selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev det nåt mm-steg till Exotik eller?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för svaren och råden :) Exotik ska provlyssnas vid tillfälle helt klart. Men blir det verkligen ett stort lyft även fast jag behåller mina mediokra :wink: signalkällor? Jag menar blir Genki + Exotik ett rejält lyft mot Genki Kolektor? (jag kommer att testa själv innan jag köper såklart)
Det kanske är så att Genki är "maxad" redan med en Kolektor? Samma sak med Basik, Akito, Adikt, det ger inget med ett värre försteg? tänker då på Exotik med LK1 eller Exotik med kommande MM-modul?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Men blir det verkligen ett stort lyft även fast jag behåller mina mediokra :wink: signalkällor? Jag menar blir Genki + Exotik ett rejält lyft mot Genki Kolektor? (jag kommer att testa själv innan jag köper såklart)
JAAAA!
Linns gamla generation försteg är sådär bra... ok sväng med rätt luddiga HIFImässigt sett. Klart svagaste länken bland Linn
Se Exotik som en bantad Kontrol = den "låter" HIFI med :shock:

Dessutom, bygga långsiktligt eller hur? Du ska ju inte ha kvar dina signalkällor i evig tid :wink:

edit, "die-hard source first" grabbarna kommer nog att ha synpunkter...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JAg är lååångt ifrån die-hard men skaffade Ikemi utan att ägna en sekund åt min Kolektor. Toknöjd! Tilläggas kan att jag tycker Kolektor dissas onödigt hårt ofta, den är bättre än vad folk här verkar ha fått för sig ;).

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ikemi före Exotik alla gånger.

/Bruce Willis

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det handlar inte om att Kolektor, Kairn "dissas" - det handlar om att Exotik är TOKbra.
Den är så bra som jag hade hoppats Kairn var 91 när jag köpte min...
En bonnec är totalt överlägsen Kairn o Exotik sopar mattan med bonnec.
Jag tycker det är mycket större "hopp" mellan företegen än mellan slutsteg - sväng/ljud mässigt..

Jag trodde inte Ikemi kunde låta såå bra som den uppenbarligen gör. :?
Det hör man med Exotik bakom.
btw, ett par Linn handlare tycker Ikemi/Kontrol är väl så bra som Uni 1.1/Exotik... Nåja, det är kanske att dra det lite långt, men klart är dock att försteget ÄR viktigt

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:

/Bruce Willis
Glöm inte bort att Don är tveksam till att statsa på LP eller CD o då är det bättre att gå på försteg i tänk lite till.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ikemi eller LP12a före Exotik alla gånger.
/Bruce Willis
sportbilsentusiasten wrote:
Carl Nyqvist wrote:

/Bruce Willis
Glöm inte bort att Don är tveksam till att statsa på LP eller CD o då är det bättre att gå på försteg i tänk lite till.
i tänk lite till?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skulle vara, "o tänka lite till".
CD vs. LP är en sak som behöver lite funderingar... att uppgradera företeget gynnar dock båda källorna.
Har en känsla att med Exotik på plats, hemdemandes Ikemi vs. LP12 kommer det snart en 12:a :wink: :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 14:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har Exotik + Karik just nu, ingen liten uppgradering, men visst vore det fint att hitta en Ikemi...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gospodin,
Vad hade du för försteg tidigare? Det skulle vara intressant att höra lite om hur du upplevde förbättringarna.

Jag har själv Karik/Numerik och har nästan bestämt mig för att behålla den tills den går sönder. Om inte priserna på Ikemi skulle störtdyka pga att det kommer en efterföljare förståss......... men det vet man ju inget om ännu.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis som Jan skriver så vet jag inte om jag ska gå på CD eller LP spåret, vilket det än blir så kommer försteget att uppgraderas. Men jag har inte råd att göra allt på en gång jag tänker långsiktigt och vill ta det i etapper. kring 25 000kr/år är väl smärtgränsen "Slutmålet" är ngt av följande: (om det nu inte blir en Unidisk SC, vilket jag inte tror iofs)
Nästa uppgradering blir väl i början av nästa år,

LP12 Cirkus, Valhalla, Akito*, Adikt* (behålla Genkin så länge den håller)
alt
Ikemi/Unidisk x.x
+
Exotik/AV5103
5125 med aktiva kort*
Silverkablar
Katan*
Sizmik

* = har jag redan

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 15:32 
Site Admin
Site Admin

I mitt fall så skaffade jag en Kairn emot Jans filosofi som jag klart håller med om (ändå och fortfarande). I mitt fall med Ikemi/Kolektor/kl/aktiva Katan så var det dels en (relativt sett) liten uppgradering ekonomiskt och sedan så matchar kairn övriga lådor till skillnad från en exotic. Nu har jag tänkt att behålla lk-lådorna ett bra tag (har man sagt förr men..), kanske byta lk85->lk140 om jag kommer över någon billigt men spela på det tills jag har jobb = kan dema i lugn och ro och välja vad jag VILL ha och inte vad plånboken mäktar med JUST NU. På så vis tyckte jag kolektor->kairn var motiverat eftersom kairnen kommer stå kvar ett bra tag då....

I ditt fall med 5125 är det ju snyggt med exotic som matchar då.... :oops:

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 18:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag hade en surroundförstärkare av märke Denon för tillfället + provade med t. ex kolektor och likn. Så bara när jag provade med billigare Linn förstärkare, blev det ju en viss skillnad :lol: , men sen mellan ex. Kolektor och Exotik en enorm förbättring!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 22, 2004 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vid nästan varje enskilt uppgraderingstillfälle finns det ett val som ger mer musik än andra val för samma summa pengar. Jag är utan tvekan övertygad om att en LP12 eller Ikemi med Kollektor ger ett bättre resultat än Genki med bättre försteg. Kollektorn är ett kanonförsteg och absolut tillräckligt bra för att ge bättre maskiner än Genki rättvisa. Men, som alltid, det är dina grejer och bara du som vet vilka steg och uppgraderingar som passar dig bäst.

Sony, jag förstår inte det "ologiska" i din uppgradering, Kairn är ju klart bättre än Kollektor?!

Have fun
Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00