Bill50x wrote:
Ett bekymmer med originalmasters är just att de är gamla. Många inspelningar är 40-50 år gamla och har inte banden förvarats optimalt kan de mycket väl vara behäftade med felaktigheter. Vanliga fel är tex diskantfall, i vissa fall även sämre bas. Vanligt är också sk "print-thru" där man får eko av föregående varv på bandspolen. Ska det helt undvikas bör man spola om banden varje halvår men hur ofta sker det? Speciellt om själva omspolningen sliter på banden. Jag har läst om hur man i vissa fall, med extremt gamla band, har bakat dem i ugn för att hålla oxiden på plats och sedan har man haft en (1) avspelning på sig att göra en kopia, sedan är bandet förstört.
Visst kan det vara så. Och jag är också en skivsamlare som försökt hitta originalpressningar av alla mina favoritskivor genom åren, så nära ett eventuellt masterband jag tror att jag kan komma. Likväl kan jag bara konstatera att jag definitivt föredrar det jag hör från vissa av dessa ompressningar gjorda med kärlek och ambitionen att få ut så mycket information som möjligt från källan.
Här är några av mina absoluta favoriter, både musiken och hur de har fångat den på skivorna (alla gjorda mer eller mindre i nutid från ursprungsband med ett antal år på nacken):
- tidigare nämnda magiska Van Morrison Astral Weeks (Warner Bros. - Seven Arts Records – R1 1768)
- Duke Ellington Masterpieces fullkomligt makalös inspelning från 1950! löjligt bra. (Analogue Productions – APJ 4418, Columbia Masterworks – ML 4418)
- Joni Mitchell Blue slår min tidiga amerikanska originalpress i studiokänsla och närvaro (Reprise Records – 74842, Rhino Records (2) – 74842 )
- Neil Young Live at the Massey Hall 1971 och Live at the Cellar Door 1970 där du transporteras direkt till mikrofonstativet på konserterna, trots att ursprungsinspelningarna passerat A/D/A omvandling i produktionsledet på sin väg till vinyl (Reprise Records – 43328-1 / Reprise Records – 535854-1, Reprise Records – 9362-49434-6)
- Harry Belafonte at Carnegie Hall en annan konsert med fantastisk närvarokänsla, ursprungligen från 1957 omgjord 2014 (Analogue Productions – APF-6006, RCA Victor – LSO 6006)
- Ernest Ansermet The Royal Ballet Gala Performances en annan sjukt bra RCA Living Stereo utgåva från 1958 i allldeles ny press (Analogue Productions – AAPC 6065, RCA Victor Red Seal – LSC-6065)
- Getz / Gilberto Featuring Antonio Carlos Jobim betydligt vassare än mitt amerikanska original dessutom med höger och vänster kanal rättvända (Analogue Productions – AP-8545, Universal Music Special Markets – B0015625-01)
- The New Stan Getz Quartet Featuring Astrud Gilberto Getz Au Go Go en annan Getzfavorit med en helt annan närvaro än mitt slitna origninal från 1964 (Original Recordings Group – ORG 030)
- Dusty Springfield in Memphis klår alla andra varianter jag haft genom åren med hästlängder (Analogue Productions – APP 8214-45)
- Ella and Louis i samspel man smälter av från 1956 och det känns som du lyssnar direkt på masterbandet när nålen träffar vinylen - OMG! (Analogue Productions – AP-4003, Universal Music Special Markets – B0015627-01)
- John Coltrane and Johnny Hartman två John i duett men bara en på sång och denna utgåva slår alla andra varianter jag har av denna absoluta personliga favorit (Original Recordings Group – ORG 017, Impulse! – A-40)
- Nina Simone Little Girl Blue mer knasbra jazz urspungligen från 1958 som funkar även i ny tappning (Analogue Productions – AAPJ 083, Bethlehem Records – BS-6028)
- Jag bländas också av de nyligen utgivna mono ompressningarna av Beatles katalog, men där har jag inga original att jämföra med utan får gå på vad jag upplever i lyssningen. Och jag har aldrig gillat Beatles mer än så här.
Ett axplock av vad jag tycker är sjukt bra nypressningar av gamla favoriter. Har varit en riktigt härlig genomlyssning att sammanställa denna lista, och det finns så mycket mer...
/mats
PS. ska villigt erkänna att jag hämtar mycket inspiration till botanisering bland nypressar från Michael Fremers Analog Planet. Har märkt att jag ofta delar uppfattning med det han skriver där och på andra ställen, både om musiken och produktionerna. DS.