Bill50x wrote:
Maffe wrote:
smirre67 wrote:
Slölyssning via Tidal i kväll, Oppo´n bjuder just nu på Dire Straits "Communique".
Otroligt bra platta, svänger mellan den och första skivan som bästa skiva från Dire Straits för mig 
Den första är helt klart den bästa. När den kom var den banbrytande med en helt egen stil. Massor av människor, som normalt handlade max en LP per år köpte den. Så den sålde massor förstås. Sedan kom "Communique" men den lät ju likadant. Fast inte med lika många säkra låtar. Så dom som köpte en LP om året brydde sig inte att köpa en likadan till, dom hade ju redan en Dire Straits i hyllan. Så den skivan floppade rejält och började reas ut redan ett par veckor efter lanseringen. Med rätta tycker jag, det var ju bara en kopia på den första skivan men med mindre starkt låtmaterial.
/ B
Håller med om att vi inte håller med varandra

Skivorna är ju inspelade ganska tajt inpå varandra, men jag upplever inte att de är samma "Communique" är mer fokus på Knopflers gitarr än på första. Första skivan är mer trevande och sökande. "Six Blade Knife" exv är ju väldigt mycket fokus på John Illsley på bas med Knopfler gitarrplock mer i bakgrunden för att växa fram och försvinna igen, lysande låt, mesans Sultans of Swing visar på Knoplers briljans på gitarr fullt ut.
Saksamma, jag tycker ju bevisligen att båda skivorna är otroligt bra
smirre67 wrote:
<snip> men är ändå bättre än "Brothers in arms" <snip>/J
"Brothers In Arms" är den snyggaste, mest perfekta skivan men ack så tråkig! Ok för att bara slappna av och lyssna på vacker, välproducerad perfektionism men inte så mkt mer.
Fö just lirat både Första och andra Dire Stratis albumen två varv om vart annat