det kan lätt bli komplicerat med skivsamling :)

Hälsar Janne

PostPosted: Fri Apr 28, 2017 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Janne Pettersson wrote:
Jag har engelska 1:a pressar av de tidiga van Morrisson skivorna, tidigare hade jag de amerikanska. Enligt min mening låter nypressarna inte alls lika bra som originalen men i fall amerikanska eller engelska pressningar låter bäst är en svårare fråga. Amerikanska pressar har oftast mer bas och i vissa fall mer diskant. Jag tycker bättre om de engelska i detta fall.
Sedan kan man diskutera i fall de amerikanska pressarna med korrigerad frekvenskurva är samma konstverk som det verkliga originalet som borde vara det engelska då Morrison är engelsman eller om det ska vara de amerikanska eftersom skivorna är inspelade i USA?

Det kan lätt bli komplicerat med skivsamling :)

Hälsar Janne
Speciellt med Beatles och Stones, där vill man helst ha bägge. Och japanska i reserv :wink:

PostPosted: Fri Apr 28, 2017 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=lX2dKL70z38

Fick en tår i ögat...shit vilken artist!

PostPosted: Fri Apr 28, 2017 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Feist - Pleasure (otroligt bra!)
Mary J. Blige - Strength Of A Woman
Ryan Adams - Prisoner B-Sides

PostPosted: Mon May 01, 2017 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ett bekymmer med originalmasters är just att de är gamla. Många inspelningar är 40-50 år gamla och har inte banden förvarats optimalt kan de mycket väl vara behäftade med felaktigheter. Vanliga fel är tex diskantfall, i vissa fall även sämre bas. Vanligt är också sk "print-thru" där man får eko av föregående varv på bandspolen. Ska det helt undvikas bör man spola om banden varje halvår men hur ofta sker det? Speciellt om själva omspolningen sliter på banden. Jag har läst om hur man i vissa fall, med extremt gamla band, har bakat dem i ugn för att hålla oxiden på plats och sedan har man haft en (1) avspelning på sig att göra en kopia, sedan är bandet förstört.
Visst kan det vara så. Och jag är också en skivsamlare som försökt hitta originalpressningar av alla mina favoritskivor genom åren, så nära ett eventuellt masterband jag tror att jag kan komma. Likväl kan jag bara konstatera att jag definitivt föredrar det jag hör från vissa av dessa ompressningar gjorda med kärlek och ambitionen att få ut så mycket information som möjligt från källan.

Här är några av mina absoluta favoriter, både musiken och hur de har fångat den på skivorna (alla gjorda mer eller mindre i nutid från ursprungsband med ett antal år på nacken):
- tidigare nämnda magiska Van Morrison Astral Weeks (Warner Bros. - Seven Arts Records ‎– R1 1768)
- Duke Ellington Masterpieces fullkomligt makalös inspelning från 1950! löjligt bra. (Analogue Productions ‎– APJ 4418, Columbia Masterworks ‎– ML 4418)
- Joni Mitchell Blue slår min tidiga amerikanska originalpress i studiokänsla och närvaro (Reprise Records ‎– 74842, Rhino Records (2) ‎– 74842 )
- Neil Young Live at the Massey Hall 1971 och Live at the Cellar Door 1970 där du transporteras direkt till mikrofonstativet på konserterna, trots att ursprungsinspelningarna passerat A/D/A omvandling i produktionsledet på sin väg till vinyl (Reprise Records ‎– 43328-1 / Reprise Records ‎– 535854-1, Reprise Records ‎– 9362-49434-6)
- Harry Belafonte at Carnegie Hall en annan konsert med fantastisk närvarokänsla, ursprungligen från 1957 omgjord 2014 (Analogue Productions ‎– APF-6006, RCA Victor ‎– LSO 6006)
- Ernest Ansermet The Royal Ballet Gala Performances en annan sjukt bra RCA Living Stereo utgåva från 1958 i allldeles ny press (Analogue Productions ‎– AAPC 6065, RCA Victor Red Seal ‎– LSC-6065)
- Getz / Gilberto Featuring Antonio Carlos Jobim betydligt vassare än mitt amerikanska original dessutom med höger och vänster kanal rättvända (Analogue Productions ‎– AP-8545, Universal Music Special Markets ‎– B0015625-01)
- The New Stan Getz Quartet Featuring Astrud Gilberto ‎Getz Au Go Go en annan Getzfavorit med en helt annan närvaro än mitt slitna origninal från 1964 (Original Recordings Group ‎– ORG 030)
- Dusty Springfield in Memphis klår alla andra varianter jag haft genom åren med hästlängder (Analogue Productions ‎– APP 8214-45)
- Ella and Louis i samspel man smälter av från 1956 och det känns som du lyssnar direkt på masterbandet när nålen träffar vinylen - OMG! (Analogue Productions ‎– AP-4003, Universal Music Special Markets ‎– B0015627-01)
- John Coltrane and Johnny Hartman två John i duett men bara en på sång och denna utgåva slår alla andra varianter jag har av denna absoluta personliga favorit (Original Recordings Group ‎– ORG 017, Impulse! ‎– A-40)
- Nina Simone Little Girl Blue mer knasbra jazz urspungligen från 1958 som funkar även i ny tappning (Analogue Productions ‎– AAPJ 083, Bethlehem Records ‎– BS-6028)
- Jag bländas också av de nyligen utgivna mono ompressningarna av Beatles katalog, men där har jag inga original att jämföra med utan får gå på vad jag upplever i lyssningen. Och jag har aldrig gillat Beatles mer än så här.

Ett axplock av vad jag tycker är sjukt bra nypressningar av gamla favoriter. Har varit en riktigt härlig genomlyssning att sammanställa denna lista, och det finns så mycket mer...

/mats

PS. ska villigt erkänna att jag hämtar mycket inspiration till botanisering bland nypressar från Michael Fremers Analog Planet. Har märkt att jag ofta delar uppfattning med det han skriver där och på andra ställen, både om musiken och produktionerna. DS.

PostPosted: Mon May 01, 2017 18:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tendaberry wrote:
Feist - Pleasure (otroligt bra!)
Mary J. Blige - Strength Of A Woman
Ryan Adams - Prisoner B-Sides
Vad kul att du gillar nya Feist! Har inte skaffat och hört den ännu men verkligen en fantastisk artist!

Linnsane

PostPosted: Mon May 01, 2017 20:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,
Jag har ett problem med nypressar då jag tycker att det inte är samma skiva längre. I fall den rensas upp och görs i ordning så den låter bättre än originalet blir det en ny skiva. Gavs skivan ut 1970 vill jag höra den versionen som musikerna, producenten och teknikerna gjorde och gav ut. Inte någon nytolkning av masterbanden. För mig blir det historieförfalskning. Det blir som om man tar en Picasso, fotar den och gör en affisch där himlen är ljusare och gladare för att den ska vara trevligare att titta på.

Jo, jag vet att jag är en bakåtsträvande gammal skivsamlare :(

Hälsar Janne

PostPosted: Mon May 01, 2017 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På tal om Morrison, så kom jag att tänka på ett par låtar som jag lyssnade totalt sönder för några år sedan:
http://youtu.be/NtqB6JSiHNg

Sen så nämndes mastertejpar i något tidigare inlägg. Minns vi hade en het diskussion i kompisgänget för en massa år sedan. Var då inne i en ZYX records period. Tror jag har alla ZYX plattorna. Vet någon i kompisgänget menade på att musiken enbart var hopsatt med datorhjälp eller hur nu snacket gick. Jag menade,å min sida, på att det var ett riktigt jäkla manuellt hantverk,och ska man snacka musikalitet så var vissa låtar och mixar rena mästerverken. Ett av trätoämnena vi så hett diskuterade, var en Fun Fun produktion: "Happy station" som jag tokdiggade på 1980-talet.

Minns att jag hade en mental video över hur tejpen måste ha sett ut. Det häftiga i hela historien är att snubben som producerat Happy Station, "ugnsbakat" tejpen för att spela upp den en sista gång och förevigat den på youtube!

Det som får håret på mina armar att resa sig är att den mentala videon och tejpen nästan är identiska!
Skulle vara kul att sticka klippet under näsan på polarna som var så tvärsäkra:)

Hur som helst så tycker jag låten/mixen är hur jäkla bra som helst,och vill gärna dela med mig av den.

Kolla på det mästerliga lapptäcket som passerar tonhuvudena och notera hur man spolat upp tejpen för att slippa bandekot. Nördig,jag erkänner men går helt skamlöst igång på det lik förbannat!

http://youtu.be/Bgt7sVyzDR8

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 187 88 89 90 91109 Next

All times are UTC+02:00